/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
fjernsynet stinker
Fra : nicolehh
Vist : 663 gange
300 point
Dato : 05-05-07 19:41

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe...

Vores tv begyndte at stinke voldsomt af metal (printplade) efter at have været tændt nogle timer i dag.

Vi lod det køle ned og fik det så skilt af og fik fjernet skidt og støv inde fra kabinen, men da vi så tændte det igen her til aften stank det lige så meget med det samme...

Hvad kan der være galt??

Et andet stort spørgsmål er om det kan være giftigt??
Jeg er gravid og vi har en lille datter...

Håber virkelig at i kan hjælpe...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-07 19:51

Fladskærm eller gammeldaws med billedrør??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-07 19:55

Nu skal jeg se Matador, vender frygteligt tilbage.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 19:59

Med billedrør. ss

Kommentar
Fra : rense

Dato : 05-05-07 20:20

Jeg kender nogle der havde samme problem. Det bedste er at skynde sig ud at købe et nyt.

Der skal jo ikke gå ild i noget

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 20:40

men kan det ikke laves??
det er et halv dyrt tv, med indbygget surround... som vi helst ikke vil af med. det er heller ikke særlig gammelt, men garantien er udløbet.

Kommentar
Fra : Ascom_6230

Dato : 05-05-07 21:10

Det er et typisk tegn på at TV'et er ved at stå af desværre.
Problemet er, at det kan være svært at lokalisere fejlen da TV'et stadig virker.
Mit råd er, køb et nyt TV. Du er på den anden side hellere ik garanteret, at der ik går kort tid for det står af igen (Altså det du har nu.) Umildbart tror jeg ik "stanken" er farlig. Men det ville nok være bedst at indånde så lidt som muligt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 21:10

UD MED SKIDTET___________

Alt hvad der kommer fra en printplade,
KOMMER IKKE FRA ET GODT STED...

Og står det ligefrem og KOGER og afgiver gasser...
og det er værre.

Men årgang og model_ bitte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-07 21:22

Det behøver ikke være så skidt.
Kan du høre en væsende lyd, ganske svag.
En ozonduft er måske det du kalder metallugt.
I så fald er det en højspændingsfejl, det kan repareres.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 21:27

Model: 33D2080/33R

Kan Ikke finde årgang, men tror ikke det fås i DK.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 21:28

Teil: Nej kan ikke høre andre lyde end dem der kommer ud af højttalerne...
Men håber da du har ret...

Det lugter som når der blevet arbejdet med printplader, altså lodninger og så´n.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 21:34

UD___

Det er IKKE helbredet, eller branden værd.

Og står det længe nok SÅ = røg = gnist = brand

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 21:36

det er ikke en mulighed. det er HELT slukket. Stikket er hevet ud så vi sover trykt...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 21:45

UPssssssssss

Og der er IKKE et batteri i det.

_____________________

Har selv haft et / PAR gamle TUBER, og de begynder som REGEL
altid med en MIS_LYD / hylen - knurren.

Men det går ikke mange dage, før de går op i en RØGSKY
Ug / Ug, om der har været strøm på, JO, men de var slukket på betjningen.

MEN PAS PÅ,____det er lige før...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-07 21:46

Altså noget er for varmt. Ska vi skyde på strømforsyningen, det vil være
enklere at reparere da funktionen og komponenter er nogenlunde ens
i de fleste apparattyper.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 21:53

Disken: Det har hverken hylet eller knurret, eller haft andre underlige lyde...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 05-05-07 21:55

Teil, det er bedste bud for nu...

Jeg vil se film - På det andet tv, selvfølgelig. GGG - og så vender jeg tilkbage og ser på tråden i morgen, om der er andre bud. nat nat.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-05-07 21:58

Den har jeg også prøvet. Det var en printplade ved højspændingsdelen, hvor en lodning var "råden" så gnisterne sprang omkring loddestedet, og sved printpladen.
En forstærkning af lodningen klarede problemet.

Jo den os fra printpladen er giftig, og du skal ikke stå og sniffe alt for meget til det.

De fleste forretninger vil helst sælge dig et nyt, men en god reparatør kan klare det med en loddekolbe og lidt tin, måske forstærket med lidt kobbertråd, hvis printbanen har lidt overlast!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 22:48

Som der bliver skrevet,,, en LØS forbindelse.

Men det kan være andet...

Har du mod og LYST, så skil skidtet og se efter
''koldlodninger'' PLEJER at være ''brændte'' eller DU KAN BARE SE DET.
eller gå samtlige ''vigtige'' forbindelser
igennem med en loddekolbe.
MEN PAS PÅ MED VARMEN, DA DE GAMLE ???
IKKE KAN HOLDE, TIL RET MEGET VARME.

Eller var det omvendt.

Måtte smide et godt 28'' B&O ud af samme grund,
da jeg IKKE tog fejlen, mens den var der.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-05-07 22:50

Og i er IKKE bare gået hen og BLEVET allergiske

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-05-07 07:17

Få en reperatør ( ikke de store servicecentre ) til at give en reperationspris hvis du selv henter og bringer TVet er prisen for tilbud ofte okr -ellers max 200 . Tænd det ikke indendørs igen , med mindre du synes det er spændende at sniffe og få besøg af brandbilen

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-05-07 07:57

Nu ved jeg så ikke hvor du bor Nicolehh, men jeg mener at det er SAVA der har nogle afdelinger rundt om i landet hvor de bla.andet har serviceværksteder for tv,radio og anden elektronik. Jeg har ladet mig fortælle at der ligger en oppe ved lyngbyvejen i kbh.
SAVA er en handikap forening hvor de laver en del hjælpemidler til handikappede og nogle steder også beskæftielse gruper. Der går måske lidt længere tid med en rep. men det skulle også være ganske billigt, og så er det helt ok bagefter.

Prøv det
Højris

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-05-07 08:45

Jeg ved ikke om det her er SAVA men du kan jo prøve det her link

http://www.reparationsguiden.dk/

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 06-05-07 08:49

Severino: Det lyder til at det er muligt at få det lavet, vi vil se om vi kan finde en der kan lave det. Har ikke lyst til at købe helt nyt, for det vi er blevet rigitg glade for det.

Skal nok lade være med at sniffe mere til det...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 06-05-07 08:54

Iham: Jeg har kigget på dit link, der er en i området her som jeg måske kan bruge.
Vil se lidt på det link og finde ud af hvad det er for noget, men tak for det.

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 15-06-07 17:00

1. Hvis det er en kold lodning vil man somregel lægge mærke til det i form af støj på billede eller lyd, hvis det er en lodning bør du kunne se / høre det ved at give TV'et et slag på siden, meget normalt i fjernsyn, men nok ikke problemet i dit tilfælde!

2. Hvis det lugter af brændt print er det sandsynligvis en komponent det bliver meget varm, disse kan være svære at finde før de blæser helt af. Endelig kan det skyldes at den komponent der bliver varm bliver varm fordi en anden del af kredsløbet trækker for meget strøm, men hvilken del?

3. Det kan skyldes at en kondensator delvist kortslutter, meget almindeligt i fjernsyn.

Men jo alt kan laves, du bør nok finde en reparatør af den "gamle årgang" men som jeg skriver kan det blive et helvede at finde fejlen før fjernsynet går helt i stykker.