/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Grupper i EL-tavler
Fra : kakaduu
Vist : 832 gange
50 point
Dato : 10-05-07 14:44

Jeg mener at "gruppeafbryderen" afbryder både fasen og nul. Er det rigtigt?

Accepteret svar
Fra : me67

Modtaget 60 point
Dato : 10-05-07 14:48

Ja

Venligst ME67

Kommentar
Fra : taby

Dato : 10-05-07 14:56

Hejsa

Det gør den ikke nødvendigvis. Det kommer an på typen

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-05-07 15:01

Hvis det er i en bolig SKAL den som udgangspunkt afbryde både Nul og fase når du slukker - hvis sikringen springer er det dog kun fasen der bliver afbrudt (medmindre det er en automatsikring)..

Imidlertid er der den lille undtagelse at.: det sidst i 70'erne til først i 80'erne engang faktisk var lovligt at lave installationer med automatsikringer uden nul - disse gamle automatsikringer støder man engang i mellem på ude i det virkelige liv.

Bemærk at dette KUN gælder boliger.. Alle andre steder er der ikke noget krav til at gruppeafbryderen skal afbryde nullen

D_T

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-07 16:24

Ja og hvis man finder en rigtig antik gruppetavle, kan der være sikring både i faselederen og i nullederen. Det findes hvor en gammel tofaset jævnstrømsinstallation er tranformeret til vekselspænding.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 10-05-07 21:17

Til Kakaduu,

Det mest normale er, at gruppeafbryderen (2pol) afbryder på fase og nul, men dette er ikke noget krav rent lovmæssigt.

<Dansende_T> Hvor står der noget om at en gruppeafbryder skal afbryde på fase og nul?

MVH
Michael Holm
Aut. el-installatør

Godkendelse af svar
Fra : kakaduu

Dato : 13-05-07 00:53

Tak for svaret me67.