/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Imprægnering af marmorfliser
Fra : Ditsen
Vist : 1975 gange
50 point
Dato : 09-05-07 21:25

Hej - jeg har sat fliser op i mit køkken og de skal selvflgelig behandles med noget så de kan vaskes af for pandestænk og sjask fra køkkenvasken. Fliserne er naturmarmor i en lys brun nuance. Jeg har samtidig med fliserne købt noget 'coating' til at behandle dem med. Men så er det at jeg læser bag på flasken at det er ekstremt farligt at indånde og er mistænkt for at nedsætte fertiliteten det har jeg jo ikke lyst til at have dampende i mit køkken. Har en lille dreng på et år, og planer om at være i stand til at lave nogle flere børn en dag.
Så mit spørgsmål er nu om ikke jeg kan behandle med noget der ikke er sundhedsskadeligt, såsom bivoks eller lignende? Eller har I andre forslag?
Hilsen Ditte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:42

Citat
Har en lille dreng på et år, og planer om at være i stand til at lave nogle flere børn en dag.

Du skal jo ikke sætte barnet på køkkenbordet medens du behandler fliserne.....

Er det giftigt bruger du maske medens du bruger midlet.....

Der står sikkert også hvornår det er "dampet" af......

Kommentar
Fra : Ditsen

Dato : 09-05-07 21:44

Ja - det damper af, men det vil det gøre i lang tid efter at "det er dampet af"!..... Også efter de timer eller dage der står på flasken. Derfor vil jeg ikke bruge det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:46

Så må du jo lakere dem......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:47

Hvad er det for et middel du har købt......

Kommentar
Fra : Ditsen

Dato : 09-05-07 21:48

en coating af en art....... købt hos fllisemanden......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:55

Det har vel et navn......

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-07 21:55

Pil dem net igen. Coat dem i det fri. Lad dem dampe af . Sæt dem op igen.

I et køkken ville det være smartere med glaserede teglfliser, som man normalt bruger.
Marmor er alt for sart. Det tåler heller ikke gængse rengøringsmidler. Kalk fra vandstænk, kan du også skal pudses af med et slibende middel, for det der opløser kalk opløser også marmor. Marmor er kalksten.

Kommentar
Fra : Ditsen

Dato : 09-05-07 21:56

ja..... jeg tager dem jo ikk ened igen....... ville bare gerne høre hvad jeg kanputte på

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-07 22:09

Vores marmor bord i badeværelset vasker vi med sæbespåner. Derefter smører vi det godt ind i lakforsegler af den slags man bruger til biler. det holder som coating længe.

Kommentar
Fra : Ditsen

Dato : 09-05-07 22:10

men mon ikke det er ligeså 'giftig' som det jeg har til fliser?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-07 22:18

Det er det man for på til sidst når man vælger den dyre vask i vaskehallen. Kan købes på alle service stationer. Om den er giftig eller ej ved jeg ikke, cola er jo også gift.

Kommentar
Fra : TheCatWoman

Dato : 10-05-07 07:39

Tag i Silvan og køb det produkt de har til deres marmorfliser......måske hedder det ENC Wet Look til mætning af fliserne og til den daglige vedligeholdelse ENC Stensæbe!

Det hedder det ihvertfald det jeg har købt til mine antik marmor fliser...det er godt nok et stykke tid siden, men tror da stadig de har det!

TheCatWoman