/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Erfaringer med diskusprolaps
Fra : Oldboston
Vist : 6774 gange
100 point
Dato : 09-05-07 05:34

Er der nogen her på kandu.dk, der har personlige og helst positive erfaringer med, hvordan forløbet er, efter at der er stillet diagnose om en diskusprolaps i 3. højre lændehvirvel, som trykker på en nerve med smerter i højre ben etc. Smerterne kan som bekendt være næsten ulidelige døgnet rundt, indtil man kommer under stærk medicinering m. morfin, men når der så anvises konservativ behandling m. øvelser, fysioterapi etc., er der så nogen, der kan sige noget opmuntrende om, hvilke erfaringer de har med øvelserne, hvilke små tegn på forbedringer, man kan kigge efter etc. Nu er der gået en måned siden skaden indtraf, den første uge gik med at få medicin, den næste medkiropraktik, som ikke hjalp. Efter 14 dage fandt jeg heldigvis en dygtig rygspeciallæge (neurolog), som satte mig i gang med konservativ behandling. Men fremskridtene er så få og små (hvis der overhovedet er nogen!), at han også har sat i gang, at der skal MR-scannes, men her er ventetiden 3 uger. I mellemtiden laver jeg øvelser og spejder fortrøstningsfuldt efter blot det mindste signal på bedring. Går rundt i hjemmet, en lille tur i parken på en halv time hver dag, hviler en hel del, men smerterne er modbydelige, undtagen sålænge medicinen (morfin 4 x daglig) virker.

Jeg er mest interesseret i at svaret indeholder nogle personlige erfaringer, som du har haft, ellers måske henvisning til et forum, hvor folk med diskusprolaps diskuterer deres erfaringen (heslts på dansk, men også gerne engelsk).

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 09-05-07 07:14

Hej.
Jeg fik i oktober 2006 isciasnerven i klemme p.g.a. en discusprolaps. Hos min læge fik jeg smertestillende piller, de virkede ikke ret meget, blev henvist til en fysioterapeut, det hjalp ikke.
Efter 6-7 uger blev jeg henvist til Hørsholm Sygehus af min læge. En læge der undersøgte mig i februar, sendte mig videre til deres fysioterapeut. Jeg fik anvist nogle øvelser af hende, jeg var nu meget skeptisk, men efter ca 2 måneder med øvelserne 3 gange daglig er det faktisk gået over.
Jeg havde ellers undersøgt MR skanning på en privat klinik med henblik på en kikkertoperation i Tyskland, men det blev ikke aktuelt alligevel.
Et halvt år med de smerter er nu ikke særligt morsomt.

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 07:43

Min mand har haft discusprolaps, Han lå først i sengen et par dage, kom derefter til kiropraktor, det hjalp ikke, nærmest tvært imod, så blev han indlagt og kom i stræk, det hjalp heller ikke. Efter et par måneder blev han opereret, det hjalp med det samme på smerterne i benet/ballen. Efter yderligere nogle måneder var han helt rask

Efter ca 9 mdr. kunne han løfte tunge kørerbanefliser mm, idag tænker han overhovedet ikke over at han har haft en discusprolaps, han kan dog have nemmere ved at få kramper i sit ene ben om natten

God bedring

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 08:36

Min er 9 år gammel. Har aldrig kostet mig en sygedag, selvom det på et tidspunkt var så slemt at jeg slæbte mig på arbejde med krykker. Det der hjalp mig relativt hurtigt var et rimelig hårdt sengeleje. Dvs skummadras direkte på betongulv. Samtidig blev jeg sat på 3 ugentlige besøg hos fys'en med genoptræning. Dette var rimelig hårdt (og gjorde temmelig ondt), men efter et par måneder vurderede man at tingene var tålelige (hvordan måler man det) og aflyste operationen. Idag er jeg stort set smertefri, men det kræver fysisk aktivitet ellers gør det avs. Den nederste del af ryggen er blevet stiv og ubøjelig og den ene ben er delvis følelsesløs.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 09-05-07 09:57

Har ikke selv haft diskusprolaps, men andre skavanker.
På min arbejdsplads kom Per Geding fra http://www.aktivform.dk/. Han holdt foredrag om arbejdsstillinger og viste os nogle øvelser. Han fortalte om hvordan han også kunne hjælpe folk med diskusprolaps. En kollega blev rent faktisk hjulpet med øvelser, mens han ventede på operation. Det er flere år siden og han løber nu rundt på gader og stræder for at holde sig i gang og han har undgået operationen.

Kommentar
Fra : join

Dato : 09-05-07 10:39

Hej Oldboston

Æv, æv... Det gør mig ondt for dig. Det er godt, at du nu har udsigt til MR-scanning, så har du mulighed for at få stillet en diagnose... Rigtig god ting!!

Havde selv prolaps for to år siden, kunne hverken stå, gå eller kravle (regulært sengeleje i næsten 3mdr.). Efter en måned fik jeg fysioterapi i eget hjem - jeg skulle gøre svej-rygs-øvelser / armbøjninger - efter næsten 3 mdr. kom jeg på benene - og har været det lige siden. (Teorien om svej-rygs-øvelserne skulle være, at mekanisk kunne drive /klemme discen tilbage på sin plads).

MEN, MEN det er slut med at løfte - og sidde for længe ad gangen, er ikke af det gode! Det tog ca. 2 mdr. at komme ud af medicinforbruget. Jeg er smertefri, motionerer og styrketræner for ikke at få tilbagefald. Det bliver (nu to år efter) stadig bedre og bedre, men dagligt har jeg af og til sådanne en "skygge" fornemmelse i læg og fod - så helt stabilt er det vel egentligt ikke ?? Personligt var jeg lidt modstaner af operation - og ville prøve om der var andre mulighder.

Om der findes egentlige fora... hér er noget, om det er godt og u-vildigt fora, eller om det er industrien der står bag - det ved jeg ikke!!

http://www.rygforeningen.dk/ryg-debatforummet/?view=single_thread&cat_uid=3&conf_uid=3&thread_uid=8

http://www.rygdoktor.dk/ (her kan logges på fx. som sygeplejestuderende..)

Du begrænser dit spørgsmål lidt ved, at du gerne vil have "gode historier / positiv erfaring"... Men, husk lige, at de dårlige erfaringer, kan man bruge til at blive klogere på HVAD DU SKAL UNDGÅ !! Ryg er jo lidt bøvlet ved det, at ud over smerter, at have lammelser, som risikoen: RED FLAGS (føle-forstyrreler i ride-bukse-området; generelt føle- og kraft-forstyrrelser; vandladningsproblemer (kan ikke holde på vandet - kan ikke komme af med det) afførings-problemer (kan ikke presse/ komme af med det - kan ikke holde på det).

Imidlertid, jeg kan kun anbefale, at alle danske patienter selv gør en indsats, og sætter sig ind i tingene, for det danske sundhedsvæsen har altså store problemer. Det er ikke for ingenting, at Løkke prøver at lave det om. De skal hjælpes, og vi skal hjælpe os selv. Jeg siger det ikke for at skræmme, men for at du selv kan være med til at skabe et godt og helbredende forløb for dig. Jeg ved ikke rigtigt, hvor meget og hvor lidt du vil vide - man skal jo heller ikke proppe folk med info. de ikke vil høre. God bedring og god jagt ønskes du i hver fald! Og husk at gøre noget, der holder dit humør oppe.
join

Kommentar
Fra : calista

Dato : 09-05-07 14:30

Her er et forum for ligesindede

http://www.rygweb.dk/

Personligt har jeg ingen prolaps endnu, "kun" truende.

Held og lykke med forløbet!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-05-07 16:10

Mange tak for de gode svar indtil nu. Join, du har helt ret i, at man/jeg selv skal gøre en stor indsats, og derfor er jeg faktisk interesseret i så detaljerede svar som muligt. Jeg har kun haft min i 1 måned, med store smerter og stort medicinforbrug, og er først lige startet hos fysioterapi, så jeg spejder med lys og lygte efter blot det mindste fremskridt. Det er svært at måle smerten, når man er medicineret, er der nogen af jer, der har prøvet at nedsætte medicineringen for at se, om smerten kommer lansommere igen, eller er det ikke muligt at administrere medicinen på den måde? Hvis man er følelsesløs på knæ og skinneben kan man så måske opleve en forandring, hvis området med følelsesløshed eller nedsat føleevne bliger mindre? Har nogle af jer en god måde at holde humøret oppe på om natten, hvis smerten er stor, og man står der og skal vente 3 timer før man kan tage den næste medicin? Pabloj, og andre, er det øvelser med svajryg og maveliggende øvelser i sær, I har lavet, og hvor langt tør man svaje tilbage med ryggen? Og 3773, og andre, tog i medicin hele døgnet rundt, og hvordan bar I jer ad med nedtrapningen, hvis der var morfinholdige produkter blandt den smertestillendemedicin?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 17:05

Jeg blev "indlagt" i eget hjem. Fik 8 panodil + 4 gigttabletter + fire gange de gode + stesolid atsove på. Helt vildt og man gik "døddrukken" rundt. Et par dage efter røg stesoliderne. Så droppede jeg Nobliganerne og sluttelig fik jeg ondt i maven af gigtfiduserne. Ikke noget problem at lægge tabletterne. De gav en ubehagelig rus og kvalme. Det drejer sig bare om at få ro, og for mit vedkommende om at få et andet soveunderlag.

Man får en ganske anden oplevelse af smerter og ens acceptniveau flytter sig gevaldigt. For mit vedkommende gik der ganske mange år, inden smerterne begyndte at udeblive. Dette klarede jeg ved ganske simpelt at abstrahere fra det. En enkelt panodil eller to ryger der, men ikke særlig ofte.

Min genoptræning var utrolig god, omend fys'en kørte os temmelig hårdt. Der gik helt sport i at se hvor meget vi kunne tabe i sved på de halvanden time vi fik. Men denne del afhænger vildt meget af hvem du går til. Vi havde afløser et par gange og så var træningen slet ikke af samme kvalitet.

Mit råd er: Træn træn og atter træn. Vurder dit sengeleje. Æd så få piller som overhovedet muligt. Hold dig igang og overbelast dig endelig ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 17:06

Sender dig liige en PM med navnet på min fys..... Hvis du skulle have mulighed for at bruge hende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 17:20

Noget af min mands genoptræning var i varmtvands bassin, det hjalp rigtigt godt, mon ikke også

svømning kan hjælpe eller øvelser i vand?? prøv at snakke med en prof om det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 17:28

Svømning er faktisk rigtig godt. Har selv benyttet det rimelig massivt. Det er anbefalelsesværdigt. Men hav nu lige en ekspert med på råd. Vi er jo ikke fagfolk, men patienter. Og det er ikke nødvendigvis sikkert, at det der hjalp os, hjælper dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 17:33

Jam jam, det var jo også derfor jeg skrev sådan

Citat
prøv at snakke med en prof om det.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-05-07 20:20

Jeg er selv opereret for en discus hel tilbage i 1988, op. gik meget godt i Odense, men jeg kunne ikke rigtig tåle at komme i arbejde igen. Jeg kunne skrive flere sider om emnet. Har ikke tid nu. Men hvis du får brug for det ved jeg den bedste rygspecialist er på privat hospitalet i Kollund.Carsten Bruun. Her fik min kone indopereret 2 stk jern og 6 skruer og hun er stort set smertefri idag.
Hospitalet har en hjemmeside, er der lang ventetid på offentlige kan man komme sådan et sted, virkelig super super en hel anden hospitalsverden
mvh Eiha

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 09-05-07 22:24

Tak igen for gode svar, jeg erinteresseret i at lade spørgsmålet stå lidt endnu, for jeg suger til mig af gode råd. Derfor sætter jeg pointsummen lidt op.

Lige et par ting mere:

Rygtræning. Jeg kan gå hos fysioterapeut en måned eller to, men hvis jeg derefter skal træne på egen hånd, er det så nok at gå i et motionscenter og bruge håndvægte og maskiner (jeg forudsætter selvfølgelig, at jeg har fået kyndig vejledning fra en fysioterapeut eller kiropraktor om, hvilke maskiner og øvelser, jeg skal benytte)? Kan man arbejde med det på egen hånd på den måde, det skal siges, at jeg er vant til fra tidligere at gå i motionscenter et par gange om måneden eller tre, så jeg kender maskinerne og funktionerne nogenlunde. Er der bestemte øvelser, der kan anbefales?

Medicin. Nogle af jer anbefaler at tage så lidt som muligt. Jeg er endnu i en fase - fire uger efter uheldet og kun ca. 14 dage efter at medicineringen blev optimal -- hvor der er tale om ret meget medicin, nemlig 10 mg. Oxynorm hver 5. time (det er en slags morfinpræparat) samt Ibuprofen 600 mg hver 8. time og 2 stk PINEX 500 mg også hver 8. time. Jeg er ved at prøve at droppe Pinex, og det ser ikke ud til at gøre nogen forskel. Men Oxynorm......hjælp, hvis jeg udskyder dem fra 5 til 7 timer, stiger pulsen til over 100 og blodtrykket drøner opad. Så det bliver vist en opgave i sig selv at komme ud af medicinen, men indtil videre er jeg nødt til at tage den, fordi del ellersgør jægla ondt.
Hvad mener I derude?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 22:37

Du får jo nogle øvelser hos din fysioterapeut, i motionscenteret kan du også få hjælp, de skulle da meget gerne være uddanede, men jeg ville mest holde mig til et program fra fysioterapeuten, men prøv også at spørge en proff. om det at svømme, det kan være en stor fordel at kunne bevæge sig i vægtløs tilstand.

Medicinen er jeg ikke i stand til at udtale mig om, men hvis det var mig, ville jeg prøve at strække den, så jeg kunne tage det optimale til natten, og så ellers holde det nede så meget som muligt om dagen

Accepteret svar
Fra : join

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-07 01:17

Hej Oldboston

Det glæder mig alle de gode mennesker, der deltager i denne tråd, vi har mange erfaringer og råd, og dette er nogle flere af mine:

Først og fremmest vil jeg anbefale dig, at DU SELV BLIVER EKSPERT; altså, at du tilegner dig ekspert viden, som du kan træffe dine beslutninger ud fra.

I den forbindelse har du brug for at kunne manøvrere lidt omkring det med ...
1>> systemet; altså love og regler
2>> almenviden i anatomi og fysiologi
3>> alt muligt om din sygdom; forskellige behandlinger - forskellige holdninger
4>> din medicinering
5>> det at være patient - det kan skam være en hel diciplin i sig selv
6>> etc.etc.

læs lidt om oxynorm her...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=oxynorm&meta=

Altså, i gamle dage var man mere tilbageholden med at smertestille, men i dag er man mere tilbøjelig til at smertedække efter behov, da det giver mere ro til at regenerere/hele i sin krop. Snak med din læge om hvad maksimal-dosis af Oxynorm er - husk, at for HØJE doser svækker åndedrættet, det kan man altså stå af på - MEN, der skal temmeligt meget til, jeg er sikker på at du kan tage en ekstra til natten!! Ring og spørg natlagen/lægevagten, hvis det skal være nu og her!! Hvis du får kvalme-problemer - hvilket ofte sker ved forhøjelse af dosis - så få lægen til at ordinere Primperan eller lignende. Sørg også for at blive godt anti-forstoppelses-afdækket fx. Magnesia; Lactulose.

Det var den ene side, den anden side er, at det viser sig, at de mennesker der indtager denne type medicin, fx. Oxynorm pga. stærke smerter i kroppen ex. prolaps, IKKE er tilbøjelige til at fastholde forbruget (=forblive misbruger) når behovet/smerterne ikke længere er der. Tommelfingerreglen er, at narkomaner forbliver narkomaner, fordi det er tilværelsen der smerter! Vi andre der smerter i kroppen og ellers er almindeligt selvglade og selvfede, trapper langsomt ud lidt efter lidt over en periode: Abstinenserne svarer til kraftig roskildesyge og svær influenza.

Når du indtager medicinen, har det den underlige virkning at alt i kroppen "slappes" lige med undtagelse af tarmene og urinvejene. Her er der risiko for at muskulaturen kramper og lukker. Derfor husk at spise rigelig med anti-forstoppelses-midler: fx. Magnesia; Lactulose så længe du spiser din stærke medicin. Ydermere, over en periode sker der en "tilvænding". I praksis fungerer det ved, at kroppen ikke gidder at producere sine egne morfinstoffer. Det betyder, at du må indtage større dosis for at opnå samme virkning. Når du så holder op med at tage pillerne igen, er det dét der opleves som abstinenser: ryste, svede, fryse meget tynd mave... for så skal kroppen tvinges til selv igen at producere morfinstofferne.

Med hensyn til at træne bare for at træne, vil jeg være særdeles skeptisk imod... Hvis du gør noget forkert, risikerer du at det forværres. Nu ved jeg ikke hvordan du fik din prolaps, men under alle omstændigheder, har du noget beskadiget væv i ryggen, der skal have lejlighed til at hele - lidt ligesom et sår. Svej-ryg-øvelserne går ud på, at tvinge / drive discen tilbage på sin plads, og altså væk fra dine rygnerver, hvor den er kommet ind og presser. Men discen og vævet, skal jo have lejlighed til at hele !!! Så du skal ikke bare pøle rundt, for nu vil du være sej !!

At ligge, ligge og ligge er heller ikke godt - problemet med at ligge for meget er risiko for blodpropper! Men på den anden side, skal man også have ro til at hele. Så det er en slags afvejning, hvor du skal lytte til din krop. Min fys. indførte begreberne grønne, gule og røde smerter.

Grønne smerter er af det gode, hvor man sniger sig ind på ondet. De gule smerter er lige ved at være dårligt, og de røde smerter skader mere end det gavner! Hvis ikke fysioterapien kan drive din disc tilbage på sin plads, så er det hér operationen kommer på tale. Jeg havde så bare den holdning, at kniven ville være det sidste valg jeg ville træffe. Det kan være noget med om operatøren/kirurgen er god nok. Metoden er god nok. Vil jeg danne arvæv, der på sigt kan skabe nye problemer /re-operationer.. bla.bla.bla.

Google discusprolaps...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=discusprolaps&meta=
Google diskusprolaps...
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=diskusprolaps&spell=1

Odense Universitetshospital skriver lidt her...
Lumbalt rodtryk, lumbago/ischias eller prolapsus discii intervertebralis lumbalis
http://www.ouh.dk/wm142565

Rigshospitalet skriver lidt her...
Rygoperationer
http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/574e4fb13671535fc1256e9100413675/0503dda2abc32a7fc1256f9000519c14!OpenDocument

Kirurgi i rygsøjlen og rygmarven
http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/velkommentilneurokirurgiskklinik01~sygdommeogbehandlinger01~kirurgiirygsjlenogrygmarven012

Google på rygkirurgi...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=rygkirurgi&meta=

hilsen
join

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 09:16

Har heldigvis ikke selv prøvet det, men kender flere der har. En af dem fik det klaret uden operation, fordi han hans kiropraktor som af de få i Danmark behersker den ædle kunst at kunne skubbe den på plads (eller hvad hun nu gør...).

Hun hedder Annette Jørgensen og holder til her:

http://www.klinikken-gammeltorv.dk/script/site/page.asp?artid=25&cat_id=19

På mine "almindelige" - men meget lede - rygsmerter har hun udført mirakler.

Held og lykke - og ikke mindst: God bedring!

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 12-05-07 10:04

Tak for svaret join. Jeg er dybt imponeret over din viden og grundighed, og du skal have hjertelig tak for de mange konkrete anvisninger, som jeg tager til mig. Men også tak til jer andre, det har været en stor opmuntring at læse disse erfaringer. Den ryglæge, jeg konsulterer, hedder Jørgen Korsgaard, Rungstedvej, Rungsted Kyst, og han er utrolig grundig og hjælpsom, men det er alligevel en kæmpe hjælp at kommunikere med andre, der har egne erfaringer. Men Korsgaard siger, at man skal huske på, at der næsten hele tiden er 2 skridt frem og 1 tilbage, derfor skal man ikke lade sig slå ud af tilbageskridtene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-07 10:14

Fortsat god bedring, du er heldig at du er kommet til hos Jørgen, han er enormt dygtig,og har laaange ventelister, det var også ham min mand gik hos inden han blev opereret, dengang holdt han bare ikke til i Rungsted, mange af hans patienter kom langvejs fra netop fordi han er ekspert på området

Kommentar
Fra : join

Dato : 13-05-07 19:22

Hej Oldboston

Godt du kunne bruge svarene, og tak for de fine stjerner. Men, du skal bare blive ved med at spørge igen og igen, og i særdeleshed hos de læger du går til, for du er jo ikke i mål endnu !! Og hen ad vejen dukker der jo nye spørgsmål op.

Inden vi lukker af her, vil jeg lige sige et par sidste ord. ..

Du skriver: ...

1>> "at der skal MR-scannes, men her er ventetiden 3 uger"
Formentlig Hillerød ??
LOVGIVNING:
Hvad siger loven?
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503/_s.155/1874
Sundhedsloven:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050054630
Ændring af sundhedsloven
http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=10239

2>> " Hvis man er følelsesløs på knæ og skinneben kan man så måske opleve en forandring, hvis området med følelsesløshed eller nedsat føleevne bliger mindre? "
Det lyder ikke godt !! Har du også nedsat kraft i benet ??
Ved dine læger det ??
Sørger du for at få kopi af dine journaler med hjem fra lægebesøg (alle dine lægebesøg)?? Det er jo dit/patienters grundbilag - 'bongen' for købet i købmandsbutikken!! Her kan du følge med i "Hvad er det nu liiige det er de siger/skriver om mig”; hvad kalder de min sygdom/behandlign/forløb etc.etc.; Er jeg enig med dem ??etc.etc. --For slet ikke at forglemme: HVOR DU ER INDPLACERET I VENTELISTE KØEN =datoer!!

Lov om aktindsigt:
Aktindsigt
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/patientrettigheder-og-klager/aktindsigt
og http://www.minerettigheder.dk/aktindsigt.asp

3>> "Den ryglæge, jeg konsulterer,,,, Rungstedvej, Rungsted Kyst"
Hvis jeg var dig, --og det er jeg jo ikke-- så ville jeg se om ikke jeg ikke havde mulighed for, at skrabe lidt mynt sammen (evt.aflys noget ferie og spis lidt grød), ca. kr. 6.000 og købe mig - nu og hér - en second oppinion, en DIAGNOSE   på et privathospital !!
Fx..Center for rygkirurgi... http://www.ryghospitalet.dk/Pages/DK/default.htm
Folkene bag er overlæger fra Rigshospitalet. Og - Nej, jeg har ingen aktier der, men de er blandt danmarks bedste!! Bl.a. Thomas Kjær, siges at være den der opererede Jason Watt og Pia Chrismas Møller. http://www.ryghospitalet.dk/Pages/DK/default.htm
MR-scanning én region 4.500 + Rygkirurgi, første konsultation 1.500, så har du en DIAGNOSE, sort på hvidt, nu og hèr !! Så er der ikke så meget dikke-darer, med hensyn til dybden og bredden omkring din fysiologi.

Du kan dér få afklaret - diskuteret / drøftet / overvejet med dygtige folk, hvorvidt der skal fortsættes med KONSERVATIV BEHANDLING, i givet fald HVORDAN, HVILKEN METODE ETC. eller om du evt. skal opereres (op).

Center for rygkirurgi tilbyder også (der kan købes !!) Fysioterapi, Konservativ behandling og styrketræning - det kan du eventuelt overveje, MEN skaf dig først og fremmest, hvis muligt en DIAGNOSE (=MR+Konsultation kr.6.000)
Når du har en diagnose, og derved afklaret i din udredning, så behøver du ikke eksperimentere (eller være prøvekanin i et land uden egentlig ryg-sygdoms-strategi), og det er jo dit helbred der er på højkant her.

Og på den anden side er der også noget lovgivning, der bliver meget lettere at håndtere: Frit valg og Udvidet frit valg, herunder max. 2 måneders ventetid til behandling! (Det skulle fra årsskiftet 2007 have været nedsat til 1 md, men er foreløbigt udsat til oktober.)
http://www.im.dk/im/site.aspx?p=318

Sundhedsstyrelsens skrivelse til landets sygehuse om administration af den
udvidede fritvalgsordning:
http://www.im.dk/im/site.aspx?p=391&ArticleID=3892

Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning til amtskommunerne m.v. om oplysningspligt og patientinformation som led i styrkelse af det frie sygehusvalg :
http://www.im.dk/artikler_im_dk/Files/Fil1/3893.pdf

Hvis du iflg. diagnosen skal indstilles til operation, da har dit hjemamts hospital ...
8 hverdage - efter modtagelsen af din læges henvisning til operation - til at besvare dit spørgsmål til dem om - hvor lang ventetid de har på at udføre given op.- , og kan dette (denne op/behandling) ikke tilbydes indenfor 2 mdr. ventetid, har du RET TIL, at blive op. på privathospitalerne, og de har pligt til selv at oplyse patienten allerede i første svarbrev om denne mulighed.

IMIDLERTID, ikke alle gør det - og slet ikke frivilligt - mange provins-huls-hospitaler, sidder og fedter og tryller op og ned med det som de lyster; man kan også opleve, at patientvejlederne, hvis forenæmmeste opgave netop skulle være at hjælpe patienterne - forekommer træge, lange og patient-vil-ledende.

Der er en slags krig mellem Lars Løkke og de gamle amter (=det offentlige).
Kræftskandalen, som du formentlig også har hørt om, handlede jo i høj grad om at de offentlige hospitaler IKKE fulgte loven og videre-henviste folk til behandling fx i Tyskland (Behandlingsgarantien).

Det handler ikke kun om ressourcer - det handler i høj grad også om holdninger. Imidlertid på patientsiden, kan vi let blive det sidste led i fødekæden, der trampes på når elefanterne danser.

Hvis du via det offentlige skal indstilles til op. er mit gæt, at det er Hørsholm rygkirurgisk - patienternes hospital - men det er de jo også ved at lukke!! Og hvorfor er det nu liiiiige det skal det, hvis det var ligeså vidunderligt som de siger om sig selv ??
http://www.nordkysten.nu/?Id=250
og...
http://www.ramboll-management.dk/dan/sites/pubarr/health/strategihandlingsplanhorsholmsygehus.htm

Hørsholm Sygehus har længe haft eksperimentel status, med 'spin' strategi fra RAMBØL management. Sygehuset har kun modtaget elektive (=planlagte) patienter, m.a.o. INGEN akut funktion, hvilket giver skyggedyndinger nedad i hele amtet så der på borgerplan ikke er en optimal rygbehandlingssituation i amtet.

Nå men forhåbentlig er der et reelt kvalitetsløft på vej – som regeringen har lovet, og forhåbentligt er det ikke en troyaner (=Amerikanske sygehustilstande) som er på vej ind af bagdøren. Stod det til mig, blev der indført 100% valgfrihed for danske patienter, så vi var regulære forbrugere, men sådanne kan man jo have så mange meninger.

Nå så nåede vi lige 3 kilometer længere end et par ord som jeg lovede dig i starten, men sådanne kan det gå

Til sidst vil jeg lige sige,,,

at der er visse folk, der er temmelig skaptiske omkring u-farligheden af pinex (=paracetamol). Fordi det kan give varige leverskader i de rette høje doser. Nogle personers lever er mere sart end andres, og ikke alle kan tåle den normalt maksimal-dosis. Da paracetamol heller ikke hjælper synderligt mod prolaps-smerter, ville jeg droppe dem helt, eller halvere dosis !!

Med hensyn til dine gigtpiller: Iboprofen – de er velegnet, hvis du har en inflamatorisk tilstand. De hedder også NSAID (=non steorid anti inflamatorisk drug), men de kan give mavesår!! (Vær opmærksom på mavesurhed, bøvsethed, sure-opstød, 'skarpe' prik fra maven). De hjælper heller ikke synderligt ved prolapssmerter,,,, men er det 3. element i den coktail der standard ordineres ved stærke smerter. Iflg. Min mening rent gak – da det eneste der lindrer når det kommer til stykket er morfinen. Overvej evt. en mildere morfin: Tramadol, det siges ikke at have så stor tilvændings/afhængigheds faktor.

http://www.medicin.dk/(npohwt55gw41bo45r00haznt)/show.aspx
Her i lægemiddelkataloget -lægernes eget opslagsværk - online kan du læse lidt mere om din medicin, søg: ANALGETICA ,men ellers er det en god ide at Google:xx navn xx.

Lidt flere links:
nyheder:
http://www.dagensmedicin.dk/

netdoktor
http://premium.netdoktor.com/dk/portal/ate/accept.jsp

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4503?_ARTIKEL_ID_=2093031121115119

Frit sygehusvalg og behandlingsgaranti :
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/patientrettigheder-og-klager/frit-sygehusvalg-og-ventetider

Information og samtykke
Som patient i sundhedsvæsenet har du krav på at få fuld besked om din sygdom.
http://borger.dk/forside/sundhed-og-sygdom/patientrettigheder-og-klager/information-og-samtykke

----------------------------------------------------------------------------
Kilde:
http://patientforeningen-danmark.dk/diagnosticering.htm
NYT OM FRIT VALG TIL PRIVAT DIAGNOSTIK
----------------------------------------------------------------------------
Citat...
Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) skriver i et svar til Folketingets Sundhedsudvalg, at ...
PATIENTER MED UAFKLAREDE DIAGNOSER HAR RET TIL AT BLIVE HENVIST TIL PRIVAT SYGEHUS ELLER EN PRIVATKLINIK FOR AT FÅ STILLET EN DIAGNOSE OG BLIVE BEHANDLET, HVIS DET OFFENTLIGE IKKE KAN LEVERE YDELSEN INDEN FOR 2 MÅNEDER.

Det udvidede frie sygehusvalg omfatter med andre ord nu også diagnostik. Tidligere blev det udvidede frie sygehusvalg tolket mere snævert, idet det kun omfattede behandling.

Der er dog de sædvanlige begrænsninger - også for retten til valg af diagnostik - i det frie sygehusvalg:
--De private klinikker skal have en aftale med Amtsrådsforeningen, før man som patient kan opsøge dem for gratis at få stillet en diagnose efter de 2 måneders ventetid
--Retten til det udvidede frie sygehusvalg gælder kun for patienter, der henvises via sygehusvæsenet (patienter kan ikke blive henvist direkte fra egen læge eller speciallæge for at få foretaget diagnostiske undersøgelser på privathospitaler).
--Den nye og mere åbne tolkning af det udvidede frie sygehusvalg kan især få positiv betydning for mennesker, som har brug for f.eks. røntgenundersøgelser og MR-scanninger, så man endelig kan finde ud af, hvad de fejler.
Karsten Skawbo-Jensen
Patientforeningen Danmark
Citat slut
---------------------------------------------

Hov,,,

nu er jeg helt flov over næsten at have tæppe-bombet dig, det er ikke sådanne når man kommer godt i gang,, måske lidt for godt ?? Nå, men du skal bare smide det væk som du ikke gidder !!

Men du må endelig komme med tilbage-melding og spørgsmål, hvis det er.

Chech i øvrigt kandu gruppen VITTIGHEDER / TIP – det siges at være rigtigt sund med et godt grin !!

God arbejdslyst,
god bedring
join