/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Forkert IP range:(
Fra : bjur
Vist : 650 gange
20 point
Dato : 07-05-07 19:23

Mit trådløse netværk kører uden problemer. Har sat WPA og MAC filtrering på. Jeg har en zyxel 2602 der sidder forrest, hvorefter min Linksys sidder som AP. Problemet er bare, at jeg er kommet til at give AP en 192.168.2.1, hvor min DHCP kører på 192.168.1.1, dvs. forskellige subnet. Jeg kan godt pinge AP men ikke tilgå det. Har prøvet at ændre min IP adresse statisk til 192.168.2.2, men så kan jeg hverken pinge eller tilgå heller.
Hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 07-05-07 19:27

Åbn Internet Explorer, og skriv følgende i adresselinjen:

http://192.168.1.2/

Indtast brugernavn + adgangskode.
Der burde du kunne ændre indstillingerne for AP, men jeg er ikke sikker.

//Kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 19:31

Din zyxel 2602 skal tildele Linksys dhcp
Hvis du tilslutter Linksys via en af sine egne LAN porte så er den en del af Zyxel netværket.
Og så skal det styres via Zyxel

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 07-05-07 19:31

Sorry, læste forkert..

Du skal skrive:

http://192.168.2.1/ og ikke http://192.168.1.2/ som jeg skrev først.

//Kettedk

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 07-05-07 19:37

Hvis det bare var så let at tilgå den via explorer. Har endda prøvet uden Firewall, men den kan godt pinges. Problemet er, når jeg skal have en ny trådløs enhed på, kan jeg ikke tilgå linksys da den sidder på et andet subnet.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 07-05-07 19:43

Får din computer automatisk tildelt en IP-adresse af DHCP?

//Kettedk

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 07-05-07 20:49

Ja det er Zyxel der tildeler DHCP i IP 192.168.1... range og linksys er AP i 192.168.2.1

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 07-05-07 21:26

Prøv ar give din computer en fast ip fx 192.168.2.2. kan du så ikke fange den så er i jo på samme net :)

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 07-05-07 22:05

Det har jeg prøvet, men så kan jeg hverken pinge eller tilgå linksys:(
Meget underligt.
Subnet er 255.255.255.0 og har både prøvet med og uden gateway.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-05-07 22:11

Så reset din Zyxel og forfra med opsætning, så må du da kunne gøre det

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 07-05-07 22:13

kan du ikke kobler dig på linksys men netkabel fra computeren.
Det skal kun være din linksys og computere der er koblet på ikke resten af netværket

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-05-07 22:36

Citat
Ja det er Zyxel der tildeler DHCP i IP 192.168.1... range og linksys er AP i 192.168.2.1

Din supnetmask skal følge med for at du kan åbne op. Den er sikkert 255.255.255.0, så prøv at ændre den til 255.255.0.0

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 08-05-07 08:17

Men hvis jeg ændrer subnetmasken til 255.255.0.0 er det jo et klasse B netværk, men det er jo et klasse C netværk eller?

PS. Har prøvet med min bærbar at disable det trådløse og køre et kabel til linksys routeren og tildelte den statisk ip adresse, men det hjalp ikke. Der er jo MAC filtrering på, men det bør kun have indflydelse på WLAN og ikke LAN. Hvis jeg kører dedikeret kabel mellem Linksys og maskine, samt fjerner kablet mellem Linksys og Zyxel er DHCP jo ikke aktiv. Det er vel også underordnet, når der er angivet statisk på maskinen?

I hvilken port skal det sidde på Linksys?

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 08-05-07 11:01

Citat
Men hvis jeg ændrer subnetmasken til 255.255.0.0 er det jo et klasse B netværk, men det er jo et klasse C netværk eller?

Ja det er rigtig, men hvis du køre den på din computer som en klasse B netværk 255.255.0.0
Kan du jo se alle klasse C netværk fra din computer og skulle som severino skriver kunde finde din linksys.

Nu ved jeg ikke hvilken linksys men du skal ikke sidde den i wan porten men en lan port

Men kom til at tænke på kan du ikke reset din linksys, og starte forfra med at sætte den op, kik i din manuel

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 08-05-07 12:17

Jo kan godt resette, men det skulle være den ALLERSIDSTE løsning:) Har en WRT54GS, men prøver lige når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-05-07 17:10

Citat
Der er jo MAC filtrering på, men det bør kun have indflydelse på WLAN og ikke LAN.

Både ja og nej. Min router includere alle MAC-adresser i filtret for både LAN og WLAN.
Nogle routere gør dette medens andre kun gør det i WLAN.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-06-07 19:21

H A L L O - B J U R
Hvordan køre det nu, det er jo snart længe siden du havde problemer, så en måned uden forbindelse er der jo ikke ret mange der vil finde sig i ???

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 06-06-07 08:27

Jeg har fået det op og køre sorry...
Der gik lige noget tid, men fandt så ud af, at jeg havde ændret IP adressen til 192.168.1.99. Havde troet det var 192.168.2.1, da jeg kunne pinge den. Det må så have været AP IP adresse ud ad til:)
Nå men da jeg først fandt den rigtige IPadresse og fik tastet MACadressen ind var der ingen problemer, men undskyld jeg glemte at skrive!

Hvis du vil have point kan jeg lige acceptere...

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 06-06-07 19:51

Pointene giver du til den som du syntes fortjener det, (man kan alligevel ikke få noget for dem).
Angående IP-adresser, så er det vigtigt at have den korrekte adresse, lige som den korrekte adresse, når man skal ud og træffe en DATE!

Godkendelse af svar
Fra : bjur

Dato : 07-06-07 08:22

Tak for svaret severino.