/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon EOS 400D
Fra : hjerterum
Vist : 1094 gange
200 point
Dato : 06-05-07 20:43

Hjælp.... hvilket område skal jeg vælge på mit kamera, på mit kamera er der et område der hedder kreativ zone hvor jeg kan vælge mellem de her pogrammer. P ( Program ) eller Tv ( Lukkertidsprioritert AE ) eller Av ( Blændeprioritert AE ) eller M ( Manuel eksponering ) jeg er rigtigt meget forvirret lige nu for jeg syntes at jeg kan det samme i alle indstillingerne eller er der nogt jeg virkeligt har fået galt i halsen den indstilling der hedder P og den der hedder Av syntes jeg har samme indstillinger.... jeg vil bare gerne have lidt forståelse for disse indstillinger så jeg kan tage nogle dejlige natur foto...... har mange problemer når der er meget sol så bliver mine foto mørke....... lidt hjælp ønskes.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-07 20:47

Hvor er brugsforvirringen, det er ikke så lige til at
skrive en afhandling om fotografiets kunst på nogle
få linier her.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 20:59

Som du kan se i brugsforvirringen hænger nogle af indstillingerne sammen.
Men her er et sted hvor de ved en del om foto, og nogle som bruger det camera.
www.fotokritik.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-07 21:03
Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 06-05-07 21:31

Eller prøv at se her:
http://www.canon.co.jp/Imaging/enjoydslr/index.html
Hilsen Wibbi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-07 21:48

næsten som på auto

Av er blændeprioriteret, på den måde, at du vælger blændetallet og ud fra det finder kameraet så selv den passende lukkertid som den måler sig frem til via lysmålingen under de givne forhold.

Hvis ikke du er særlig øvet eller ved en masse om de forskellige værdier og hvordan de virker indbyrdes under forskellige forhold, er det "sikreste" at bruge indstillingen P.

Og ellers så lærer du det bedst ved at øve dig, find et motiv og tag en masse billeder med forskellige indstillinger og under forskellige lysforhold.

Hvis dine billeder bliver meget mørke i skarp sol, tror jeg det er fordi du tager billederne imod solen, så vil kameraet forsøge at kompensere for det kraftige lys, for normalvis vil billeder i skarp sol som regel blive overbelyste ved at bruge en automatikindstilling.

Skarp solskin er for øvrigt slet ikke ideelt til fotografering.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-07 21:50

Hov, nu forsvandt det første afsnit af min kommher kommer den igen:

P er en "næsten auto" indstilling, hvor du kan ændre nogen få ting i optagelsen, eks. hvidbalancen og blændekompensering.
ellers næsten som på auto

Så det skulle helst være anderledes end Av:

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 07-05-07 12:02

Hejsa

Ved at bruge Av, kan du indstille BLÆNDEN, mens kamera'et selv beregner lukkerhastigheden.

Med Tv, kan du indstille LUKKERHASTIGHEDEN, mens kamera'et beregner blænden.

Med M, skal du selv indstille både LUKKERHASTIGHED og BLÆNDE.

At ændre BLÆNDEN har betydning for dybdeskarpheden. Jo højere blændetal, des mere vil baggrunden fremstå skarp. Jo lavere blændetal jo smallere vil området i fokus fremstå.

Det er vigtigt at være opmærksom på at jo højere blændetal du vælger, jo mindre lys lukker objektivet ind. Det betyder at lukkertiden bliver længere og kan derfor øge chancerne for rystede billeder.
Det gælder om at finde "den gyldne middelvej" og det kan godt tage lidt tid. og ellers kan man jo bare vælge at bruge stativ

Med hensyn til de mørke billeder i sollys: Bruger du den modlysblænde der fulgte med til objektivet?
(et rundt stykke plastik der kan monteres foran på objektivet)

Ellers kan du også inden du tager billedet, holde knappen "Av+-" (øverst, til højre for skærmen) nede, mens du drejer på hjulet ved udløserknappen. Så kan du nemlig over og undereksponere dine billeder efter behag

Der er ikke andet at gøre end at øve sig, men så er det jo heldigt at det er sjovt med et spejlrefleks!

Vh Claus. Glad ejer af et 400D

Kommentar
Fra : hjerterum

Dato : 08-05-07 08:44

tusinde tak for de mange svar, jeg skal lige prøve at spørge jer om i kan forklare mig hvorfor det kun er når kameraet står på M indstillingen at kameaet automatisk viser eksponeringsniveauet, det har jeg haft meget glæde af for der kan jeg jo se om motivet er over / underbeslyst, det kan jeg ikke se i de andre indstillinger der står markøren allerede i midten af indikatoren.

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 200 point
Dato : 08-05-07 10:27

Hej igen Kamera'et viser eksponeringsniveauet ved alle indstillinger.

Det er fordi du ved indstillingen M, selv skal matche blænden og lukkerhastigheden til at give den rigtige eksponering.

Ved Tv indstiller du kun lukkerhastigheden, hvorefter kamera'et indstiller blænden til at matche en gennemsnitlig eksponering.

Det samme gør sig gældene ved Av, blot er det blænden du selv indstiller, hvorefter kamera'et indstiller lukkerhastigheden til at matche en gennemsnitlig eksponering.

Altså hjælper kamera'et dig ikke med eksponeringen når du benytter M. Der skal du selv matche lukkertid og blænde til at give den eksponering DU finder passende

M burde egentligt være den eneste som bliver kaldt for "kreativ zone". Det er den eneste indstilling hvor du har fuld kontrol over kamera'et

Vh Claus

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 08-05-07 18:19

Tak for svaret fluffyclaus.
Det var godt besvaret nu kan jeg komme lidt videre....

Tak til alle