/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Flænge i teltdug
Fra : vaxen
Vist : 5829 gange
100 point
Dato : 06-05-07 13:01

Hvordan lapper man en flænge i teltdug?

Flængen sidder selvfølgelig det dummeste sted over hovedet - lige ved siden af lynlåsen.

Nogen gode råd? Google har indtil videre ikke været en god kammerat....

Vaxen...

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-05-07 13:18

følger med da jeg har samme probem
men jeg tror det er noget med nål og tråd

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-05-07 13:22

jeg er godt nok bange for, at hvis jeg begynder at sy lige der, så gør jeg ondt værre....

Jeg håber, nogen kommer med et par guldkorn...

Måske en form for tape? Man kan få noget tape, der er gode til drager - men ved ikke lige, om det kan bruges her. Der må da findes noget specielt til formålet...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-07 13:54

Tape tror jeg ikke kan holde sådan et sted, for lige ved siden af lynlåsen er nok mere belastet end midt på dugen.

Men man kan få noget kraftigt tekstillim, som kan lime teltdug, pressenning o.lign.

Så limer man en lap på (hvis du har plads for lynlåsen)...det kan holde.

Prøv at spørge i et campingcenter, de ved hvilken type du skal bruge.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-07 14:02

Vi har lige købt en brugt posemarkise, hvor der var en flænge i posen, og et lille hul i selve markisen, vi købte noget til at reparerer med i et campingcenter, noget selvklæbende noget, i pakken er der flere forskellige størrelser med.

Så prøv at tale med dem i et campingcenter

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-05-07 16:11

En lap af samme materiale og farve, og sy den oveni, og har du textillim også, ville det ikke gøre det dårligere. Sæt så evt. lappen indvendig så den er mindst synlig.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-05-07 16:24

Få en sejlmager eller sadelmager til at lave det.
alimak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-07 16:24

Vi satte vores lapper på ydersiden, så der ikke kan komme vand ind i samlingen

Det er nu heller ikke så praktisk at sy lappen på, det kan også regne ind af syhullerne, de lapper
fra campingcentrene er nogle der er selvklæbende

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-07 16:40

Jeg går ud fra at det er et nylontelt. Bomuld er gammeldags og tungt. Men man river ikke så let flænge i det.
Det kan også være PU belagt eller noget andet, men så er det den dyre ende af udvalget.

Jeg har repareret en lille flænge i et nylontelt med en ag de lapper man stryger på med strygejern.
Det har holdt fantastisk godt selv om det var i et belastet hvørne. Den slags lapper fås ikke så lange, så du må måske dele dem i to strimler og sætte i forlængelse af hinanden. Farveudvalget er ikke ret stort.

Man kan også få noget såkalt elefant tape, som minder om Gaffa i udseende. Det skal ikke varmes på. Jeg tror mindre på den løsning . Man kan måske tatpe, og så sy oveni og igennem tapen. Der findes midler til at lukke huller efter syning . De professionelle bruger en smeltetape.

Hvis det er et godt og værdifuldt telt og strygetapen ikke passer i farve eller størrelse, ville jeg lade en professionel om at reparere. Se på nettet. Der er nogle små specialister i teltreparation, som arbejder direkte for private.

Et godt resultat kræver både det rigtige udstyr og erfaring.

d

Kommentar
Fra : bønnespiren

Dato : 08-05-07 09:06

jeg ville læne mig om af det transor siger hvis jeg var jer og medmindre det er et ret nyt og dyrt telt vile jeg smide det ud og købe et nyt outwell laver nogle rigtigsmarte telte til ok penge og hvis du tager til messe kan du få dem i 2 sortering til under halv pris 2 sortering her betyder at de har haft en fejl som er blevet lavet stort telt 1500 kr.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-05-07 09:50

Nu ligger det sådan, at dette telt er købt for nyligt gennem Gul og Gratis, så jeg tror ikke lige, vi skal ud og investere i et til...

Det er ikke et dyrt kvalitetetstelt og det har vi heller ikke brug for.

Det er et nylon iglotelt, som bare lige skal bruges til det fornødne.

Vi kører forbi et campingcenter i dag og hører, hvad de har af gode råd til os....

Vaxen

Kommentar
Fra : lan-pigen

Dato : 17-05-07 22:57

Hej mine forældre har en campingplads og det her kender jeg svaret på.

Der hvor du kan købe de her plastik sobebasiner der kan du få noget lim der smal holdes tørt i et døgn eller sådan noget og det virker rigtig godt

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-05-07 12:03

som sagt har jeg ikke problemet mere mit fortelt blev blæst istykker i mandags af en storm i det nordjyske så der står et sprit nyt deroppe nu
rigtig træls var ikke lige med i buget og så når man er ene