/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsplæne
Fra : kimstorm
Vist : 2474 gange
100 point
Dato : 06-05-07 19:43

Hej derude. har et spørgsmål ang. en græsplæne jeg skal til at anlægge. Har købt et hus hvor der ligger fliser i meget af haven, dem har jeg pillet op og så er mit spørgsmål om man kan så græs direkte i det grus som fliserne har ligget i eller der skal muld ovenpå først..? På forhånd tak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-05-07 19:45

absolut nej. der skal fræses og tilføres noget ordentligt muld inden du kan så græs

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-05-07 19:47

trimare46
har ret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-07 19:50

Ja på med vanten og mulden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-07 20:23

Det afhænger hel, af hvad der er under gruset og hvor tykt et lag grus der er. - Er det lerjord der er under gruset, vil det være godt at få blandet grus i, ned i en dybde af ca 25 - 30 cm s dybde. Anlægsgartneren blander en vis mængde grus i, afhængig af lerindholdet.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-05-07 20:35

Se dette OK site omkring anlægning af ny græsplæne

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/180.html

Ziggy99

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-05-07 21:18

Her er der også lidt: http://www.havesiden.dk/grs.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-05-07 23:25

Citat
Anlægsgartneren blander en vis mængde grus i, afhængig af lerindholdet.
formoder du mener sand i sjællændere kan ikke kende forskel
Det bedste kan gøre. er allerede nævnt: En god lag muld på og eventuel en dyb pløjning, for at blande det hele, grus, sand, ler og muld, når du så har jævnet bedet og knust knolde (tromling) er der et godt såbed for græsfrø

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-07 07:46

Det er en fordel med et ikke for tykt lag sand øverst i plænen. Græsrødderne går ned i muld eller lerlag nedenunder , og du undgår at den bliver så smattet i våde perioder.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-05-07 12:30

Til O.V.N Jeg er ikke sjælænder!
Du kan ikke angive mere nøjagtig hvor meget grus der skal blandes i når du ikke kender underlagets beskaffenhed. Der er mange måder at anlægge plæner på - tit kommer de op alligevel.

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:34

Du skriver ikke hvor meget grus - stabil-/afretnings- der ligger men du bliver desværre nok nødt til at få det fjernet - brug evt mine graver+dumper - smidt et godt lag Harpet-muld (20 cm) på.
Hvordan er jorden iøvrigt - grav dybt ned - ca. en meter - ja SÅ dybt. Eller find ud af jordbundsforholdene på anden måde - naboer / skråninger / ældre mennesker fra egnen. Dette forklarer du i planteskolen, når du køber dine græsfrø. Husk de poser du køber i Silvan og lignende steder er foddergræs. Og du har vel ikke tænkt dig dyrehold i haven? Der findes nye typer græs der er velegnet til DIN have. Måske skal du have flere slags - noget til sand / sol og noget til skyggen mod nord. Der findes også typer der ikke vokser så meget og nogle med kløver der gøder din plæne automatisk og er GRØNNE hele sommeren. Husk og at bestemme dig for hvilken slags plæne du ønsker din. Skal det være super kort som en green på golfbanen eller ret langt som en blomster eng. Jeg har selv en meget sandet jord og gider ikke slå plænen så ofte (hver 3. uge). Den er meget flottere end naboens som er på deres flere gange om ugen. Held og lykke.

Kommentar
Fra : PedroKnows

Dato : 31-07-07 21:51

Lig et meget tyndt lag muld ud (5cm) så dit græs og så kommer der græs... græs stikke meget lidt ned og kan gro i ALT... har lige lavet 400 m2 rullegræs der er dyrket i sand i sverige