/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Installere XP igen igen
Fra : tararam
Vist : 915 gange
100 point
Dato : 09-05-07 07:22

Fik godt nok anbefalet at lave en partition med XP på da jeg skulle installere Vista, men mente ikke det var nødvendigt.
Har Vista nu, og er tilfreds med det. Men har en del spil der kun fungere under XP, så kan jeg installere XP igen uden at geninstallere Vista, eller skal jeg hele møllen igennem med at installere XP først og derefter Vista. Vista er en OEM version, der var mulig at opgradere til fra XP.
Jeg har læst,- om det er rigtig eller ej, at XP altid skal installeres først da den er ældre.
Jeg har en ekstern harddisk jeg i så fald vil bruge til XP.
Eller kan jeg uden videre bare sætte XP cd'en i og under installation placere den på den eksterne harddisk.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-05-07 12:01

nu du har en ekstra harddisk (intern eller extern) kan du bare installere XP på den. Det skulle gå uden problemer. Det er straks værre hvis du vælger at installere XP ovenpå/ved siden af Vista (altså på samme disk/partition)

Accepteret svar
Fra : Ultimate-Helper

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-07 15:09

Hvis du har plads nok på din disk, så kan du tage lidt plads fra en anden partition, og lave en ny, som du kan installere xp på.

så har du en multiboot.
Og den vil spørge hvilken partition du vil starte på, hvergang computeren startes...

Du kan selvfølgelig også installere den på din ekstra harddisk.(ville jeg gøre)
Da du så nemt kan vælge i bios, hvilken harddisk den skal starte fra, som standard, og ikke altid skulle vælge det.
og så er det også lidt nemmere at holde styr på.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 15-05-07 16:44

Nu har jeg ikke rigtig kigget på vista, men jeg ved at det normalt ikke er smart at "bare" installere et ældre system sidebyside med et nyere.
For selv om man vælger at installere XP på en anden partition vil xp stadig placere boot informationerne på "C drevet" dette betyder at xp vil overskrive vistas boot informationer.

Det man så kan gøre er at "deaktiver" den harddisk hvor vista ligger og så installere xp på extra harddisken, på den måde vil du kunne vælge hvislken harddisk du vil boote på i biosen, eller ved at installere en bootmanager.

/Rex

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 17-05-07 08:54

Tak for svaret Ultimate-Helper.

Kommentar
Fra : Ultimate-Helper

Dato : 17-05-07 13:58

Det var så lidt :)