/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elradiator kontra olieradiator
Fra : niller59
Vist : 15793 gange
200 point
Dato : 10-05-07 16:45

Hej
Jeg skeller al have skiftetelradiator i sommerhuset, jeg er i tvivl om hvad der er bedst at installere,
en Elradiator eller en oliefyldt elradiator?
Hved er mest effektivt, mest økonomisk?
Jeg vil være taknemmelig for en vejledning.
Med venlig hilsen
Niller59

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 16:49

Den oliefyldte radiator er lidt "blødere" i afgivelsen af varmen og kan antagelig regulere med lidt mindre hysterese. Men de afgiver begge det samme. 1 kWh ind = 1 kWh ud. Kan du få dem til noget andet får du uden tvivl nobelprisen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 16:51

Hvorfor ikke købe en IVT Nordic varmepumpe. De er meget sjovere. Kan køre med 10° når i ikke er der (eneste på markedet der kan), og varmer med et en effektfaktor på mellem 3 og 4. Se det er sjovere. 1 kWh ind = 4 kWh ud + gratis køleanlæg om sommeren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 16:52

Beklageligvis er de horribelt dyre!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-07 17:21

oliefyldt radiator afgiver meget behageligere varme, den er aldrig helt kold og aldrig knaldvarm. Jeg er ofte ude og spise hos noget familie der har enal. elradiator lige i nærheden af hvor jeg sidder, pyha så har den slået til så man bliver helt svedig, og et øjeblik efte er den kold.
Har selv en oliefyldt radiator den er god

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 17:31

Alternativet kunne også være en Zibro ovn der bruger petrolium. Den vi havde kunne opvarme 50 m3 uden problemer.

Den havde termostat, timer, væltesikring og blæser, den afgav næsten ingen fugt i rummet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-05-07 17:36

olie

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 18:57

Olien glatter forskellen ud mellem meget varm og kold.
Hysteresen er mindre, altså afstanden i temperatur mellem at den slukker og tænder igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-05-07 19:10

en varmepumpe er ikke så dyr som 3773 får det til at lyde. og det er helt sikkert den bedste investering i forhold til elradiatorer. dertil kommer, at du får en meget mere behagelig og mild varme, hvor elradiatoren giver en hård og koncentreret varme fra sig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:14

Næh, men til sommerhus er det kun Nordic'en der er anbefalelsesværdig. De billige kan slet slet ikke holde sig isfri, hvis du skal køre med 10° i rummet. Og desværre koster Nordic'en kassen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 19:18

De der Bauhaus nogen holder heller ikke specielt længe og er normalt energiklasse C eller D. Hvor de gode fabrikater ligger med langt langt bedre virkningsgrader. Gode mærker er Daikin, Hitashi, LG (endelig fra den officielle importør, den anden ryger på røven hvert andet år og anlæggene har svært ved at holde sig isfri). Panasonic (mest sikkert fra et af www.danmarkspumpen.dk anbefalet firma).

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-05-07 09:14

Jeg ville anbefale varmepumpen, de kan nu får med forvarmer så de altid bliver holdt isfri(Toshiba)
Jeg har en i mit parcelhus(116kvm), der forsyner hele huset med varme. I en erhvervsbygning har vi 1 varmepumpe med 2 indblæsningsenheder, den holder hele 172 kvadratmeter varmt.
Det med gratis kulde om sommeren kan du godt glemme, skal den køre som aircondition bliver den storforbruger af el.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 10:40

Pladder KJ. Nye og ordentlige varmepumper kører ganske økonomisk. Et et storforbrug kan kun udløses af et ganske ekstremt forbrug af køling. Anvendes det med fornuft, er det faktisk ganske få timer om året der er et regulært behov.

PS Yes Toshiba skal naturligvis også på positiv listen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 10:48

Prøv at sætte en elmåler på og se hvad du i virkeligheden giver for den komfort det er at bruge køling.

Fornuftigt at f.eks at varme efter 21° og køle efter 24-25°. Det giver efter min erfaring størst komfort. Køler du efter 21° føles det simpelthen for koldt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-05-07 12:16

Mine Toshiba er 2½ år gamle, og jeg ved fra databladet at de bruger en hel del el til nedkøling.
Hvorimod de har en meget høj udnyttelsesgrad v/opvarmning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 12:40

Det hænger ikke sammen det du siger.

For eksempel en Toshiba RAS 10 har en effektfaktor (COP) på 3,7 og ved køling (EER) 3,2.

Dvs hælder du 1 kWh ind i den producerer den 3,7 kWh varme eller 3,2 kWh køling. Det er selvfølgelig klart at forbruger du mange kølekalorier koster det, men det gør det også hvis du forbruger mange varmekalorier. Så at påstå køling er meget dyrere end varme er noget vås, lidt dyrere ja. Men det der bestemmer regningen er hvordan og hvor meget du udnytter det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 12:42

Så læs lige dit datablad igen, iøvrigt...................

http://www.toshiba-klima.at/fpdf/datasheet/tmp4DC7.tmp.pdf eller se denne her. Den ligner sikkert.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-07 06:42

Spørgsmålet gik på oliefyldte radiatorer eller al. el radiatorer. Jeg mener stadig at oliefyldte er de mest behagelige. Effektforbruget er det samme.