/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Om vores ældre medborgere
Fra : lasseemil
Vist : 762 gange
200 point
Dato : 05-05-07 18:04

Er det kun mig der syntes at det er ret langt ude at hjemmehjælperne skal passe vores ældre medborgere efter stopur. 12 minutter til fru Berg, 17 minutter til fru Jensen o.s.v.
Det er faktisk sådan det fungerer. Disse medborgere har betalt skat hele livet og har vel krav på bare lidt humanisme-eller hvad ????

Kommentar
Fra : Ascom_6230

Dato : 05-05-07 18:09

Kan godt følge din indstilling. Men nu ligger landet sådan at det ikke vælter ind med ansøgninger til hjemmeplejen. Så selvfølgelig må der spares nogen steder og det er lidt svært at finde andre steder end hos kunderne, idette tilfælde de ældre.
Men svar på dit spørgsmål, Jo det er forkert men sådan er dagens Danmark. Alternativt er ingen besøg

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 18:14

Som sublement kan jeg oplyse at et kært familiemedlem er yderst utryg ved at få en pokkers masse forskellige hjemmehjælpere, da disse er udsendt af vikarfirmaer ,og ikke er kommunalt ansatte.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-05-07 18:16

Det er absolut forkert. Desværre er der skåret i dette og hint, med undtagelse af den administrative side af den offentlige sektor. Skulle man spare i den offentlige sektor ville det være mere praktisk, at lade funktionærene betale deres frokist selv. her ville man kunne finde 25 minutter gange antallet af ansatte. Temmelig mange mandtimer.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 05-05-07 18:35

Du stemmer bare på det parti der vil gøre noget ved sagen.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 18:37

Go` ide TEIL.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-07 18:40

Dem der er ældre i dag, er vokset op i en verden der så helt anderledes ud end i dag. Over halvdelen af Danmarks befolkning voksede op på landet. De blev sendt ud til bønderne son hjordrenge og barnepiger, uden nogen begrænsning på arbejdstiden og til en meget lille løn, så bonden kunne få råd til at sende sine egne børn i realskole og på gymnasium. Nu sidder disse bondesønner og regerer Danmark. De resonerer som så. Dem der var hjordrenge og barnepige hos os, de er vant til at yde uden at få noget igen, så lad os lægge byrderne på dem fortsat. (Ældrebyrden hedder det vist )

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 18:49

Du er da vist en ganeration for langt tilbage. Min farfar og farmor (født 1884 og 92) kom fra landet og voksede op i byerhverv. mine forældre kom fra landet (født 1919 og 20) og gjorde ligeså.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 18:52

Det emnet her drejer sig om er om det er acceptabelt at passe mennesker efter et stopur !!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-07 18:58

Jeg er født i 1928, det jeg beskriver er selv oplevelser. Min svigerfar, født 1905 blev sendt ud at tjene bønder da han fyldte 7!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-07 19:04

Så forstod du ikke pointen i det jeg skrev. Forresten den med at stemme på dem der vil gøre noget for de ældre er jo let nok, det vil de allesammen op til et valg!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-05-07 19:07

NEJ det er ikke acceptabelt.

For en del år siden var der nogle smarte politikere som fandt på at holde ældre hjemme hos sig selv, og så skulle det blive billigere med hjemmepleje.
Men der skal jo spares ( læs: bruges penge til flotte projekter), så nu gøres det endnu billigere ved at spare på hjemmehjælpen.
En ældre Eyvind.

Ps. De smarte politikeres løn og super pension spares der ikke på.

Desværre Teil - så tror jeg ikke der er så stor forskel på de forskellige politikeres indstilling.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 19:21

jeg tror nu som Teil at der kan findes gode politikere at stemme på.
jeg fik en "styg " tanke for en del år siden der hedder : "Længst mulig ensom i eget hjem".
Da min farfar var på plejehjem fre 1967-72 var det da en ganske hyggelig tid for ham.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 05-05-07 19:21

Njaeh, nu er det så heller ikke rent skidt det hele.

Jeg er selv udekørende hjemmehjælper på et rengøringsteam. Da jeg er uuddannet giver jeg udelukkende praktisk hjælp, dvs. rengøring, indkøb, sengeredning, curlere.

Mine brugere har mig i mindst tre kvarter (de friskeste) og højst 1½ time. Jeg er deres faste hjælper og de ser kun andre ansigter, når jeg er syg eller har ferie. De har faste tider, som de kan regne med, så de ikke er stavnsbundet til hjemmet.

Jeg har god tid til at sige goddag og farvel og Hvordan går det så? Jeg kan prioritere en kop kaffe, hvis brugeren byder, hvilket de ofte gør.

Men det er rigtigt at sygeplejerskerne og dem i pleje-gruppener nødt til at køre efter et mere stramt skema, hvis de skal nå rundt og hive alle op af sengen inden middag og give alle frokost inden kaffetid. Og det er klart, at det ikke er rosenrødt altid. Selvfølgelig er det ikke optimalt, men fakta er, at vi på vores hold har manglet ansøgere til tre fuldtidsstillinger + afløsning ved spidsbelastning f.eks omkring helligdagene. Det gør jo, at vi andre må løbe det hurtigere...

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 19:28

Er det desværre ikke sådan at det at være hjemmehjælper er lidt et lavstatusjob. Jeg syntes at det burde være højt værdsast og rimeligt vellønnet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 19:47

Hvis bare I betaler hyren ...? ..så kommer jeg gerne og tørrer røv på jer gamle

Hvis kommunen ska' betale?

..så vil jeg ..og Ali, Muhammed og Fatima hellere have mere i kontanthjælp

..for vi kommer sgu til at tørre jeres røv alligevel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 05-05-07 19:51

find lige salontonen,molokyle- Dybt useriøst indlæg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 21:05

lasseemil -> Mnøeehh...

Citat
Er det kun mig der syntes at det er ret langt ude at hjemmehjælperne skal passe vores ældre medborgere efter stopur. 12 minutter til fru Berg, 17 minutter til fru Jensen o.s.v.
Det er faktisk sådan det fungerer. Disse medborgere har betalt skat hele livet og har vel krav på bare lidt humanisme-eller hvad ????

De har betalt skat ..og fået:

Folkepension, Motorveje, Plejehjem, Ældrecheck, Boligsikring, Sygesikring, Hjemmesygeplejesker, Mimrekort, Operahus (*LOL*) og Friværdi...

De som ikke har 'betalt skat': Børn, hjemløse, de syge, indvandrere, asylansøgere: De ska' åbenbart ikke ha' del i samfunds-'kagen'? Den tilkommer åbentbart den generation som gældsatte danskerne i generationer

Du kan selv være useriøs lasseemil ..at slå plat på 'ældrebyrden' ..præcis som DF slår sig op på

Prøv at spørge hjemmehjælperne i stedet. De vil alle uden undtagelse pege på et politisk ansvar.

..og hvem er det nu liiige som har det? Regeringen bestående af Venstre, De Konservative og det parlamentariske flertalsgrundlag: Dansk Folkeparti.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 05-05-07 23:11

Nej, det er ikke aceptabelt at passe mennesker ud fra et stop-ur.

Men det tror jeg heller ikke helt er tilfældet, er der en borger der (af forskelige årsager) pludselig har brug for 1 times hjælp, for han/hun selvfølgelig det.

Grunden til at der er sat min tæller på, tror jeg er lavet for de ældres skyld.
Eks chek ind og ud systemet. På den måde kan kommunen overvåge at hjemmehjælpen ikke blot løber ind og ud af døren.
Og virker også den anden vej,,,,, nogle ældre har en fantastisk evne til at finde på ting som liiiige skal ordnes....så er det meget smart at hjemmehjælpen kan sige: Fru Hansen, jeg er ked af det..men dine 20 min er brugt ! Vi ses i morgen, så skal jeg nok vande din kaktus som står over din bruse-kabine (:

Man kan så undre sig over at de ældre har brug for så meget opmærksomhed fra hjemmehjælpen ?
Det må jo tyde på de ikke for besøg af deres familie ofte nok ?

Jeg skal ikke spille hellig, jeg er selv utrolig dårlig til at besøge mine bedste forældre.

Men så må vi jo blot bestemme os for om staten skal betale hjemmehjælpen for at være besøgs ven ?

Nu er jeg selv hjemmehjælper, og har arbejdet rigti rigti mange forskellige steder. På nuværende tidspunkt er jeg ansat i vikar beurue (beru ?? spell??) så kommer endnu flere steder nu.

Min erfaring viser at tid ikke er et problem. Hjemmehjælpen mangler i mine øjne ikke tid.
De mangler at lære at priotere tiden.
Der findes rigti mange hjemmehjælper der har fundet ud af at der er kaffe på kontoret.

Jeg tror at mange hjemmehjælper bliver træt af deres job, og derfor kommer til at skynde sig lidt for meget når de besøger Fru Hansen. Men.... hvis jeg skal være ærlig, så ville jeg altså også blive meget træt af det hvis jeg sgu besøge Fru Hansen hver evig eneste dag.
Jeg ville simpelthen ikke havde overskud til at høre om hendes dårlige ben igen for 10.000 gang.
Derfor er jeg rigti glad for mit job som Vikar, jeg har masser af overskud, for jeg har aldri hørt Fru Hansens historie før.

Der er selvfølgelig meget forskel fra sted til sted.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-05-07 00:02

Har p.t en svigermor som ligger i en hospitalsseng i sit eget hjem og venter på at dø!
Hun passes af sin datter (min hustru) som har fået bevilgiet orlov med 1/2 løn og 1/2 løn fra kommunen
Der kommer hjemmehjælpere hver 4. time ...eller efter behov ...og det er jordens sødeste mennesker. Der er intet stopur, intet hastværk, men den fornødne tid der kræves i situationen til samtale med pårørende.

Aftaler kan ændres, 1 hjælper kan ændes til 2 med ganske kort varsel.

Dette foregår i Holbæk, men dette ville aldrig ..aldrig forekomme i København

Ziggy99

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-05-07 00:21

Citat
Er det kun mig der syntes at det er ret langt ude at hjemmehjælperne skal passe vores ældre medborgere efter stopur. 12 minutter til fru Berg, 17 minutter til fru Jensen o.s.v.

Må jeg sige FUK_på DK

Har du overhovedet en HJEMMEHJÆLP.

De har lovet mig en´ de sidste 1½ år
og der INTET til noget...

Og får du en_ VÆR GLAD, for at hun IKKE LIGE SKAL HAVE EN SMØG ...
mens vedkommende er tilstede for at hjælpe DIG.
Så skal hjælpen JO bare videre, ___til næste SMØG

Sikker GROFT, men virkelighed___

Min mor var tildelt 6 timer ugentligt, over 3 / 4 dage
og der var IKKE plads til NOGET.
Enten stod FAGFORENINGEN og brokkede sig
eller også var tiden BARE GÅET___= SES NÆSTE GANG

Og skal lige nævne, at hjemmehjælpnen
KUN BOEDE 100 M = meter fra min mor...

molo,,,,,,,,,,
personligt har JEG ikke ville have ret MEGET
af det du skrev, og jeg har da betalt lidt skat.
Men jeg får da fornyet mit 65 KORT.
Det KRÆVER loven, hvis man skal køre på en 65ér

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-05-07 00:27

Citat
ziggy99

Tror det er noget helt ANDET.
Da alle har ret til at få lov til at dø hjemme...

Medmindre man ligger på et Hospital, hvor INGEN savner sig.
Og bliver glemt.
I en fryser___ikke sånt at være Dansker i lille DK

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 06-05-07 01:12

Alle har IKKE reet til at dø hjemme de fleste af vore fædre og mødre dør alene i en hospitalsseng uden muliged for at "trække i snoren" og med et personale,der er fuldstændig ligeglade med om du pisser og skider i sengen/bleen.
Du bliverr bare et problem for samfundet, ...en lille sæk som skider og pisser og hvor kun døden er fremtiden-..

Hvordan og hvor ønsker du selv din sidste "aften" skal foregå...i et skyllsrum eller Vestforbrændingen...Det bliver også din tur!!!!

Ziggy99

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-07 05:55

Jeg hjælper selv ældre med forskellige gøremål ..ulønnet, som frivillig socialarbejder. Jeg hører ofte nogle af de mere velbeslåede ældre være de som råber højest om manglende hjælp. De lukrerede på inflationen i 60'erne. De gik selv på efterløn, de har gode pensionsordninger, de bruger løs af deres friværdi (..som belånes rentefrit i 30 år) og samtidig brokker de sig over at 'de unge' er frække nok til at bede om et fristed i form af et ungdomshus. De harselerer over de 'fremmede', de skælder ud på rengørings-, plejehjems- og hospitalspersonalet. Alle de grupper som betaler af på det underskud på statens finanser, som blev skabt under 'de ældres' heroiske arbejdsliv i 50, 60 og 70'erne. De privilegier de skabte for sig selv, afskaffer de nu i stor stil for de kommende generationer ved at stemme til højre for midten i dansk politik. Jeg må indrømme jeg ikke har den store respekt for den klynkende gruppe af ældre som idag er mellem 65 og 85. De sidder nu engang på hovedparten af jordbesiddelserne, opsparingen og privatformuen i danmark, men mener selv at staten bør financiere deres otium. Selv Mærsk, Kirk og Dyremose og har ret til folkepension, diverse rabatter og tilskud, samt hjemmehjælp. Hvis man ydede hjælp efter behov, i stedet for som 'ret', så kunne flere svage hjælpes ..uanset alder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : flemming_h

Dato : 06-05-07 11:13

Selvfølgelig er det uacceptabelt for klienterne hvor der køres efter stopur, men så sandelig også for hjælperne.
Jeg har selv været hj,hj, i 23 år men stoppede netop p.gr.a. disse problemer, men selv i Københavns kommune ydes der stor hjælp ved plej af døende i hjemmet, ikke kun i Holbæk.

Fejlen i hjemmeplejen er, for mange høvdinge og for få indianere, lad hj.hj. selv styre sit arbejde, da det er dem der bedst kender behovet. (Altså de faste hj.hj )

Da der blev beviljet et antal millioner til forbedring af hjemmeplejen blev disse brugt til, edb udstyr så man bedre kunne styre hj.hj. ingen nye hj.hj.
2 gang til lederkurser osv. Pengene bliver aldrig brugt så de kommer borgerne til gode.

konen til flemming _h

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 06-05-07 12:22

Citat
Jeg hører ofte nogle af de mere velbeslåede ældre være de som råber højest om manglende hjælp.

Det billede genkender jeg, Molo. Hos mig er det bondekonerne fra landet, som er flyttet ind i en beskyttet bolig, der takker mest overstrømmende for hjælpen. Arkitektfruerne og Direktørfruerne (undskyld generaliseringen) er tit dem, der klager over for lidt tid, selv om man ikke kan finde et gran støv hos dem

Citat
Man kan så undre sig over at de ældre har brug for så meget opmærksomhed fra hjemmehjælpen ?
Det må jo tyde på de ikke for besøg af deres familie ofte nok ?

Ja og Amen, Trine. De ældre, der tit ser deres børn er også dem, der ikke klager over deres dårlige ben. I stedet fortæller de glade historier om deres oldebørn.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-05-07 12:39

Det er altså en meget vidtrækkende problematik.
Jo det er forkert at passe ældre efter stopur - ingen tvivl om det.

Men når det er sagt så har ældreplejen i det hele taget et gevaldigt problem. Det største er at det er et møgjob som skåret meget groft over en kam, tiltrækker de forkerte mennesker.
Da jeg startede for 18 år siden indenfor faget, var der for meget tid til opgaverne. Vi vaskede tøj, købte ind, lavede mad og en hel masse andet som man ikke gør idag. Det var et hyggejob i langsomt tempo. Det var dog stadig ikke noget godt job. Man havde nogen tyraner siddende på et kontor et sted, der udøvede magt og gav for lidt indflydelse på hverdagen til dem der gik ud. Man måtte spise sin madpakke på et vaskeri og havde næsten ingen kontakt til andre end sine klienter i det daglige.

Jeg oplevede den store omstilling i sektoren da jeg nogle år senere kom tilbage i praktik som tilsynsførende. Nu skulle hjælperne selv planlægge deres tid (hvilket de ingen forudsætninger havde for), de skulle dække hinandens sygdom, fik fjernet alle opgaver som gjorde det til et omsorgsarbejde, nu var det kun absolut nødvendige opgaver, maden kom udefra osv. Der blev opdelt i A og B hold - de uddannede lavede de opgaver der indebar tæt kontakt (rent ud sagt lortearbejdet) og de andre tog sig af praktisk bistand - fx rengøring.

Den udvikling der er sket har ikke været til det bedre og jeg vil sige at min oplevelse - som selvfølgelig er subjektiv og noget unyanceret- er at man gik fra at havde midaldrene kvinder, der ikke behøvede så mange brikker at flytte med, men som havde en stolthed i at gøre deres arbejde ordentligt, til nu at havde en kæmpe masse af helt unge mennesker, der er nødt til at blive holdt i kort snor ved hjælp af tid, fordi de simpelthen ikke gidder jobbet, men gør det for at havde en indkomst.
Det pædagogiske niveau kan ligge på et ekstemt lille sted og der skal virkelig meget til for at få en ordentligt fungerende sektor.

Det er bestemt ikke nok at stemme på de rette politikere, det der skal til er at de ældre siger fra, at uddannelsen laves markant om og at der ryddes op i opgaver, personale og status. Så god arbejdslyst til sundhedsministeren!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-07 17:18

Et eller andet sted henne er det altså også midler der mangles. Denne køber jeg ikke:
Citat
der blev beviljet et antal millioner til forbedring af hjemmeplejen..

Nej, der blev beviljet flere milioner end ved sidste finanslov. Samme sang høres, når regeringen skal forklare hvad der gøres for f.eks. hjemløse: Vi har givet flere penge end sidst ...eller; vi har givet flere penge end nogenside.

Ethvert fornuftigt tænkende menneske kan regne ud, at er der blevet 4-5.000 flere sat på gaden således vi har det højest antal hjemløse nogen sinde og de samtidig har fået relativt færre penge udbetalt i overførselsindkomst, så er der også brug for flere penge til at hjælpe.

Er der blevet flere ældre pga. store årgange og at vi lever længere, så koster det ligeledes flere penge. Det betyder bestemt IKKE, at der ydes flere penge til den enkelte. Og så gør det det ikke et hak bedre, som flemming_h bemærker, at pengene for de flestes vedkommende er brugt til såkaldte 'omstruktureringer', hvilket vil sige resultatløn til cheferne ifbm. kommunesammenlægningerne.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 13-05-07 12:56

Tak for svaret Teil.