/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kobberrør og galvaniseret i bl
Fra : nobishuset
Vist : 3773 gange
81 point
Dato : 08-05-07 18:16

hvordan er det nu ?????? må kobberrør komme før eller efter galvaniseret rør. noget med at forkert rækkefølge kan ætse det sidste rør.

hvad må komme først?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-05-07 18:21

kobber efter jern!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-05-07 18:23
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 19:19

Centralvarme............ligegyldigt da det er det samme vand som cirkulerer.

Brugsvand:
>jern.....>.......kobber.....>.........ingen jern

Men der er opdaget en fejl når eks. varmt vand skal stige.

Stillestående varmt vand vil afkøles og falde så der kan opstå retningen kobber > jern (= tæring)
Dette kan dog modvirkes med en såkaldt "grisehale" altså et plastrør af form som en grisehale.
Nu vil det afkølede vand ikke bevæge sig helt tilbage og tæring undgås.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-05-07 20:01

Citat
Centralvarme............ligegyldigt da det er det samme vand som cirkulerer.

Brugsvand:
>jern.....>.......kobber.....>.........ingen jern

Men der er opdaget en fejl når eks. varmt vand skal stige.

Stillestående varmt vand vil afkøles og falde så der kan opstå retningen kobber > jern (= tæring)
Dette kan dog modvirkes med en såkaldt "grisehale" altså et plastrør af form som en grisehale.
Nu vil det afkølede vand ikke bevæge sig helt tilbage og tæring undgås.

Det virker så heller ikke det ruster aligevel (ved ikke hvorforr endnu]Har arbejdet med det siden 1973 men har ikke fundet løsningen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-05-07 20:19

Ja dem - men der er også andre faktorer
Messing kan også lave tæring og derfor skal messing altid omslutte jern - uanset retningen på vandet.
Et nyere problem er computere - ja de laver faktisk tæring på vandrør.
Problemet er den lille lækstrøm som kommer fra comp fra kondensatorer o.l.
Derfor kobler jeg alle mine comp og andet comp. grej til samme stel/jord (udligning) men jeg tilslutter det hele til 230 volt uden jord. (da jeg har HPFI relæ vil overgang og berøring med radiator ikke være til nogen fare)

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 09-05-07 09:06

Dere r ikke ret meget andet at sige end at hvis du lader vandet vandre fra kobberrør til galvaniseret jernerør opstår der galvanisk tæring. Og de lækager der opstår i den forbindelse kommer meget pludseligt, ofte uden at der har været nogen "udsivning", fugtige områder inden. Ved centralvarme er problematikken til at overse, da der hér som regel anvendes sorte rør, og problemet derfor ikke opstår.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-05-07 09:59

Yatowi - problematikken opstår ikke i centralvarmesystemer, fordi det er det samme vand der cirkulerer, altså uden yderligere tilsætning af ilt via friskt vand.

Det er ikke fordi der benyttes sorte rør.....

Kommentar
Fra : nobishuset

Dato : 09-05-07 12:27

takker for svarene !

henrik

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 81 point
Dato : 09-05-07 16:22

Velbekomme - så mangler du blot at acceptere et svar

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 09-05-07 21:10

Berpox.
I og med der flyttes kobberioner til zinkioner sker der en galvanisk tæring. Det er korrekt at den er mere agressiv ved tilførsel af frisk og mere iltholdigt vand, men den er stadig forekommende også i varmeanlæg.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-05-07 08:47

Kobberrør+Sorte jernrør+iltfattigt recirkulerende centralvarmevand:

Jern ruster på grund af forekomsten af ilt.

Kobberrør+Galv. jernrør+iltfattigt recirkulerende centralvarmevand:

Kobberionerne vil ganske rigtigt gå i forbindelse med zinklaget. Er zinken nedbrudt og der dannes en "rustbule" vil den tilstedeværende ilt starte en korrosion af jernet. Da iltindholdet er nogenlunde konstant i et recirkulerende system opstår der tilnærmelsesvis balance ml. iltindholdet indeni og udenfor "rustbulen" hvorved korrosionen stortset ophører.

Anderledes er det for drikkevandsinstallationer hvor der hele tiden tilføres ny ilt, og der derfor ikke er balance. Derfor accelereres korrosionen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-05-07 11:45

Centralvarmevand er også agresivt overfor kobber > galvaniseret jern.
Men da der sker en "mætning" i vandet som så bliver "dødt" vil der ikke forkomme yderligere tæring.

Godkendelse af svar
Fra : nobishuset

Dato : 10-05-07 13:35

Tak for svaret berpox.