/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Igen lidt....avl/farver m.v.
Fra : Mette_arpe
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 06-05-07 20:57

Nu er det efterhånden længe siden, at jeg har fået skrevet herinde. Helt tilbage i Januar måned, hvor jeg havde en tråd omkring avl på maine coon/norsk skovkat og hvor det bredte sig til farverne osv.
Jeg har høstet meget af jeres erfaring, råd osv. i den tråd - og har nu lidt brug for jer igen.

Det var bl.a. akle og dova som skrev til mig..............er I mon herinde endnu?

Nå, men vores dejlige Nikita (maine coon killing), som jeg fik farvebedømt til at være brun tabby tortie er jo vokset en del siden da. Nu vejer hun lidt over 3 kg og er nu 6 mdr. gammel. Hun har fordoblet sin vægt i den tid vi har haft hende. Og vi syntes jo, at hun allerede nu er blevet en utrolig flot kat.

Nå, men for nylig har vi taget en voksen hunkat til os. Hun hedder Melody (Kaldes Mel) og er 2½ år gammel og venter sit første kuld killinger. Hun er købt for at være en Norsk Skovkat. Vi gav et symbolsk beløb for hende. Hun er med meget stor sandsynlighed parret med en creme/hvid maine coon, så vi venter med længsel på at killingerne ankommer, og har også gjort klar til det herhjemme.

Nu er et så at jeg gerne vil høre jer lidt ad om nogle ting. Vi har jo selvfølgelig forberedt os så grundigt vi kan på killingernes ankomst og tænkt ud i tiden.

Allerførst: Mel er hvid og så har hun lidt gråt oven på hovedet - er hun så bare hvid/grå? eller hedder det noget andet? (jeg forsøger at få nogle links ind med fotos af hende....)

Dernæst: Vi har jo 2 kastrater gående (inden af dem har nogensinde haft parret en hunkat før de blev kastrater) - vil disse gøre killingerne noget såfremt Mel føder i stuen, hvor de også går??? Indtil videre har vi dog taget den beslutning, at Mel er lukket i et rum for sig selv med kurv, mad og vand når vi ikke er hjemme om dagen.

Vi har jo snakket meget frem og tilbage omkring hvad der skal ske med killingerne. Vi er jo enige om, at vi jo ikke kan beholde dem (hvor gerne vi end vil), - så de skal sikkert alle sælges (medmindre vi beholder en enkelt selv - men "den tid den sorg"). Vi har jo nævnt det overfor folk - at der kommer killinger, og har da også fået et par henvendelser fra et vennepar, - MEN så er det lige vi vil høre om, om nedenstående er helt hen i vejret???

Vi har set rundt omkring hvad andre tager for lignende killinger, og forventer udfra det, at vi kan/skal tage mellem 15-2000 kroner pr. killing, - hvori nedenstående så er ordnet:
1. Vi får killingerne dyrlægetjekket og mindst vaccineret første gang + evt. ormebehandlet.
2. Vi får killingerne øremærket og evt. steriliseret/kastreret mod en mérpris fra køber.
3. Vi forbeholder os førsteretten til at købe katten tilbage hvis køber ikke kan have katten mere. (vi er jo godt klar over, at dette kan køber bryde uanset hvad, - men vil gerne have det nævnt)
4. Vi udleverer brochurer omkring pasning og pleje af katten (dem fra Dyrenes Beskyttelse).
5. Vi opkræver halvdelen af pengene ved reservation.
6. Vi har killingerne gående i mindst 12 uger fra fødslen.

Og så er det vi er i tvivl:

Er katte ikke flokdyr?? Vi ville jo gerne sætte som krav, at der skal være mindst 1 kat i hjemmet, så katten har selskab - men kan/bør vi gøre dette??? Hvad gør I andre?

Sidst men ikke mindst:
Nu er Mel jo rimelig nyankommen her hos os, - og vi vil jo derfor give hende noget fred og ro - også udfra at hun jo er højdrægtig (det er en gammel dame som har haft hende og hannen og en anden hun, - og derfor ved vi ikke nøjagtig hvor langt hun er henne nu)
Hvorledes forholder vi os med killingerne den første tid?
Mel er en kat af godt sind - hun er rolig, og meget kælen og søger os selv i feks. sofaen.
Vi har jo 3 børn (den ene på kun knap 1½ år) og da vi ikke vil stresse Mel, så har vi snakket om, at hun skal ud og stå i et rum hvor børnene og de andre katte ikke kan komme ind uden en voksen.
Vil det være det bedste??

Vi har haft killinger på alm. huskatte for over 10 år siden, - men det var 2 hunkatte, så derfor havde vi ikke de spekulationer som nu.

Håber på nogle brugbare svar :)

Ser lige om jeg kan få sat nogle fotos på nettet af hende/dem.................

VH
Mette & Peter Christensen

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 06-05-07 21:00

Og så lige lidt fotos af Melody (Mel).

Billedkvaliteten er rigtig dårlig fordi vi har en elendig belysning herinde............og Mel så valgte at lægge sig i det mørkeste hjørne af stuen.

http://peecee.dk/?id=43940
http://peecee.dk/?id=43941
http://peecee.dk/?id=43942

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 06-05-07 21:31

Og så lige et foto af Nikita - som der har været tråd om tilbage i Januar :)

http://peecee.dk/?id=43955

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-07 22:09

Jo, jeg kan godt huske de gamle tråde hvor du også lagde billeder af Nikita, og hun er jo vokset sig til at blive en særdeles smuk ung damemis

Dejligt at høre, at I gør jer så mange overvejelser for at gøre det bedste for kattene.

Nu er det jo svært at garantere noget, men kastrater plejer ikke være et problem i forhold til killinger.....snarere tværtimod, mange kastrater er eminente hyggeonkler, læremestre og legekammerater til killinger.

Jeres tanker om betingelser for salg af killingerne synes jeg lyder helt fine, og selvfølgelig har man ret til at stille betingelser for, hvilke hjem man vil sende sine killinger ud i.
mange vil ikke sælge killinger som alenekatte, hvilket jeg synes er en god ting, da langt de fleste katte er meget sociale og har stor gavn af at være sammen med artsfæller.

M.h.t. fødslen når den tid kommer, er det en god ide, at finde et sted hvor katten kan være i fred og ro, føle sig tryg og føde killingerne og være lidt for sig selv de første dage.

Nu er det første gang hun får killinger, og derfor ved I ikke hvordan hun reagerer.
Nogen katte kan blive meget forvirrede og endda agressive over for de andre katte hvis hun er bange for, at de andre katte evt. vil gøre killingerne noget.

Og så er der børnene, som selvfølgelig synes det er meget spændende med de små killinger, og derfor let kan komme til at stresse hunkatten og være for voldsomme ved killingerne, men det har I også tænkt over.

Held og lykke med det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 07-05-07 09:35

Hej Dova,

Tusind tak for dit svar - og tak for din ros omkring Nikita. JA! Vi syntes jo også, at hun er vokset sig til at være utrolig flot , og vi er meget spændte på hvad "slutresultatet" bliver - men det kan da kun blive en rigtig prinsesse (hvad hun jo da er i forvejen).

Personligt syntes vi jo også selv, at katte trives bedst sammen - og ærligt, så ville vi være kede af, hvis en killing fra os kom alene ud i et hjem, - for hvem skal så holde den med selskab når ejerne er på arbejde osv.? Jeg tror det ender med, at vi sætter det som krav - at der skal være mindst 1 kat i hjemmet i forvejen.
Vi havde vores den gamle gående alene i lidt under 1 år - min den helt gamle måtte desværre aflives (knap 11 år gammel), og vores den tilbageværende kat savnede tydeligt en legekammerat. Han sov hele dagen væk, og gad knap løfte hovedet for at kigge på os. Det var så derfor vi anskaffede vores Gismo på et marked (vi havde forhørt os om en killing ved dyrenes beskyttelse dengang, men de havde kun voksne katte - eller hunkatte, og dét ville vi dengang ikke have ind, da vi ikke vidste hvordan Mis ville reagere).

Mel er i dag også lukket ud i et rum for sig selv med sin kurv og mad og vand, - igår var hun lidt aggressiv overfor de andre katte, - især Gismo, som fik nogle klø - det har hun ellers slet ikke gjort de andre dage. Måske fødslen er tæt på?
Hvordan tror du at hun vil reagerer når fødslen går i gang? Her tænker jeg meget på, at hun jo næsten lige er ankommet hos os. Jeg tænker meget på dengang min gamle hunkat for mange år siden fik killinger - hun var virkelig "a pain in the butt" dagen før og samme dag hun fødte. Hun skreg i vilden sky hvis jeg gik på toilettet og var nærmest ved at flå døren i stykker derud til mig. Hun hev fat i min finger for at trække mig ind i stuen, - så der var ingen tvivl om, at "nu skulle hun føde". (Hvad hun så i øvrigt gør efter jeg bare lige er væk i 20 minutter fordi jeg SKULLE nå ned i kiosken - og det så i min sofa!).

Vi er glade for at vi ikke har været "helt gal" på den mht. de overvejelser osv. vi har taget i forbindelse med snarlig ankomst af killingerne.

Forresten - nu ved vi jo at reglerne omkring ormekur er lavet om således, at der skal kunne påvises orm for at dyrlægen udleverer recept til ormekur. Hvorledes med killinger? Hvornår skal de have de forskellige ting?
Vi ved, at de skal have 2 vaccinationer i løbet af kort tid - men hvornår anbefaler man dette? går ud fra at den ene vaccination ligger efter katten er 12 uger - eftersom jeg ofte har læst, at katte har fået første vacc. mens at køber så selv skal sørge for 2. gang.

Hvad med øremærkning kontra chip. Scanner de overhovedet kattene?? Fungerer chipmærkningen optimalt? eller anbefales det stadig at få dem øremærket? Og hvornår er det bedst at få gjort?

Undskyld de mange spørgsmål.

Vi vil også så snart Mel har født - hive fat i vores dyrlæge og få en tid hos ham. Han kan oftest godt lokkes til at komme hjem til os, - så det vil vi nok "kræve" således, at vi ikke stresser hverken Mel eller killingerne unødigt.

Nå, men arbejdet kalder.

VH
Mette

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-07 13:00

Hej 'mette'!
Jeg kommer lidt sent ind i dette forum af dit spørgsmål, men håber, du måske kan drage en smule nytte af mit svar alligevel.
Aller først vil jeg sige, din dejlige Skovkat "Nikita", er om muligt blevet endnu dejligere. Pragtfuldt at se dine fotos, også af din gravide nyankomne kat, - og det ser virkelig ud som om du tager dig godt og grundigt, samt kærligt af dine dyr.

Vedrørende alle dine spørgsmål:
Her vil jeg kun nævne hvordan jeg plejer at gøre når jeg har haft killinger (også et par gange uden stamtavler), - og fremdeles ville gøre, - så må du selv tage afgørelsen.
Melody, - et skønt navn! - er sandsynligvis sort foruden alt det hvide, men det er håbløst at se om der også er tabbystriber i det. Man betegner det også som bruntabby med (udefinerbar mængde hvid) hvid.
Da hankatten er creme/hvid, vil killingerne have farverne; hanner: rød/hvid, brun/hvid event. med tabby - og hunner: tortie med hvid, bruntortie med hvid. Hvis der er fortyndergen i begge forældre (hvilket faderen viser), vil der i samtlig farve- og mønsterkombinationer, også forekomme creme og blå.
En fødende kat søger normalt ejerens trøst og tryghed lige inden og under selve fødslen. Derfor bør dette foregå uden andre kattes uro, men fremdeles så vidt mulig i din nærhed. Når fødslen er overstået, er det vigtigt at moderkatten kan føle sig helt tryg og uden nogen form for uro. Dette, specielt i de første 3-4 døgn, hvor mælken "falder til". Herefter kan man gradvis "have besøg i korte perioder" af andre katte i husstanden og af stille børn. Når killingerne skal til at have fast føde, (hos mig fra 4-5 ugers alderen, alt efter hvor meget mælk moderen har), er killingerne klar til at blive taget op af børn, men altid med en voksen person i umiddelbar nærhed.
Ormekur er kun nødvendigt, hvis killingerne viser tegn på at have orm (det kan ikke altid ses i afføringen). Tydelige tegn er; opkast og diarræh samt utrivelighed og oppustet mave. Selv giver jeg moderkatten (den drægtige) ormekur 14 dage inden fødsel, så er killingerne fri for orm, hvis der skulle være fare for 'orm i dvale', da orm gerne liver op, og via mælken, vandrer over til killingerne når de dier. Fast og fin afføring ved killingerne, betyder ingen orm. Killingerne bør ikke være under 6 uger ved ormekur.
Vaccination mm.: Killinger kan vaccineres ved 10-12 ugers alderen. Selv får jeg det gjort én uge før de er salgsklare, så de er 100% over den smule utilpashed vaccinen kan bevirke. (Sidsnævnte varer normalt kun et døgn eller to, så er de kvikke igen). Dyrlægen har også mulighed for at give en indsprøjtning mod orm oa., som tager alt levende 'krible krable'.
Øremærkning eller chipmærkning, synes jeg du skal anbefale den nye ejer at få foretaget, og ikke selv stå for dette, da du alligevel ønsker at køberen skal betale denne udgiften i sidste ende. Øremærkning kræver fuld narkose, og dette synes jeg er for tidlig for en lille killing. Lad ejeren selv få det gjort når katten skal have sin første årlige vaccination og sundhedscheck. Med chipmærkning er det lidt anderledes, da dette kan blive gjort hurtigt og smertefrit uden narkose. Fremdeles synes jeg det er op til den nye ejers afgørelse.
Prisen på dine killinger synes jeg er lige lovlig høj, i og med forældre-kattene er uden stamtavler, og af forskellige race, nemlig Main Coon og Norsk Skovkat. Faktisk synes jeg det er en skam at netop disse to racer er blivet blandet sammen, da hver race hér har sit helt specielle præg af størrelse, knoglebygning, grovhed (grov, klodset, pjusket, langsom, tit lidt bange) modsat finhed (feminine træk, gratiøs, lynhurtig, meget intelligent) i hver især de resp. fenotyber, - og alligevel på sin vis er forholdsvis ens racer.
Mit skøn til prisen på killingerne, bør ikke være over kr. 1200,- dvs. uden stamtavle og mærkning, men med event. ormekur og dyrlægecheck og 1. vaccination.
Krav til køber; Jeg ville ikke sætte krav om en kat nr. 2, da en kat der aldrig har haft selskab af en artsfælle, ikke ved hvad den savner. Derimod er det naturligvis dejligt for katte at have selskab af hinanden, helt bestemt, - men som sagt, jeg ville ikke kræve dette. Tit er det også sådan at "en i forvejen kat", simpelthen ikke vil acceptere en ny kat, eller at vedkommende køber ikke har plads nok, eller kun må have én kat hvor man bor.
Der jo også grenser for hvad man kan kræve, når det drejer sig om salg af 'uægte' katte.
Hvis du vil stille krav, så sørg for at få det skriftligt.

Ja, det var en lang omgang.
Håber du kan bruge det til noget.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-07 13:47

Jeg har lige et par kommentarer til akles, ellers fine og uddybende svar:

Citat
Jeg ville ikke sætte krav om en kat nr. 2, da en kat der aldrig har haft selskab af en artsfælle, ikke ved hvad den savner

Måske findes der katte som tilsyneladende trives fint alene. Men man kommer nu ikke udenom, at mennesker ikke kan erstatte samværet med artsfæller, og hvad det indebærer for katten m.h.t. eks. indlæring af indbyrdes adfærd, kropssprog o.s.v.

Og mange har nu altså reddet en kat, der var på vej til at blive en total adfærdskatastrofe, ved at anskaffe en kammerat til den.

Og især hvis det drejer sig om et hjem hvor katten måske skal være alene en del timer hver dag, mener jeg bestemt, at to katte vil være at foretrække.

Citat
Der jo også grenser for hvad man kan kræve, når det drejer sig om salg af 'uægte' katte.

Nu kan det jo være, at jeg er kommet til at misforstå den bemærkning, .......som om at "uægte katte" ikke er så meget værd som racekatte, og at man derfor ikke kan tillade sig at stille samme krav som hvis man sælger racekatte.

Men når det drejer sig om overvejelser om en killings fremtidige ve og vel, mener jeg nu ikke der bør skeles til, om der ligger et stykke papir i skuffen eller ikke.

Så spørgsmålet om øremærke eller chip.

Ja som nævnt kræver øremærke at katten er i narkose..og derfor får de fleste det gjort i forbindelse med neutralisering af katten.

Jeg synes øremærkning er at foretrække.
Mange tænker ikke over (eller kender ikke muligheden for) , at katten måske er chippet.
Falck tjekker f.eks. ikke for chip ved indsamling af evt. ihjelkørte dyr o.s.v.
Der har været kritik flere steder, over at de fritløbende katte der i visse kommuner indfanges og aflives ikke altid tjekkes for chip.

Øremærkning er selvsagt mere synligt, selv om det dog ikke er en garanti at det altid bliver tjekket.
De der f.eks. holder rent langs landevejene tjekker som regel ikke døde katte, de ryger såmænd bare med i skraldet til forbrænding.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-05-07 14:40

For at tage det sidste først:
Ja, jeg var godt nok klar over at min bemærkning om 'uægte' katte måske ville skabe reaktion eller misforståelse. Ikke desto mindre er det sandheden, med hensyn til folks/købers reaktion vedrørende for mange krav. Min bemærkning har intet med katten at gøre som sådan, men med prisen contra stillede krav, og dét faktum, at der er masser af (igen)'uægte' - billige - eller ligefrem gratis katte, der faldbydes på markedet. Tendensen er ikke til at komme udenom; katte der 'koster' mange kroner, er priveligeret med normen af, at opdrættere kan kræve visse ting skal overholdes i forbindelse med overhoved at få lov til at købe. Kravene bliver faktisk større og større og mere og mere grælle, ja, det er mange gange sådan, at man næsten ikke selv ejer den købte kat, til trods for den høje pris man betaler. (Jeg har selv været ude for sidstnævnte,
hvor jeg takkede nej, - for der må være grenser, - efter min mening)!
Det er også dét aspekt at tage hensyn til; 'mette' skulle gerne være i stand til at skaffe nye hjem til sine (igen) 'uægte' killinger. Ved for mange krav eller for høj pris, bakker køberne ud. Der findes et utal af andre steder hvor der sælges katte. Dette skal man lige have i 'baghovedet'. Det er virkelig træls at "hænge på" 5 hankillinger, der er ved at blive kønsmodne, uden at få dem solgt.
Dernæst, - jeg startede mit indlæg med at sige, - hvordan jeg plejer at gøre det og fremdeles ville gøre det.
Jeg holder på, at en kat (også andre dyr), ikke ved hvad den går glip af, når den aldrig har prøvet andet. Det være sig inde / ude katte eller ene / flere katte. Jeg tror heller ikke på, at en kat vil blive adfærdsvanskelig ved at være enekat, hvis killingen ellers har fået normal opvækst ved sin moder og søskende og ellers har været 12 uger gammel ved salg. At der findes andre ulykkelige eksempler, er jeg ikke i tvivl om, da man ikke kan skære alt over samme kam.
Det sidste: Chip-mærkning er det sidste års tid kommet mere og mere frem. Selv almindelige smådyrs dyrlæger har anskaffet 'grejet' til at udføre og efterfølgende få registrering i katteregisteret. Skal man rejse over grenser, SKAL katten være chippet. Selve proceduren er hurtig og smertefri og billig. Flere og flere offentlige instancer har aflæseren, da det faktisk er et krav i tiden. Den snarlige fremtid vil også være, at finde en forsvunden kat via GPS, når den er chippet.
Den fagre nye verden er skøn!

Den snarlige nye ejer af en importeret chip-mærket kat,
- og fremdeles -
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 10-05-07 20:38

Hej Akle,

Jeg har noteret mig mange af jeres punkter i svarene, og er jer dybt taknemmelig!! Tusind tak for svarene!

Jeg har ligget syg siden mandag aften, så derfor har jeg været lidt sen med respons.

Jeg har kigget nærmere på Mel, og det kan faktisk godt være sort hun har på toppen af hovedet, og altså ikke grå, som først antaget. Synes det er umuligt at tage et godt foto af hende, - hun ser "tisgul" ud på fotos, - og det er hun altså ikke!!! :)
Dog trænger hendes pels så sandelig til en omgang vask og børst, - men vi venter helst til hun har fået killingerne for ikke at stresse hende for meget. Hun har nu været hos os i 8 dage! Og er bare en dejlig kat!!
Hun er meget tyndpelset (kan man også se på fotos) om halsen, - vi gætter på, at der muligvis har siddet et halsbånd på hende, som så har "gnavet" pelsen af hende?

NÅ, men nu til svarene du gav.
Tak for alle svarene - vi kan sagtens bruge det. Vi har dog snakket om, at skrive et der ØNSKES kat i hjemmet i forvejen, - men at det ikke er et krav. Vi er dog også enige om, at vi ikke vil neutralisere og mærke katten - medmindre køber gerne vil at vi står for det.
Nu vil vi til snart at hive fat i vores dyrlæge og høre ham hvad det skal koste med at få tilset et kuld killinger osv. Og så varsle ham om, at han er nødt til at komme på hjemmebesøg (igen) (han kommer gerne på hjemmebesøg med vores avl af marsvin).

Hvad vil du anbefale os at fodre Mel med nu og efter fødslen? Vi har jo altid før kun givet tørkost (tidligere Presc. fra dyrlægen - nu Royal Canin), og nu giver vi så Mel Whiskas dåsemad 2-4 gange om dagen (hun er en rigtig tiggeprinsesse og får stort set mad når hun selv beder om det).
Vi har læst noget om, at man godt må give katte kaffefløde , - men hvor meget kan/skal vi evt. give hende?? Og hvad med feks. ørred - må de få det?? (rå, stegt eller???????)
Og hvor meget af gangen??

Nå men skal lige have puttet børn, - og så skal jeg have printet lidt mere ud her om jeres svar :)

Forresten - hvad er det for en ny kat du har købt??? Må man se fotos af dine katte???

VH
Mette & Peter

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 10-05-07 20:48

Hov lige nogle nye spørgsmål. Snakkede lige med manden omkring fisk - og vi blev i tvivl.

Min mand og børn elsker fisk - (og min mand i særdeleshed at fange dem også) - så det betyder jo, at vi pt. har utroligt mange ørreder liggende i fryseren. Jeg vil jo gerne have dem ud derfra hurtigere end familien spiser dem (de fylder faktisk rigtigt meget lige nu), - og tanken faldt så på, at give kattene dem.

Dvs. hvordan gør vi omkring tilberedning. De er frosset ned "friske" (dvs. rensede men ellers intet gjort), - er det så feks. nok at koge dem og så rense dem for ben, og så give kattene dem i små portioner?
Og hvor meget/lidt skal de have i tilvænningsperioden?

Mht. tun - er det frisk tun eller er det lige så godt med tun i dåse?

Nå, men en serie begynder i TV så vi er smuttet en stund.

VH
Mette / Peter

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-05-07 18:59

Hej Mette.
Fisk er en herligt spisen til katte (og bestemt også til mennesker - vi elsker fisk her i huset). Du kan sagtens bruge makrel til dine katte, men giv ikke for meget og for tit, da de ellers hurtigt kan blive trætte af makrel, den er nemlig ret fed, hvilket ikke alle katte bryder sig om. Jeg foreslår du bør koge makrellen og pille de største ben fra. Killinger kan få makrel fra de er 6 uger gamle, men med alle ben pillet fra. Nogle voksne katte kan også godt lide rå fisk, så prøv dig frem med en smagsprøve.
Tun til katte, - her er der ment tunfisk på dåse. (Fersk tunkød, det er vistnok ret svært at få fat på, og sikkert ret dyrt også). Prøv med en lille portion ad gangen til kattene, event. når I selv skal have makrel
Tørfoder til en drægtig og diegivende hunkat; her er killingefoder rigtig godt. Dette må hunkatten gerne få så længe hun dier, samt et godt stykke tid efterfølgende, da amningen tærer meget på moderkatten. Killingene skal naturligvis også have killingetørfoder. I begyndelsen kan man bløde pillerne op i lidt vand, fiskesuppe, kaffefløde, kødkraft o.lign., senere kan killingerne klare at spise de tørre piller uden de store problemer.
Kaffefløde er fint til både moderkat og til killingerne, når de vokser op (fra 7-8 ugers alder). Vær opmærksom på om moderen får "tynd mave", - så er det kaffefløden hun ikke kan fordøje (dvs. laktosen i 'mælken'. Killinger kan altid fordøje det, da de er vant til modermælken).
Et tip: Når Mel har født, så tilbyd hende en æggesnaps. Det styrker hunkatten efter strabadserne, samt giver hende ny energi. Opskrift: 1 æg, en god slat 10% kaffefløde, 2 tsk. druesukker. Alt blandes sammen, røres godt rundt og tilbydes katten "på sengen".
Vær ikke bekymret for fødslen, de fleste hunkatte klarer det hele selv uden problemer, MEN de er meget glade for menneskelig trøst og støtte. Held og lykke med det hele!

Jeg lægger ind et par billeder en af de nærmeste dage.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-05-07 19:09

Hej Akle,

Jeg skrev ØRRED - og IKKE makrel

Er dit svar det samme??

NÅ Det blev spisetid - vender retur senere................

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-05-07 22:57

UNDSKYLD, dér var jeg lidt for hurtig, - men ja, svaret er det samme. Ørred en en laksefisk og er også ret fed. Smager glimrende grillstegt med tilbehør (til mennesker).
MVH Akle

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-05-07 23:20

AKUT brug for hjælp.

Nogle der har msn som har forstand på tegn på igangværende eller fødslen som er tæt på?`???

må MEGET gerne adde mig på msn pjuske28@sol.dk -

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 12-05-07 05:53

Akut hjælp aflyst!

Mel har født 5 smukke killinger!!!! Den sidste for en time siden nu :) Og jeg er TRÆT TRÆT - har siddet ved hende hele natten GAB - hun skreg hvis jeg gik fra hende.

Senere når de er tørre og moderen udhvilet osv. så kommer der nogle fotos ind af dem. Hold da op en skøn oplevelse!! Føler mig helt "høj".

Og hun klarede bare det hele til stort UG!! Skønne kat!

Glade morgenhilsner fra
Mette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-05-07 13:29

HEJ OG GODMORGEN TIL METTE OG MEL!
ET KÆMPESTORT TILLYKKE TIL JER BEGGE!!!
Ja, det er en stor oplevelse, og man bliver faktisk høj af åbenbaringen, med alle de fantastiske indtryk, store følelser af glæde, lettelse og det vidunderlige i selve handlingen.
Håber du får nogle timers god søvn!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-05-07 16:59

Hej Mette!
Her er lidt af det du eftersøgte, billeder af mine katte.
http://picasaweb.google.dk/CLIPPERCAT/CLIPPERSBRITER
God fornøjelse!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : Mette_arpe

Dato : 15-05-07 15:10

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 15-05-07 16:11

Selv tak, 'mette'