/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvilke køn??
Fra : ibenib
Vist : 461 gange
10 point
Dato : 05-05-07 18:53

Hej,

Vi har en labrador hanhund og skal nu have nr. 2 hund.
Hvilke køn er at foretrække på vores næste hund?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-05-07 18:56

en han hvis din han ikke er for skrap over for andre hanner, ellers er det bedst med en tæve, dog har du så løbetiderne at skal tage hensyn til.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 05-05-07 23:07

Hvis du vil have en anden hanhund, kan det blive aktuelt at kastrere en af dem eller dem begge, hvis du ikke er klar til det skal du vælge en tæve

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-05-07 07:54

Jeg ville også vælge en af samme køn. Hvis du vælger en tæve, skal du være over hanhunden mange uger om året, det er ikke kun når hun er højløbsk, men også tiden før og efter.

Selv om en tæve, selv vil sige fra, kan det være et 24 timers job for den, når den ikke er lige parat.

Det er synd og psykisk trættendne for hende. Det er ikke alle tæver der er i stand til og få hanhunden sat godt på plads, så den respekterer hende.

Havde selv en tæve engang, der ikke var stærk nok til og sige fra, mens den anden jeg havde var stærk nok. Det var synd for den "svage" hun var total udmattede af og skulle bruge al sin energi på og sætte sig i respekt.

Men hvis du vælger en tæve, er det jo kun tiden der kan vise hvor psykisk stærk hun er og hvor ivrig din hanhund er.

Ellers godt projekt, med 2 hunde. Ville min mand gå med til det, skulle der også være 2 hunde her

Lykke til med det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-07 08:51

Du skal overveje om I har boligforhold, hvor I kan skille dem ad, når tæven er i løbetid og have dem inde på skift. Har I det kan I væge at få en tæve.

Hvis du spurgte din hund vil han nok vælge en hanhund (lige med undtagelse af løbetidsperioden ) Hanhunde har stor glæde og fornøjelse af hinanden, hvis de i øvrigt svinger sammen. Man ved jo aldrig på forhånd om hundenes kemi passer.

Hvad med jer selv, jeres ønsker er jo heller ikke uvæsentlige, og hvad vil I bruge en ny hund til?

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 06-05-07 16:38

Det skal I vælge ud fra jeres egne ønsker.

De fleste labradorhanner accepterer fint at bo sammen med andre hanner, i særdeleshed hvis de er vokset op sammen.

Omvendt lever hanner og tæver jo også normalt rigtig fint sammen, når man ser bort fra løbetiderne. Vælger man en han og en tæve bør man have mulighed for at få en af dem passet når tæven er højløbsk. Det er efter min mening synd for en intakt hanhund at være i hus med en højløbsk tæve uden at måtte parre den (også selvom man har en låst (ikke kun lukket) dør imellem dem).

Til gengæld er det ikke min erfaring at hannerne er trælse før eller efter tæven er højløbsk. Min egen hanhund er 100% ligeglad med at tæven kommer i løbetid. Det er først når hun er højløbsk at han reagerer og så sender jeg altid en af dem i byen.

Jeg har tidligere haft en labradorflok bestående af 2 hanner og 1 tæve (uden problemer), nu har jeg 1 han og 1 tæve (igen uden nogen form for problemer) og til sommer beholder jeg en tævehvalp fra mit kommende kuld.

Så vælg hvad I har mest lyst til, blot vær opmærksom på en smule besvær omkring løbetiderne hvis I vælger en tæve.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com