/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmegenvinding
Fra : nakgej
Vist : 1511 gange
200 point
Dato : 09-05-07 19:35

Hej Kanduer.
Mit gamle agregat kan ikke længere. Så er spørgsmålet hvad skal man købe? Er der nogen der har erfaring med nogle bestemte? Huset er gammelt (ca. 1895) på 160 m2. Har set lidt på en Nilan 300 er der nogen som kender den?
mvh.
Poul

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-07 19:43

Hvor skal du gevinde den varme fra ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 20:32

Nilan Comfort 300 er blevet opdateret med nye ventilatorer, og skulle idag kunne overholde bygningsreglementet. Om veksleren stadig er plastic ved jeg ikke, men det er i hverttilfælde uønsket i et ventilationsanlæg.

Ellers har du Genvex Energy II som ser blæret ud eller Øland bette flexit http://www.oeland.dk/NewsDa?recordid13=2252

Men hvad er den gamle for en tingest, siden du ikke vil reparere på den??

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 09-05-07 21:20

Hej igen.
den gamle kan jeg ikke huske hvad hedder, men den er helt igennem plastik og har egentlig altid været noget lort. Jeg har for et årstid siden indbygget en motor fra en genvex og det har mærkeligt nok virket indtil nu. Ingen tvivl om at den er klar til udskiftning. Det med om den ser blæret ud har ikke den store betydning da den skal stå på loftet. Jeg følger lige linket og ser hvad det er .
mvh.
poul

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 21:24

Jeg mener TEKNISK blæret, omend jeg foretrækker at lave mine VE anlæg selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 21:25

Men vær OBS på at genvindingsprincipperne er forskellige. Ølands anvender roterende genvinder, Genvex'es er en modstrømsveksler.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 09-05-07 21:46

Hvad siger i til denne? Jeg har en forespørgsel inde påen Øland maskine, men det ser ud som om de er dyre. Vi får se.

http://vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=92453

mvh.
Poul

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 09-05-07 21:51

Se.se. nu begynder at blive teknisk. Jeg ved hvad modstrøms er, men hvad er roterende genvinder?
Mener du at veksleren en Nilan er af plastik?
Jeg kommer i tanke om at den gamle hedder noget med "fresh"
mvh.
poul

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 09-05-07 21:54

Forresten hvad med effektiviteten? Nilan reklamerer med 95%

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 10-05-07 08:20

Nilan er fulde af løgn og overdrivelser, men de skriver faktisk "Op til 95%". I virkelighedens verden kan dette ikke opnås, andet end ved at bedrage. Ekstremt høje virkningsgrader kan du fremprovokere ved at bruge meget fugtig luft på udsugningssiden og eventuelt samtidig at køre med skæve luftmængder. I virkeligheden vil du om vinteren have det relativt tørt indendørs og temperaturvirkningsgraden vil derfor ikke være så høj som papirværdierne. Ingen mennesker har så høj en fugtilvækst i huset, så de kan få virkningsgrader i nærheden af Nilan's postulater. Nu har jeg ikke gramset på den nye Comfort 300, men den gamle var udstyret med en hollandsk plasticveksler, og i min verden foretrækker jeg alu. Snakker man iøvrigt med guruen inden for passiv genvinding - Jørgen Schmidt firma Air Frohlich ytrer han også at fabrikanterne af småhusventilation, stadig lyver mindst ligeså stærkt som for 25 år siden. En realistisk temperaturvirkningsgrad vil være omkring de 80%. Dette vil alt andet lige give problemer med is i veksleren, som fabrikanter så løser på forskellig vis, men mestendels ved ganske simpelt at slukke kortvarigt for indblæsningsventilatoren.

Fresh er noget plastik-noget fra trælasten. Har set det.

Rotende genvinding laves med en aluminiumsrotor der roterer. Rotoren passerer først udsugningen og aluminiummet varmes op af udsugningen. Så drejes skiven ned i friskluften og varmen afsættes til friskluften. (skiven drejer kontinuerlig). Oxideres vekslerens overflade kan man gøre den fugtoverførende, idet udkondenseret fugt absorberes af overfladen og afgives igen i friskluften. Denne funktion er ikke ønsket i enfamilieshuse. Disse veklere kan også være lidt lugtoverførende, idet renblæsningssektionen ikke kan laves så den er 100% effektiv. Det kan også være en ulempe. Til gengæld er virkningsgraden høj og man behøver intet kondensafløb idet anlægget er fugtoverførende (også selv den ikke er oxideret - bare ikke så meget). Virkningsgrader op til 85% kan opnås uden svindel. Ingen isproblemer.

Godkendelse af svar
Fra : nakgej

Dato : 29-06-07 21:52

Tak for svaret 3773.
Jeg har nu købt en Nilan og den er nødtrftig monteret. Jeg havde en forespørgsel inde på en øland, men der gik nok 14 dg. inden jeg hørte fra dem. _Da de kontaktede mig fik jeg en god snak med deres sælger. Jeg tror også at Øland kunne havde været et godt køb for mig. Han var villig til at gå ned i pris.
mvh.
poul