/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Isolerbånd
Fra : kobsie
Vist : 614 gange
200 point
Dato : 08-05-07 02:20

Nogen der ved om malertape, klisterbånd eller alm gennemsigtig pakketabe er strømførende?. havde tænkt mig at bruge det til at isolere elektroniske printplader med, da jeg er løbet tør for alm isolerbånd

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 08-05-07 02:31

nej det mener jeg ikke.
men pas på med statiskelektrisitet.
du kan med fordel bruge neglelak til at beskytte med.
mvh Mad-Nuser

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 08-05-07 02:31

Malertape: Tror bestemt ikke det er ledende, men det er ikke velegnet til andet end det oprindelige formål. Med tiden tørre limen helt ind, papiret løsner sig, og limen bliver siddende.

Pakketape: Nok heller ikke ledende - men ret tyndt, og dermed også stor risiko for penetrering.

Alm. kontorklisterbånd: Det har jeg heller ikke nogen fornemmelse af skulle være ledene - men lidt ligesom malertape så sker der en dekomponering hen over tid.....

- så vent du med at isolere, til du har skaffet noget isolerbånd igen

Alternativt, så sørger du for en ordentlig opspænding der ikke tillader printpladerne at berøre hinanden ell. andre strømførende elementer utilsigtet.

Mht. ledningsevnen - så kan du jo hurtigt checke med dit multimeter I givet fald skulle det nok være klisteret der er ledende....men jeg tror det næppe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-05-07 06:24

Isolering ?
Det kræver en vis afstand, ikke bare tape.
10 mm er normalt af sikkerhedshensyn.
En højspændingstest kan afsløre isoleringsevnen.
En meg kan også bruges.

Godkendelse af svar
Fra : kobsie

Dato : 08-05-07 12:34

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-05-07 14:01

Velbekomme - og så går jeg iøvrigt ud fra, at det ikke er højspænding du vil isolere, siden du vil gøre det med tape.....

48V eller mere på den anden side af et stykke pakketape - så tror jeg nok du påtager dig en høj risiko for livstruende elektrisk energi...