/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hegn regler
Fra : kpm10
Vist : 2739 gange
100 point
Dato : 10-05-07 15:10

Hej

Vi snakker ikke så godt med vore nabo, og kunne godt tænke os at sætte et hegn imellem vores haver.

Jeg vil egentlig ikke spørge naboen, men bare sætte det op. Der er idag et trådhegn der indikere skel, og jeg vil så sætte det klods op af på vores sidde.

Jeg har kigget på hegnsloven.dk men syntes ikke rigtig jeg kan finde ud af om vi bare må sætte det uden videre.

Nogen der kan hjælpe???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 15:17

Citat
§ 7. Enhver grundejer er med de i § 8, stk. 2, og § 11 fastsatte undtagelser pligtig, når naboen forlanger det, at deltage i udgiften eller arbejdet med rejsningen af fælleshegn og afgive halvdelen af den dertil fornødne jord. Kan parterne ikke enes om hegnets beskaffenhed og dimensioner, må rejsningen ikke påbegyndes, før hegnsynets afgørelse herom foreligger.
Stk. 2. [B]En grundejer, der ønsker at hegne på egen grund, må selv afholde udgiften herved.
[/B]

Jeg forstår det sådan, at hegnet kommer til at stå på din grund, ergo må du godt gøre det uden naboens samtykke, bare du overholder højden på hegnet - 1,80m - så vidt jeg husker

http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 15:17

Øv skriften blev ikke fremhævet, der hvor jeg ville havde den til at gøre det, men prøv se stk. 2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 15:19

Du kan også ringe til kommunen, det er torsdag hvor de har længe åbent - i hvert tilfælde i de fleste kommuner -

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 15:46

Citat
jeg vil så sætte det klods op ad på vores side

Det må du ikke! Eget hegn skal stå 1,75 m. fra skel på egen grund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 16:51

Prøver at tolke den hegnslov, men jeg kan ikke se hvor der står at eget hegn (supplement til fælleshegn) skal stå 1.75 m inde på egen grund???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 16:58

Måske nogen skulle vide hvor man finder oplysningerne i stedet for at Google.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 17:04

Måske en skulle være hjælpsom og fortælle hvor i hegnsloven jeg så kan finde det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 17:12

Citat
§ 2. Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn. Som følge heraf må egne hegn ikke have større højde end fælleshegn med et tillæg svarende til afstanden fra hegnet til skellinien, dog må frugtplantagers egne hegn mod syd og vest have et tillæg svarende til 1 1/2 gang afstanden fra hegnet til skellinien. Egne hegn om kirkegårde, militære anlæg, jernbaner og andre almennyttige anlæg må opføres af det materiale og i den højde, anlæggets karakter kræver.

Dette tolker de fleste kommuner som en afstand på 1,75 m

En lov er ikke en præcis rettesnor for alt hvad loven omhandler, men sætter nogle retningslinier, som så kan defineres af de myndigheder der har loven i deres resortområde.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 17:20
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 17:22

Så er det jo ikke så underligt at jeg ikke kan se det i selve hegnsloven

Citat
Dette tolker de fleste kommuner som en afstand på 1,75 m

Citat
Du kan også ringe til kommunen, det er torsdag hvor de har længe åbent - i hvert tilfælde i de fleste kommuner

Så ville jeg ringe og forhører mig om, hvordan det tolkes i den pågældende kommune

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-05-07 17:55

Tak for de fine svar, jeg kan se det ikke kun er mig der er lidt forvirret.

Jeg ringede til min kommune, men der er som sædvanlig kaos efter den sammenlægning, så det endte med at jeg fik afvide at dem jeg skulle snakke med sad i møde! jeg må prøve igen imorgen!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 18:19

Hvilken kommune bor du i...?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-07 18:35

Læs denne side

http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/naboforhold/skel-mellem-grunde

Du må opsætte et "hegn" i skel, det skal bare stå på din egen grund. Det kan naboen ikke blande sig i. Men der er regler for hvilken højde skellet må have.

Citat
Egne hegn må ikke påføre naboen større ulemper end fælleshegn.

BjarneD

Hvor står det så lige at naboen vil opføre et højere hegn !!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 18:40

Ans det står ingen steder og google du bare videre og lær at læse indenad undervejs.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 18:43

Og det må vel betyde det samme som

Citat
Jeg forstår det sådan, at hegnet kommer til at stå på din grund, ergo må du godt gøre det uden naboens samtykke, bare du overholder højden på hegnet - 1,80m - så vidt jeg husker
???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 18:47

....eller også må i gøre som Bjarne plejer - gætte! Det har han mestret ved flere lejligheder. Og bagefter gør han som han gør her - bliver ubehagelig. Er det ikke sandt Blær, debilo eller hvad du nu hedder?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 18:50

Hvis hegnet placeres for tæt på skel er det et fælleshegn og skal som sådan overholde reglerne som sådan.
Da det i dette tilfælde drejer sig om at undgå en utilfreds nabo, som vil beholde det som er opsat er der ikke anden udvej end at opsætte det som et "eget hegn" og lade fælleshegnet være.

Et "eget hegn" skal man selv vedligeholde på begge sider og derfor skal der være rigelig afstand.
Alternativet til "eget hegn" er hegnssyn med deref følgende problemer.

Hvis naboen vil kværulere gør han/hun det nok også selv om der opsættes lovligt "eget hegn".

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-07 18:51

Citat
BjarneD

Dato : 10-05-07 18:40

--------------------------------------------------------------------------------
Ans det står ingen steder og google du bare videre og lær at læse indenad undervejs

Jeg har læst og det du skriver om mindst 1,75 m fra skel er bare helt ude i skoven LOOOL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 18:52

Det var så det århusianske dumrian nummer der som sædvanlig blander sig i noget han tror han har forstand på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 18:55

Nårh ja BjarneNul komma Nul, alias debilo og flere andre sigende navne. Har du stukket i i nogle køleskabe for nyligt. Du er da simpelthen for utålelig at høre på. Hvorfor fanden opfører du dig ligesom AJ???? Du behøver fandeme ikke være nedladende overfor pigerne, din gamle nar!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 18:56

Ja jeg kunne nu heller ikke finder regler/love/paragraffer vedr. 1.75 m fra skel, når jeg så spørger ind til det, bliver det - en fortolkningssag -.

PS... der er vedligeholdelsesfri hegn, lad os da håbe det er sådan et spørgeren har tænkt sig at opsætte, så skulle der ikke være nogle problemer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 18:56

I øvrigt blander jeg mig ikke i noget. Og kommenterer det heller ikke. Det har jeg ikke gidet sætte mig ind i. Jeg punker bare dig!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 18:58

Undskyld til dig kpm at jeg spammede din tråd. Men BjarneDebilo skal dæleme tale ordentlig til pigerne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-07 19:04

BjarneD

Det er nu sådan at man på egen grund må opsættet et hegn.

Har du tænkt på hvilken højde hegnet ville få, hvis man skulle følge dine regler LOOOOL

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 19:25

Jeg mer at have hørt at max højde er hævet til 2 mtr.
Men jeg kan ikke finde og få det bekræftet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 19:26

Sikke langt I kan nå, mens en anden spiser lidt mad....!

Der skelnes mellem eget hegn og fælles hegn. Hvis parterne her ikke er enige om at et hegn skal op, så må man sætte eget hegn op. Og det skal så stå 1,75 m fra skel. Og hvis det sættes længere fra skel, kan højden øges tilsvarende. Hvis kommunen har vedtagnet egne regler, så er det dem, der er gældende.

Note til § 2 i Hegnsloven:
Citat
Bestemmelsen indeholder både en ulempebestemmelse og en højdebestemmelse, se Kommenteret Hegnslov 46-48. KFE 1981 234 (omtalt i sidste note i § 1), J XVIII 16 (raftehegn 30 cm fra skel godkendt med 2 m højde): J XXVI 3 (en hæk, plantet 10-15 cm fra skellet, kunne kræves opelsket til 180 cm af hensyn til grundejerens interesse i at undgå fredskrænkelser). - Smh m § 10, stk. 4 og 6 og § 18, stk. 2-4.

Og § 6:
Citat
Såfremt der i bygningslovgivningen eller i en i henhold hertil udfærdiget vedtægt eller reglement eller i en for kommunen udstedt politivedtægt eller byplan findes særlige forskrifter om hegn om de i kommunen beliggende ejendomme, må disse forskrifter efterkommes.

Hvormed vi er tilbage til mit tidligere spørgsmål:

Hvilken kommune bor du i?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 19:40

Citat
BjarneD

Det er nu sådan at man på egen grund må opsættet et hegn.

Har du tænkt på hvilken højde hegnet ville få, hvis man skulle følge dine regler LOOOOL

Du kan stadig ikke læse indenad ans!
Reglern er ikke mine, men diverse kommuners. og er det samme som der står i dit eget link.
Uhadada!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-05-07 20:00

Rolig nu!

Jeg bor i syddjurs! jeg havde også tænkt mig det som et "eget hegn" det bliver et simpelt plankeværk, der får en god gang olie inden jeg sætter det op, også kan det ellers stå der indtil hun forhåbentlig en dag flytter!

Konen vil egentlig have bygget en mur med pigtråd for oven....meeeen det er nok lige at overdrive!

Det der er toppen af kransekagen er at hun har klaget til mit firma over at min firmabil holder der hvor den gør, det genere hende åbenbart, nu har den jo så godt nok holdt der i 1,5 år uden noget brok! Det syntes jeg simpelthen er så ledt, og lavt gjort, at mit arbejde skal blandes ind i sådan noget pis!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-05-07 20:08

og så lige for ans m.fl.
http://borger.dk/forside/bolig-og-flytning/naboforhold/skel-mellem-grunde
Citat
Et hegn mellem to naboer skal normalt vedligeholdes af begge parter. "Eget hegn" skal stå mindst 1,75 m væk fra skellet.

Altså ikke noget med højde, men en klar fortolkning af afstand til skel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-07 20:13

Citat
Ønsker du i stedet at have "eget hegn", skal det stå indtil 1,75 m væk fra skellet. Højden på "eget hegn" må være 1,80 m plus afstanden til skellet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 20:25
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 20:45

kpm10...så håber jeg for dig, at der ikke er noget til hindre for at din firmabil kan stå hvor den gør, og at dit firma har givet naboen tørt på.

Sådan nogen nabostridigheder er bare så p irriterende og kedelige, jeg har selv oplevet en del da jeg var barn/ung og boede hjemme.

Idag strækker jeg mig meeeeeget langt for at bevarer det gode naboskab, men man er jo to parter, og nogle vil bare brokke lige meget hvad (har heldigvis kun haft dejlige naboer efter jeg er flyttet hjemmefra)

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-05-07 21:48

Der er intet til hindre for at den holder der, har iaften hørt af omveje hun har haft landbetjenten på besøg for at finde ud om det var lovligt, og han fortalte at der intet ulovligt, var/er i at jeg holder der! Så hendes sidste løsning var så at kontakte mit firma! det er et rigtig stort firma jeg er ansat i, og den er blevet behandlet som en kundeklage, det vil sige igennem hele møllen med min chaf og det hele! men mit firmas svar til hende er at de ikke kunne tage hendes klage seriøst og hun måtte gå til politiet hvis det var et problem. Men det viser sig så at hun åbenbart allerede havde prøvet det!

Jeg kunne virkelig bruge nogle grimme ord.....men dem sparer jeg jer for....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-07 21:59

kpm10... det er bare så belastende, vores tidl. nabo havde det med at stille sig i skellet og spille på trompet, når vi havde gæster

En gang hvor jeg var alene hjemme, manglede strømme da jeg stod op, det var simpelthen øvet hærværk på lysmasten på vejen, alle vidste det var vores nabo, men ingen kunne bevise noget, mine forældre flyttede til sidst, men fortalte dog de nye ejere om naboen, så de ikke blev overraskede.

Så hvis det er en nabo i den kaliber, forstår jeg godt din kone lav en mur 1.75 inde på grunden og så må den vel være 1,75+1.80 i højden, så behøver i ikke pigtråden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-05-07 22:29

Gode naboer er guld værd! Jeg er selv meget glad for begge mine naboer.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 10-05-07 22:41

Har også rigtig gode naboer til de andre sider, så det gør som sådan ikke noget....

Tror nu alligevel aldrig(håber) at det kommer så vidt som dit eksempel...det er jo ikke sjovt!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-05-07 06:54

det er med gode naboer som med brugere på Kandu, man skal hjælpe hinanden, være gode venner og måske bøje lidt af engang imellem for den andens særheder. Jo mere man brokker sig jo mindre for man ud af det.