/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Effektiv ukrudsbekæmpelse ?
Fra : egsmark
Vist : 5319 gange
200 point
Dato : 09-05-07 17:20

Jeg har brug for et godt råd mht. bekæmpelse af uønskede "gevækster" i dyrt købt havejord fra en anlægsgartner. Efter "udskiftning" af et lille gammelt sommerhus med et nyt og større på en kuperet naturgrund, manglede der jord på en skrænt op til det nye hus. Som udlejningshus havde det ikke den store betydning, men for ca. 1½ år siden besluttede jeg mig dog at få rettet op på "sagen" og i forb.m. bestilling af anlægsgartner til fjernelse af en gammel hæk bestilte jeg ca. 20 kbm. jord til påfyldning og tilretning på den jordfattige skrænt mhp. plantning af cotoneasters som bunddække sidste forår. Den dyrt købte muldjord som ved lev. oplystes til at være hentet i anlægsgartnerens private have, viste sig desværre at rumme alskens løg og frø til alm. prydhave. Rådet fra anlægsgartnerens folk var en omgang roundup i maj med efterfølgende beplantning 10 dage efter, men måske tusind valmuer skød op i raketfart og kom mig i forkøbet. Det udviklede sig næsten til en lille valmuemark på skråningen, som var pæn i ca én uge og så ellers grim i resten af tiden. I efteråret blev det hele møjsommeligt hakket op, men nu er de mange valmuefrø allerede godt i gang igen. Dette stykke forhistorie for at præcisere overfor eventuelle valmueelskere, hvorfor de ALTSÅ BARE SKAL VÆK i år. Det korte af det lange er, hvordan jeg lettest én gang for alle - hvis muligt - får udryddet alle disse uønskede gevækster. Tulipan- og liljeløgene kan graves op og genbruges et mere velegnet sted, men valmuerne og ukrudt som rajgræs, skvalderkål osv, hvad stiller jeg op mht. brug af knofedt og sprøjtemidler for mest effektivt at forebygge genspiring- og blomstring igen og igen .......... med deraf følgende forsinket cotoneastersbeplantning, som jo ikke i de første par år kan camouflere og undertrykke de uønskede vækster ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 17:26

Citat
Det korte af det lange er, hvordan jeg lettest én gang for alle - hvis muligt - får udryddet alle disse uønskede gevækster

Ukrudt kan IKKE udryddes - kun holdes nede.....

Da du har brugt Roundup (eller har du) er der ikke bedre muligheder.....

Selv det kvæler kun ukrudt i en begrænset periode - det kommer igen uanset hvad.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 17:27

Det lyder som om roundrup'en er kommet på, på et forkert tidspunkt, for det er ellers det mest effektive.

Iflg. vores "landmand" skal det på om morgenen, imens der stadig er dug på, der skal duppes på hver enkelt valmue!!!! kvikgræsset er "serieforbundet" så der behøver du ikke duppe på alle strå det skal være tørvejr hele dagen, og du kan se resultatet i løbet af to uger.

Roundrup'en virker ved at gå i rødderne, så det skader kun de planter der får giften, og ikke dine indkøbte dækplanter.

Alternativt er der en sød lille plante der kan gro så tæt at det kvæler kvikgræsset, jeg kan finde navnet på planten, hvis du er interesseret, for jeg kan selvfølgelig ikke huske det nu

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 09-05-07 17:27

jeg tror ikke du kan blive fri for skvallerkkål
prøv med er gas brænder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 17:31
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-07 18:43

Round up når ukrudtet er i god vækst.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-07 19:01

Valmuefrø kan ligge i mange år i jorden, og spirer først når der bliver rodet i den.
Den eneste måde der en gang for alle kan dræbe alle frø, er at grave jorden op og varmebehandlede den . inden den genanbringes. Gartnerjord var før i tiden varmebehandlet og fri for spiredygtigt frø.

Det minder mig om at man i England bruger valmuen som symbol ved mindehøjtidelighederne for veteranerne fra 1. verdenskrig, og deres efterladte. Du kan se transmission i fjernsynet hver år på valmuedagen. Det hænger sammen med at granaterne på slagmarken rodede så meget op i jorden, at den blev dækket med valmuer.

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 09-05-07 22:05

Foreløbig tak til alle for hurtig respons. At Roundup bringes på bane af de fleste kommer ikke bag på mig, selvom jeg havde håbet på en mere miljøvenlig løsning, og jo jeg har fået sprøjtet én gang sidste efterår efter "landmandsmodellen" uden ret megen effekt. Jeg er bekendt med de gunstigste tids- og vejrmæssige betingelser, men er i tvivl om valg af Roundup denne gang. Er den dyre løsning med koncentreret spray til ca. 200 kr. for 1½ liter pengene og duppe-arbejdet værd ? Hvor mange gange om året skal jeg påregne ? Hvor meget skal jeg købe, når det drejer sig om et areal på 20 m3, der åbenbart skal have mange omgange, indtil det bunddække (Cotoneaster) jeg håber at kunne plante til efteråret, kan holde valmuerne og ukrudtet nede ?
Cotoneaster (dværgmispel) findes i flere str. og priser. Jo større eksemplarer og jo tættere de plantes, jo hurtigere vil de selvfølgelig brede sig og lette mig for det sure dupperi med sprayflasken, så skulle nogen kende en prisbillig planteskole/plantecenter med grogaranti i det midtjyske, er tips herom også meget velkommen. Det var to tillægspørgsmål og hvis muligt gerne lidt indkøbstips mht. evt. mængderabat for plantekøb (Cotoneaster) og evt. også ved køb af Roundup. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 22:15

Så vidt jeg husker kan du købe roundup billigere i Tyskland, så hvis du tilfældigvis skal en tur derned, var det nok en ide at tjekke prisen der.

Når valmuerne også formerer sig ved frødannelse, så var det måske en mulighed at inviterer gud og hver mand til at komme og plukke blomser

Jeg tror ikke Cotoneaster er god nok til at holde kvikgræsset nede, jeg syntes da jeg af og til ser at det stritter op imellem grenene når jeg kikker mig omkring.

Jeg kan ikke komme på nogen nemmere/bedre miljøvenlige løsninger, desværre, men vil dog mene at det er arbejdet værd

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-07 22:15

Round up købes ufortyndet i landbrugets grovvare centre for ca. 400,- for 2,5 liter. Der har du godt nok til længe. Min holder i 4-5- år.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 22:26

Sikre dig lige at du MÅ bruge roundup.....

Visse steder er forbudt i lokalplaner......

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-05-07 22:47

skuffe- eller hakkejern hver 2. til 3. uge.

Det virker!

Og så skader det hverken grundvand eller dine coteneaster

Men sørg for, at du kommer over stykket, også selv om du ikke synes, der er noget videre ukrudt. Så vil det efter et par gange kunne ordnes hurtigere, end du kan duppe round-up på det ukrudt du får øje på.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-05-07 22:49

Nå ja - og så er mekanisk bekæmpelse som skrevet ovenfor, også det mest effektive til bekæmpelse af kvik og skvadderkål, på så lille et stykke, som du beskriver.

God fornøjelse

Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-05-07 22:55

stig54:

Hvor stor have har du egentligt?

2,5 liter koncentreret round up, forstyndet til 1%. Det giver 250 liter færdigt sprøjtevæske, Brugt op på 4 - 5 år = 50 liter om året.
Er du sikker på, at du ikke forurener en helt del mere, end de der landmænd med deres gyllevogne og kæmpe store marksprøjter, som sprøjter for at skaffe dig billige fødevarer, og ikke kun for at holde lidt grønt væk fra terrassen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 23:00

ÅÅhr jeg ve' nu snart ikke om det er det nemmeste, jeg kan da låne et par kaniner og et enkelt marsvin ud

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 07:00

Jeg ville godtnok blive ked af at være i din situation, men jeg har desværre ikke andre eller bedre idéer til ukrudtet i din nuværende jord.

Men har du overvejet at bede gartneren om at hente sin "snavsede" jord og få leveret noget rent for pengene i stedet for...?

Hvis du har bestilt en anlægsgartner til fjernelse af hæk og levering af jord, så må det vel fremgå af tilbud og/eller regningen, hvad du har købt og betalt for. Og om ikke andet af prisen må du da kunne se, hvilken kvalitet jord der er tale om.

Som alternativ kan gartneren sørge for, at jorden bliver OK.

Bare en tanke...

Kommentar
Fra : storetåen

Dato : 28-05-07 01:04

Hej,
Jeg syntes du skal kontakte en professionel sprøjtemand til at ordne det. Den Roundup man kan købe i dag er ikke så effektiv som den var før i tiden. Jeg bryder mig egentlig ikke om alt dette gift i haven, men har måtte sande at det kan være en nødvendighed i enkelte tilfælde. Hvis du får en proffecionel mand ud, så ved du at der bliver sprøjtet med noget der virker, -og kun i den mængde der er nødvendig.
Et lille tip til sidst: Når du får jord & kompost hjem i din have kan du sikre dig lidt mod ukrudetet hvis du kun får varmebehandlet jord/kompost.

Kommentar
Fra : storetåen

Dato : 28-05-07 23:41

Hej igen!
Har i dag lært at man kan vande med eddike vand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-05-07 09:44

Storetåen... hva siger coteneaster til den vanding??

Kommentar
Fra : storetåen

Dato : 30-05-07 09:11

Nordsted1... Ved ikke hvad coteneaster er, men hvis det er en plante, kan jeg kun sige at det sku' ta' det hele. Vil lige sige at jeg ikke har prøvet med eddike endnu, men at oplysningen kommer fra venner som bruger det med god virkning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-07 09:24

Storetåen, prøv at læse hele tråden, så vil du se at coteneaste er den dækplante som egsmark
har købt, og som bestemt ikke skal bekæmpes hi hi.

Jeg har hørt den om eddieke eller saltvand, men det kan nok ikke komme på tale i denne sammenhæng

Accepteret svar
Fra : annette-sejr

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-07 09:36

sort plastik mellem cotoneasterne indtil de får fodfæste, kan evt. camufleres med flis eller dækbark. Annette Ps. har du været for sparsommelig med antallet ?

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:45

Du kunne evt. have lagt en sort dug over jorden og lavet huller til planterne. Lagt flis ud bagefter og dét ville have set pænt ud i 3-4 år indtil planterne var vokset op og dækket bedet. Iøvrigt bør du vente mere end 10 dage efter sprøjtning med Round Up.

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 25-07-07 23:50

Tak til alle der har deltaget i denne tråd, som har kørt lovligt længe pga. sygdom. Jeg har dog løbende med interesse læst alle indlæg. Da cotoneasters planterne pga. de mange tvivlsspørgsmål ikke er plantet endnu (burde måske ha' været præciseret bedre), vil jeg til efteråret overveje løsningen med sort plastik/dug til at holde det meste ukrudt væk indtil de nye planter har vokset sig store nok til "selv" at klare opgaven, og så er det nok pengene værd at købe ekstra planter end oprindeligt planlagt for at mindske ventetiden på bunddække effekten. De udlovede points går til annette-sejr, som kom først med forslaget om plastik og flis.

Hilsen Egsmark

Godkendelse af svar
Fra : egsmark

Dato : 25-07-07 23:52

Tak for svaret annette-sejr samt din reminder.
Hilsen Egsmark