/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Is på indersiden
Fra : Bedste
Vist : 542 gange
40 point
Dato : 19-01-03 19:29

Hvad kan jeg gøre mod is på indersiden af ruderne?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 50 point
Dato : 19-01-03 19:38

Luft ud, så kabinen bliver kølig inden du stiller den i længere tid. Det er fordi luften i en god varm kabine indeholder langt mere fugtighed end den kolde vinterluft udenfor. Når bilen køles ned kondenserer vandet på ruderne og fryser til sidst, hvis det er frostvejr. En bilkabine har rigtigt mange ting, der suger vand til sig, især sæderne. Men hvis du umiddelbart inden du parkerer ruller ruden ned i kort tid, bliver den fugt i luften suget ud......

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 20-01-03 13:57

se følgende tråd om samme problem - http://www.kandu.dk/dk/spg/9682

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 20-01-03 14:02

Citat fra Kefir linket:

"Problemet er normalt.

Det er et resultat af at man har haft bilens kabine godt opvarment. Varm luft optager meget mere vanddamp end kold luft. Vanddampen kommer for det meste fra udåndningsluften af passagerene plus sne/sjap fra under folks sko, våde parplyer o.lign. Men det kan også komme fra utætheder feks i vognbund, dørforsegling og lign hvorved gulvmåtter og indtrækt bliver fugtig.

Når blæserne holder op med at køre begynder fugte i det varme luft at kondensere på de kolde ruder. Når bilen efterlades køles luften i kabinen ned igen og kondenmseringen forstærkes da koldt luft ikke kan hold lige så meget vanddamp.

Løsningen er at man "lufter ud" i sin bil før den forlades hvorved der er samme temperatur og relativ fugtighed i luften både ude og inde i bilen. Åben dørene og lade det gennemtrække i et minuts tid."