/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatering af bærbar.
Fra : marcussen1
Vist : 628 gange
200 point
Dato : 09-05-07 09:21

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan jeg formaterer en bærbar. På min stationære bruger jeg "Killdisk" via A-drevet, men der er jo ingen A-drev på en bærbar.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-05-07 09:24

format C

Kommentar
Fra : me67

Dato : 09-05-07 09:26

Hvilket operativsystem er der på den bærbare ?

Venligst ME67

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 09:33

Vista ultra

Kommentar
Fra : me67

Dato : 09-05-07 09:40

Kan du så ikke bruge den medfølægende cd/dvd til at formatere med ?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 09:52

Der er ingen cd med, computeren er forinstalleret med vista home (desværre)

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 09:53

Jeg fik ikke skreve, at jeg har inst. vista ultra.

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 09-05-07 09:53

Du skal bruge windows cd'en til at formatere med. Du skal bare huske at tjekke din bios, at den står til at boote fra cd.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 09-05-07 09:54

Er det så Vista du igen vil have på maskinen eller ???

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 10:16

Nej jeg vil tilbage til XP PRO

Kommentar
Fra : me67

Dato : 09-05-07 10:19

I med cd til XP og genstart (Husk at tjekke i Bios at den starter på cd-drev)

Følg anvisningen.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 10:34

Citat
Der er ingen cd med, computeren er forinstalleret med vista home

Så ligger CD/DVDen på harddisken parat til at brænde ud.....

ALT andet er ulovligt fra sælgers side.....

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 11:39

refi
hvordan brænder jeg så den ud?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 16:20

Det står helt sikkert i den bog eller vejledning du har fået med......

Alternativt står det måske også på notebookens hjemmeside - ellers må du til forhandleren....

Den ligger på en separat partition på harddisken.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 16:21

Og det er det ALLERFØRSTE man sørger for at lave når man køber en ny maskine.......

HUSK DET....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-05-07 16:38

Ja det vil være hul i hovedet at smide Vista helt væk. Du har jo betalt for det på en eller anden måde. Så brænd den ud på en dvd.
Derefter kan du boote op på dvden ved at sætte dvddrevet til First Boot Device i bios

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-07 19:10

1. Hvad er maskinen "født"med af styresystem
2. Hvad har du af CD med styresystem
3. Kan den boote fra CD/DVD

Men du kan downloade dette partitionsprogram som skal brændes på en CD (50 MB)
Så får du mulighed for at ændre/formatere din harddisk.
http://gparted.sourceforge.net/larry/livecd/screenshots/gparted-livecd-0.3.4-5.jpg

Den hentes her og er helt gratis:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Når du har hentet og brændt den CD, kan vi snakke sammen igen.
Eyvind.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 20:10

e.c
jeg er ikke helt klar over hvilken jeg skal downloade,
er du rar at fortælle mig det

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-07 20:22

Jeg har lige hentet denne:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=173828
med den grønne firkant (iso)
Hent og gem

Hvis du har Nero
start Nero
vælg kopi og backup og klik på "brænd image til disk"
Ud for filtype vlger du alle filer, ellers kan du ikke finde din hentede fil
Find din:
gparted live........
marker og åbn.
( det er kun 50 MB så det går rimeligt hurtigt)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-07 20:45

Start comp. med gparted CD
vælg den øverste auto.......

vælg tastatur 11 og enter
vælg sprog (evt. 02 Engelsk) og enter

Nu kan du se din harddisk

en lille partition på ca. 8 MB kan være oplysninger til selve comp.
En større skjult kan være backup

Når du har slettet og oprettet en partition kan du formater og vælge om den skal være boot
H-klik på prtitionen og vælg
formater (NTFS)
manage flags > hak i boot og close

sut af med at gå op i "gparted" og Quit
eller bare ctrl+q

Jeg lukker for i dag men spørg O.V.N. for han kender også programmet.
Eyvind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 20:54

Citat
Når du har slettet og oprettet en partition

Pas nu på hvis du vil gemme Vista - den ligger sikkert på harddisken incl. alle drivere osv.....

Så brænd nu lige den ud først......

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 21:07

Jeg har nu Vista på en CD.
Når jeg lægger den cd med "gparted" i skuffen bliver skærmen sort med tekst der viser indholdet af PC'en, og den kan jeg ikke gøre noget som helst ved. Og for at komme ud igen har jeg kun en mulighed og det er at slukke for computeren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-05-07 21:12

Citat
Der er ingen cd med, computeren er forinstalleret med vista home (desværre)

Citat
Jeg har nu Vista på en CD.

Hvad skal vi så tro.......

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 22:05

Kl. 0933 skrev jeg at der er Vista Ultra lagt ind. Den er født med Vista Home, men jeg lagde Ultra på, fordi jeg havde lavet noget brok.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 09-05-07 22:07

Jeg lukker for iaften og kommer tilbage imorgen.
Tak for idag og
mvh
Niels

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 10-05-07 11:59

Computeren skal kunne boote fra CD.
Comp. skal startes med den brændte CD (brænd image til disk)
Den er afprøvet lige inden jeg anbefalede den.

Hvis du ikke følger anvisningen til punkt og prikke ............. virker det måske ikke.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 10-05-07 12:56

Tak for svaret e.c.
Jeg har prøver de forskellige forslag, dog uden held.
Nu har jeg gjort følgende: Med min XP Pro inst.cd har jeg formateret den forskellige partitioner en for en, og det er nu enedelig lykkedes for mig at få en helt ren HD. Det var måske en lidt hovskisnovski måde at gøre det på.
Tak til alle for hjælpen
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c