/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp til trådløst internet!
Fra : alkyrix
Vist : 629 gange
100 point
Dato : 10-05-07 13:32

Hej.
Jeg har et problem med mit trådløse internet i min lejlighed, som jeg vil være meget glad for hvis nogle her kunne hjælpe mig med.

Jeg har en ..... bærbar, som jeg bruger derhjemme.
Vi har opsat trådløst internet, og min kæreste har ingen problemer med at logge på med sin Dell-bærbar.
Problemet ligger i, at når jeg sidder i stuen skal jeg sidde et specielt sted, før det virker. Hvis jeg bare flytter min computer en halv meter væk fra dette område, mister jeg signalet. Og hvis min kærestes computer står tæt på min, så mister den også signalet. Det er meget forskelligt hvor og hvornår det virker i lejligheden, det afhænger af hvilken dag det er, hvor jeg er, osv..der er intet system i det..
Det er lidt irriterende at hver gang jeg skal på internettet skal jeg bruge tid på at finde ud af hvor jeg nu kan sidde, før det virker

Jeg syntes det er lidt underligt, specielt fordi jeg ikke havde problemer med det før..men pludselig er min computer blevet vildt dårlig til at fastholde signalet til det trådløse...

Er der nogle der har prøvet det samme før eller kan hjælpe??

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 10-05-07 13:37

Det gik vist lidt hurtigt...glemte at indføre hvilken computer jeg har.
Det er en Fujitsu Siemens Amilo m1450 og vores trådløse router er en Linksys WRT54GL

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-05-07 15:13

På bærbare, kan man under "strømstyring" indstille hvor meget strøm ens bærbare skal bruge, står til til at have en lang batteri levetid skrues der ned for processor hastigheden, signalstyrken på det trådløse netværk.

Kig efter hvordan indstillingerne er for din strømstyring og for specielt strømstyringen for dit trådløse netkort

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 10-05-07 15:18

Hmm tak, det er ellers et godt forsøg
Men det med at pille ved størmstyringen, det virker ikke
Det er stadig det samme....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 16:26

Prøv at vælge/skifte kanal på routeren.
Er der nogen kryptering / Mac filter
Kan du se om routeren er aktiv når i ikke har comp tændt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-05-07 18:51

e.c røre ved noget som kan være muligheden.
Hvis der er mange trådløse netværker i det kvarter du bor, og disse bruger den samme kanal, ja så vil det være en stor trafik på samme frekvens, som kan virke meget forstyrende.

Antenneforholdet er af stor betydning, så her gælder det om at give din router de optimale forhold. Ledende materialer i antennens nærhed virker som reflektor og direktor på en TV antenne, så det skal man lige have for øje.

Check lige om dit access-point har fået skruet helt op for sendestyrken.

Nu kender jeg af gode grunde ikke dine boligforhold, men byggematerialer af forskellig slags, virker også forskelligt på sådanne signaler.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 10-05-07 18:53

Hej alkyrix
Jeg har haft samme problem med min bærbar pc med trådløs netværk...
MEN, en af min ven fortælt mig at jeg skal køb en SMC trådløs usb stik som sider i usb porten.
Jeg købt den trådløs usb stik fra nettet. Nu min bærbar trådløs netværk virker super flot. Den stil koster ca 200 til 300 kr. Jeg bor i 3 etage hus og min bærbar virker flot i hele hus.
Du må køb den SMC trådløs usb stick. Jeg giver dig link hvor du kan køb den stick. og den er på tilbud nu...
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=152853
Held og lykke med din problem.....
God weekend min ven
mvh
pk2dk99

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 10-05-07 19:51

e.c - Jeg tror ikke der er nogen kryptering på den, og den er stadig aktiv selvom vi ikke er online. Den står altid tændt. Men problemet er bare at vi har glemt det password vi gav routeren engang, så nu kan vi ikke komme ind i menuen

severino - Det lyder som en god forklaring ..måske skulle jeg overveje at flytte routeren. Og selvfølgelig kan det være andre routere eller byggematerialer der forstyrrer, men det er bare underligt at det er noget der pludselig kom. Men måske er det en nabo der har en router der forstyrrer signalet..men burde det så ikke ødelægge forbindelsen for begge computere?

pk2dk99 - Tak, det lyder som en god ide. Jeg vil lige undersøge muligheden, men jeg er da lidt irriteret på at det trådløse i min bærbar ikke skulle virke ordentlig så. Det kan da ikke passe man køber en bærbar med trådløs netkort også bliver man nødt til at købe et usb-stik for at komme på nettet alligevel, men det er da en god løsning..men det bliver nok sidste udvej

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 20:15

Med en clips der er rettet lidt ud, kan man resette den router, og den bruger så standard passw.
Der er et lille hul - tryk clipsen ind i 10 sek. når routeren er slukket.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-05-07 20:41

Du kan altid nulstille /resette din router ved at trykke på resetknappen bagpå som e.c siger. Så derefter kan du starte forfra med opsætningen

Så er det jo standard opsætning med password der gælder igen. Det står i manualen.

Det med at skifte kanal er også en god ting som severino var inde på. På den måde kan de trådløse netværk der er i nærheden ikke forstyrre hinanden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-05-07 00:06

Du kan f.eks. bede din bærebare om at søge fter et netværk; hermed kan du konstantere, om der skulle være andre netværker i din nærhed.

En bærebar med indbygget trådløs forbindelse har som regel antennen anbragt inde i skærm/låget, og du skal derfor sørge for at din skærm/låg står så lodret som muligt.

Du kan også skifte antennen ud på din router (hvis det er muligt) med en løs antenne der kan placeres op til 1½ meter fra routeren, så du slipper for at flytte selve routeren.
Sådanne antenner fås med 5 til 8 dB egenforstærkning
En anden type antenne er en retningsantenne; der som regel er af bidirectional typen. D.v.s. at antennen kun stråler signalet ud i to retninger, i en smal vifte; hvorfor man skal rette den ind efter det område hvor man har brug for en trådløs forbindelse. En sådan antenne har også en højere forstærkningsgrad, idet man samler signalet i to udstrålingsretninger.

Vær opmærksom på, at stikforbindelsen til antennen. Der findes tre forskellige typer, hvor den mest brugte er SMA.