/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Svømmerventil "fiser" ?
Fra : bluesky
Vist : 12187 gange
100 point
Dato : 09-05-07 15:07

Hejsa

Jeg har nu "googlet" mig blå i hovedet uden at finde det rette svar - så det må jo findes her
Jeg har et Gustavsberg toilet hvor svømmerventilen "fiser" en lille smule. Ikke meget men nok til at man kan høre det og der kan observeres en meget meget lille smule vandtilløb i toilettet. Lyden/vandet kommer fra den øverste del af svømmerventilen mærket Fluidmaster 1077. Jeg har forsøgt med kalkrenser og der var også en del bobler men jeg kan ikke få justeret armen således at den stopper og jeg tænkte derfor at jeg kunne afmontere hele svømmeren (mærke GB 609590730) og har derfor søgt efter en monteringsvejledning eller tegning af hvordan toppen skilles ad - men ak forgæves ;-(
Er der nogen her som kan hjælpe - evt. med et link ?
på forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 15:32

skift den pakning

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-05-07 17:30

Mener du hele svømmeventilen eller hvorledes kommer jeg til den pakning som du skriver om ?

Bluesky

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 09-05-07 17:54

Det lyder som om pakning på bundventil er utæt
så der løber vand ned i toilettet
og svømmerventilen efterfylder derfor

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-05-07 18:17

Gasmanden kommer med et rigtig godt bud.

Skift pakning, eller giv noget der kan bløde den op igen. Jeg har for noget tid siden reddet min egen pakning i toilettet ved at smøre den ind i silikone fedt. Den var blevet "hård" og sluttede derfor ikke ordentlig tæt, hvilket gav det samme problem som du har.

- Anden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-07 18:46

Sivevand i toilet kan have flere årsager.

Utæt bundventil i cisterne (slidt pakning eller kalk)
Svømmer som ikke lukker før der er fyldt til overløbet
Utæt påfyldningsventil
Svømmer som hænger
Bundventilstyr tilkalket så den ikke "falder på plads"

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-05-07 18:47

Hej Bluesky
Der er ifølge Gustavsberg Sverige ikke noget der hedder "Fluidmaster 1077" i deres reservedelsprogram.
Det må være en universal svømmeventil der er sat i din cisterne.
Prøv at finde ud af Navnet på toilettet og køb så den originale reservedel hos dit lokale byggemarked.
Det er muligt at du evt. også skal skifte pakningen på udløbventilen,den ligner en halv flad bold .
mvh mcloud bliktud

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 09-05-07 20:54

Du konstaterer nemmest hvad der skal skiftes ved at tjekke om der er løbende vand i kummen inden den er fyldt helt op eller ej. Løber vandet i kummen straks efter udtræk er det ventilringen i bunden af toilettet der skal skiftes Løber det først "til sidst" er det pakningen i cisternens tilløbsventil der er defekt. Det kunne godt lyde som om det er det første der er tilfældet når den, som du beskriver, "fiser". du skriver ikke hvilken model det er du har men på Gustavsberg.dk er der udmærkede tegninger og beskrivelser ( i PDF) som du kan bruge hvis det ikke er en alt for gammel model. Held og lykke med projektet...

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-07 23:04

Hej igen og undskyld at jeg har været lidt fraværende

Tak for jeres gode input. Jeg har allerede haft bundventilen ude og renset og afkalket, og den virker som om den er ok. Problemet med "fisen" ligger i den vippearm som svømmeren er monteret til. Vippearmen sidder i et lille hus og jeg kan dælme ikke finde ud af at åbne denne beskyttelseskapsel Det er nemlig derfra at luden kommer. Jeg har har forsøgt at finde et stoppunkt for lyden ved at justere op/ned på selve svømmerarmen, men uden held -så der må sidde en ventil derinde og det er den jeg skal ind til- men hvordan (uden vold )???. Håber at dette er forståeligt

Pft
Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-05-07 23:08

P.S. det skal lige siges at toilettet har en knap som skal nedtrykkes ved brug og altså ikke den traditionelle montering hvor man blot løfter bundventilen. Knappen aktiverer bundventilen men svømmerventil er placeret seperat i højre side.

Endnu engang tak fordi I gider at bidrage

Bluesky

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-05-07 23:25

Kan man afmontere selve ventilen? Måske man kunne rense med lidt trykluft og give det noget ólie spray der kunne bløde evt gummi dele op til at kunne tætne igen.

Bare et forslag

- Anden

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 16-05-07 09:29

Godmorgen And

Det prøver jeg senere idag - det skal f... lykkedes !

Bluesky

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-05-07 22:09

Håber du fik det til at virke

- Anden

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-05-07 00:35

Nope - fik ny membran ventil sat i - renset alt i svømmer toppen (efter en grumme oplevelse med at jeg ikke havde lukke ordentligt for vandet Så kan jeg lære det ) - nedsat vandstand og alle gode råd fra den gamle VVSér hos Silvan og den "fiser" stadig !!
Der er vist ikke andet at gøre end at købe en ny svømmer ventil på fredag - suk.......

Tak for hjælpen
Bluesky

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 17-05-07 01:06

Tja, forsøget værd.

Men det vigtigste er jo at det kommer til at virke

God fornøjelse - håber ikke at du sætter hele huset under vand

- Anden

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 17-05-07 08:21

Der er muligt jeg husker forkert; det ville så ike være første gang, men du skriver at der er en beskyttelseskapsel på toppen. Har du prøvet at give den noget kalkfjerner og så lirket lidt med den. De kan sidde forbandet godt fast de små sataner. Jeg mener at svømmerarmen under kapslen er monteret med en lille split, som du skal fjerne. Herefter skulle det, med lidt fingerspitzengefühl være muligt at demontere armen. Pakningen kan du så "lirke" op med en spidstang. Vrik lidt frem og tilbage med den. Husk at spule stigerøret igennem inden du monterer en ny pakning.....
Ved ikke om det virker. Der findes næsten lige så mange forskellige systemer på toiletter som der findes støvsugerposer *G*

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 19-06-07 16:08

Tak for svaret taunusanden.

Jeg måtte opgive og har nu købt en ny men tak for jeres bidrag

,-) Bluesky