/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Optage samtale fra mobiltelefon
Fra : LLM
Vist : 1593 gange
320 point
Dato : 20-01-03 10:41

Er der nogen her på nyhedsgrupperne der har et mellem-kabel eller ved præsis, hvordan man laver det således man kan optage samtalen fra en mobiltelefon (GA628) på en diktafon uden at telefonens sende signaler smadrer lyden.

Mvh LLM

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-01-03 16:40

Du skal nok selv modificere håndfriledningssætet til formålet. feks - http://www.tele-service.dk/Default.aspx?tabindex=1&tabid=3

Du kan spejsle en tynd coax-phonoledning til øresneglens ledning med en minijack der passer til mic-hunstikket på din diktafon. (her findes flere størrelser men du må prøve dig frem til rette i en hobby elektronik forretning). Så kan du selv tale og lytte samtiddigt med der optages.

Mht, EMC-støj så aftage denne som kvardrat af afstanden. så jo længere væk du holder din diktafon, jo mindre bliver den forstyre. Du kan også skærme din diktafon med et så kaldt fermisk gitter. (eller pakke den ind i Sølvfolie)

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 21-01-03 14:14

Tak til KeFir for de venlige råd.
Jeg vil gerne have svar fra nogen der har løst problemet med held i praksis.
Problemet med EMC-sendestøjen har jeg ikke held med at fjerne som foreslået. Jeg formoder den overføres sammen med signalet i ledningen. Der må skulle én eller anden filter på ledningen.
Der ligger også et problem i at sammenføre egen tale og modtaget tale idet der bruges to ledninger/to kanaler.
Mvh. LLM

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 25-01-03 22:32
Kommentar
Fra : krellex

Dato : 09-02-03 23:12

Du skal bare vide at det er ulovligt at optage en samtale over GSM net ifølge dansk lovgivning. Medmindre modparten sammentykker om dette.

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 17-02-03 23:26

Ind til videre er Kefirs svar det bedste (bud).
Et er teori et andet er praksis. HVEM HAR LØST PROBLEMET I PRAKIS OG HVORDAN? Det er dels sende støjen og det problem at telefonen arbejder med en ind og ud kanal (mic og henholdsvis øresnegl kanalt, som skal samles.

Accepteret svar
Fra : hj3

Modtaget 320 point
Dato : 24-07-03 08:19

hvad med at bruge samme princip som et stedoskob, som Lægerne bruger når de lytter.
lim et rør bag på telefonen og bor et hul igennem røret og bagcoveret, monter en gummi slange på røret og prop en mikrofon i enden af gummislangen. så kan du høre både dig selv og den anden i røret uden støj.
det eneste det koster er et extra bagcover og en gummislange + plastik rør. billigt ikk

mvh hj3

Kommentar
Fra : t4sK

Dato : 24-07-03 15:33

Eller køb en telefon der kan optage samtaler. Der er masser af dem.
- og 'sammentykker' er sgu et af de sjovere ord. :p

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 29-08-03 02:06

hj3 s forslag lydder ummidelebart som en mulighed. (Bør afprøves). Er der nogen der har erfaring med dette i praksis?

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 29-08-03 02:20

En flad kommentar t4sK du fremsætter. Javist kan man købe. Det giver ikke svar på et teknisk spørgsmål.
Du skriver der er masser af dem, hvor mange kan du nævne?

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 01-09-03 14:55

Hvad med et frekvenz filter? Nogen elektronikkyndige som ved om det ville kunne lade sig gøre i praksis?

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 05-09-03 00:53

Jeg har ikke prøvet med en digtafon og en GA628, men jeg har lavet en lille konference telefon ud af min nokia.
Jeg havde et gammelt headset, hvor microfonen ikke var for god - det slagtede jeg - klippede bare microfonen og ørepropperne af, lodede nogle jack stik på, og satte dem i mit lyd kort på min pc.
Jeg erfarede at ledningen ikke skulle være for lang (ca 20 cm) og at telefonen ikke måtte ligge på pc'en - sikkert magnetfeldtet fra strømforsyningen, men ellers vikede det perfekt.
Så hvis du kan leve med at optage på din pc og ikke en diktafon, så er det en brugbar løsning.

Bjergtrolden

Kommentar
Fra : wal

Dato : 06-09-03 00:50

Hej jeg mener der skal værer en modstand på plus ledningen på kabelt fra mobil til diktatonen.

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 06-09-03 13:34

Fint med nogle praktiske erfaringer fra Bjergtrolden, men det er da lidt træls ikke at kunne komme længere væk fra pc dyret end 20 cm.

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 05-10-03 00:28

Tak til hj3
Som foreslog: bor et hul igennem røret og bagcoveret, monter en gummi slange på røret og prop en mikrofon i enden af gummislangen. så kan du høre både dig selv og den anden i røret uden støj.
Det virker ganske udemærket. Jeg kan tilføje at er man ked af at bore hul i sin mobiltlf.
kan en hjemmelavet øreprop med hul igennem og (tynd pvc slange) limet ind i siden, gøre det.

Mvh LLM

Godkendelse af svar
Fra : LLM

Dato : 05-10-03 00:47

Tak for svaret hj3.