/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme problem!
Fra : yesboss
Vist : 5033 gange
50 point
Dato : 08-05-07 18:32

Hej
jeg har et nyt hus hvor der naturligvis er gulvvarme i alle rum, varmen virker ikke rigtigt. Det har virket fint indtil nu. Jeg har haft elektriker, hvor jeg var nødsaget til at tage stikket til vandpumpen, tænkte at vejret var så fint at det ikke gjorde noget.

Jeg har to etager hvor 1. sal er udstyret med radiatorer. Huset er 210 kvm. Jeg har en baxi gaskedel som kørere ganske automatisk og umiddelbart godt.

Shunt-systemet er fra Pettinaroli, og det er som om det varme vand fra gskedelen igennem vandpumpen ikke går ud i shunten, da termometret står på lavt blus (20 grader).

Hvad er der sket ? og hvad skal jeg gøre

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 19:00

Det lyder som om dit system er gået i stå.
Jeg går ud fra at du har set efter om der er vand på anlæget.
Prøv at stille thermostaten til meget varmt (du har sikkert en fællesthermostat et sted)
Kan du høre om cirkulationspumpen kører (kan høres ved at bruge en skruetrækker som "lytter" ved at holde den mod pumpen og op til øret)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-05-07 19:33

det kan også være en lille luftlomme der står og blokerer for gennemstrømningen

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-05-07 20:36

jeg har checket vandet og pumpen! rørene fra kedelen er også varme

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-05-07 20:37

trim...

Jeg har luftet ud de steder jeg kan, men er der andre måder at komme "lommen"
til livs??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 20:54

Hvad står din styring til (temp) på indstillingen.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 08-05-07 21:06

på termostat eller kedel?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 21:15

Du har en styring som styrer din shuntventil (ventil som sidder mellem 3 rør)
Og det er den styring jeg tænker på ( ej keddelthermostaten)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-05-07 21:34

Det er helt sikkert luft har selv prøvet det har du ikke en udluftning tæt ved ind/udgående rør Ellers kan du prøve at løsne omløberen til der kommer vand eller luft ud Det var sådan jeg fik vøres nye system igang.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-05-07 06:04

E.c...

Jeg har haft hovedet skruet helt af så der var helt åbent!!!

Sun...

Jeg har har luftet der også, der kom vand med det samme!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-05-07 11:01

En trevejsventil er ikke åben eller lukket men i den ene eller anden stilling og et sted midt i mellem.
Dit gulvvarmesystem er sikkert bygget op med cirkulation i strengene og ved hjælp af shuntventilen får tilført varme fra fyret. Det fungerer som et 8 tal som bliver til 0 når der kaldes på varme.
Under almindelig drift er det en blanding af et 8 tal og et 0.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 09-05-07 21:02

JEg går ud fra at du har et gulvvarmesystem ned fordelerrør og blandeshunt. Har du tjekket om pumpen på denne kører. Prøv evt. at løsne den lille skrue der normalt sidder på begge fordelerrørs automatudlufter en halv omgang og lyt om der kommer luft. Tjek også trykket på dit anlæg. Skal være mellem 1,5 og 2 bar. Du skriver ikke om du har styring med rumtermostater eller om det kører på håndhjul ??

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 09-05-07 21:04

Endelig kan du prøve, og ja, jeg ved det er besværligt, at lukke for alle dine gulvvarmestrenge, sætte pumpen på højeste niveau og åbne strengene en ad gangen. Er der en luftlomme et eller andet sted kan dette som regel få has på den.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-05-07 21:47

....ITS ALIVE!!! ITS ALIVE OHHHHH ITS ALIVE!!!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-05-07 21:58

termometeret stiger ved at jeg lader den første ventil stå åben, den andre lukkede. Alle telestater er også lukkede. Hvad gør jeg nu helt præcist??? Jeg har prøvet at åbne en anden ventil, men så faler temperaturen!!??

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 09-05-07 22:12

Termometret viser 30 grader og ser ikke ud til at stige yderligere, der er godt gang i kedelen og der er skruet op for fuld styrke på termostatet!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 11:51

Hvis du har centralstyret thermostat, så prøv lige at skrue ned for temperaturen.
Jeg ved godt at det luder tosset, men hvis nogen har monteret styring omvent - så vil den varme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 11:53

Hov 30 gr. er jo ikke så langt fra idealtemperaturen. Men prøv alligevel det med at skrue thermostaten ned.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-05-07 14:12

Når jeg åbner for telestaten der hører til den ventil der er åbent, så falder temp hurtigt.
termostaten virker har før brugt den?

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 11-05-07 15:22

Jeg har fundet ud af at det muligvis er trevejsventilen der noget galt med!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 11-05-07 15:39

.....men ved ikke hvad jeg skal gøre???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 15:46

Det er også trevejsventilen (shuntventilen) som bestemmer hvor meget der skal sendes tilbage til fyret og hvor meget der skal ud til gulvvarmen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-05-07 15:59

Det var bl. a det jeg ville med at skrue den modsatte vej på thermostaten.
Hvis den bliver sat til at bevæge sig kan det være at den løsner sig, hvis den "hænger".

For aktuatorhovedet (motoren på shuntventilen) sidder vel på plads.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 11-05-07 18:09

Job's done!

Garantien tog den, den lokale rep. tog sig kærligt af det.

Kommentar
Fra : e.c