/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Problemer med ekstern HD
Fra : Desmersnaps
Vist : 564 gange
200 point
Dato : 06-05-07 19:30

Hej gruppe
Jeg har en Maxtor personal storage 3200, som jeg ikke kan komme i kontakt til. Jeg kom til at sætte den til med min søsters bærbares strømforsyning, og siden har lyset bare blinket når jeg har sat den rigtige strømforsyning til. Kan det virkelig passe at den bare er blevet fucked af at få en 20v/3amp strømforsyning i i få sekunder i stedet for dens egen 12v/2amp strømforsyning? Lampen står som sagt bare og blinker, og computeren kan ikke finde den overhovedet....

Tillægsspørgsmål: Er der nogen der ved hvordan man åbner sådan en case? Jeg har overvejet at pille selve harddisken ud og sætte den i pcen for at se om jeg kan få kontakt til den på den måde - men kan ikke regne ud hvordan man åbner den....

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-07 19:31

20 V i stedet for 12, ja den er kaput.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-07 19:32

Citat
Kan det virkelig passe at den bare er blevet fucked af at få en 20v/3amp strømforsyning i i få sekunder i stedet for dens egen 12v/2amp strømforsyning

Ja

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-05-07 19:50

Hvad kan man lære af det ???

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-05-07 19:53

Citat
Hvad kan man lære af det ???

Man bør ikke træde på den der ligger ned...

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 19:54

Er der ingen måde at redde den på? Redde det data der ligger på den?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-07 19:57

Men men alt håb er ikke ude.
Jeg kender ikke lige den HD.
Men andre jeg har set er forsynet med
et lille print/strømforsyning i boksen.
Sandsynligt er at skaderne begrænser sig til printet.
Selve HD kan altså være ok.
Printet, hvis det er brændt af, kan let erstattes eller
repareres.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-05-07 19:58

Det er komponenter på drevets printplade der er stået af (brændt af på grund af for stor overspænding).
Hvis der er garanti på det, så prøv at lade den æde det.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 06-05-07 19:59

Prøv da lige at tage den med ned til den lokale computersnedker, det kan da muligvis lade sig gøre at rede data...

Mit bundkort gik sige en tur, jeg fik redet mine data over på en anden harddisk.
Prøv det...

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 19:59

Det var min tanke. Jeg er endelig ved at få den åbnet (den er dælme en satan at få op!) og så prøver jeg at sætte den i pcen...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 20:02

Jeg håber og tror det er Harddiskholderens strømregulator som er gået sig en tur.
Det behøver ikke nødvendigvis at gå ud over harddisken.
Det er muligt at du kan skille den ad ved at demontere foden. (kan være at den skydes af)

Måske ville jeg prøve den harddisk af i en anden harddiskholder.(de er ikke så dyre)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 20:03
Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 20:53

Jeg har prøvet at pille den ud af den eksterne, og sætte den i pcen i stedet. Dette resulterer bare i at pcen ikke vil starte!! Den giver lige et blink med lyste (pcen) og så sker der ikke mere. Når jeg fjerner disken (den tidligere eksterne) fra pcen igen, piller strømstikket ud og sætter det i igen, og tænder pcen virker den Det begynder vist at se lidt sort ud. Hvis det bare var casen/foden/whatever its called, der var røget sig en tur ville disken vel virke som intern disk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 20:55

Du satte den vel til som SLave

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 20:57

Det mener jeg, men uanset hvad den er sat som burde pcen vel starte...eller hvad??

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 20:58

Den sidder som cableselect, hvilket vel også er det den skal?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-05-07 21:06

CableSelect.................ja hvis den sidder på samme datakabel som den styrende HD

HD 1 CableSelect
HD 2 Cableselect

Men desværre tror jeg ikke på det, når den falder ud med det samme.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-05-07 21:07

hvis den sidde som cable select skal du sætte den på stik no 2 på kablet ellers sidder den jo som master. Så derfor er det bedre at sætte jumperen til slave

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 21:39

Har prøvet. Er så småt ved at erkende mit nederlag. Ville sgu ha troet der var en lille sikring eller noget i sådan en disk. Med alle de strømforsyninger der til forskellige ting er det da ikke utænkeligt at man ved en fejl kommer til at sætte den forkerte i....oh well. Men tak til alle for forsøget...

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 22:04

Btw, Severino snakker om det kan være komponenter på diskens printplade der er stået af. Er det den printplade der sidder oven på disken du mener? Ville jeg i så fald bare kunne skifte denne ud med en ny?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-07 22:13

Citat
Med alle de strømforsyninger der til forskellige ting er det da ikke utænkeligt at man ved en fejl kommer til at sætte den forkerte i

Nu er det ikke så ofte man bruger 20v strømforsyninger - så den burde du kunne genkende......

Langt det meste 12v

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 06-05-07 22:26

Hmmm. Den var nu nøjagtigt magen til den anden strømforsyning.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-05-07 06:35

www.diskhelp.dk har sikkert det der skal til...

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 07-05-07 11:48

Hehe jeg prøvede nøjagtig det samme. Det var en harddisk magen til den du har nu, og det var min egen bærbars strømforsygning. Jeg fik den skildt af, men alligevel jeg satte den i den stationære var den kaput. Det er sku sørgeligt når det sker. Jeg mistede 250 gb ved det.

Andre har skrevet at hvad kan man lære af det:
Ikke en skid siger jeg. Det er så uheldig at de to strømstik passer sammen, men det kan fandme ske.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 11:57

Eks. 19 volt er ikke helt ualmindeligt, for jeg har da 3 af dem til mine Compaq Armada (bærbar)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 12:21

Citat
Eks. 19 volt er ikke helt ualmindeligt, for jeg har da 3 af dem til mine Compaq

Bliver de mere almindelige af det...

Det jeg mener er - hvis man blot lader ALLE sine ladere ligge i en rodeskuffe - så skal det gå galt....

Stikket er jo næsten ALTID det samme.....

Men ladere til harddiske, bærbare og andet udstyr man kobler på konstant sidder jo normalt mere eller mindre fastmonteret klar til brug.....

Eller er det bare mig der er så forudseelig

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 07-05-07 17:12

Men det gør de jo ikke når man ikke er derhjemme. Hvis der så ligger en identisk strømforsyning på ca. samme sted, kan man godt komme til at ta fejl - især hvis man i forvejen er i gang med en kamp med computeren, og har sin opmærksomhed dér

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-07 17:15

Citat
kan man godt komme til at ta fejl

Det er det der kaldes ERFARING....

Nu ved du det til næste gang....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 17:21

Så se her hos mig:
http://peecee.dk/?id=44098
Den uden tekst er den farlige 19 volt til Compaq.

Annuller spørgsmålet
Fra : Desmersnaps

Dato : 17-05-07 19:35

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål