/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køb af plæneklipper.
Fra : Mosebaek
Vist : 3902 gange
100 point
Dato : 05-05-07 17:58

Jeg kunne tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med græsslåmaskiner.Alm. maskiner med træk og opsamler. (Selvkørende).Jeg er kun vant til "selvskubber",dog med
motor.Jeg har konstateret,at de findes med træk på forhjul kontra baghjul.Hvilke for/bagdele,har disse systemer. Forhen kunne man vælge mellem kæde/rem træk.Nu ser det ud til at det er en lukket (gear) kasse,trækket er i.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-05-07 18:19

Køb en med forhjulstræk, da det er behageligst at arbejde med, du er fri for at slå fremtrækket til og fra når du skal bakke lidt eller vende, du vipper bare maskine lidt så forhjulene snurrer frit.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-05-07 18:45

Der er mange dejlige plæneklippere i dagens Danmark. Et godt råd til køberen har alle dage været: Køb den endelig ikke større end konen kan skubbe den!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-07 18:51

Enig med Stig54....jeg har nemlig en oldgammel Honda med træk på baghjulene

mvh dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-05-07 18:58

Indtil nu,et par gode råd,som jeg vil ta`med i mine overvejelser.Den der med konen.... hun er ikke nem at lokke ud på plænen,hvis der er en græsklipper i synsfeltet.Nej... de vil sku`ikke rykke nu om stunder.Neeej,koner i gamle dage......

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-05-07 20:18

Bare forklar konen hvor slankene det er at rende rundt derude og tilbyd hende så at købe en uden træk på hjulene så det virkeligt får effekt og naturligvis kun for at glæde hende.

Nå men hvis du ønsker træk så skal dette kun være på baghjul men overvej om det overhovedet er nødvendigt. Merprisen er betydelig og jo mer mekanik jo flere ting kan gå i stykker.

Jeg personligt ville ser mere på om jeg kunne få en med aluminiums skjold og gerne en honda motor for at få en maskine med en ekstra lang levetid. Derudover skal du naturligvis se på klippebredde.

Du skriver at du vil have opsamler, jeg ville anbefale bioklip, på den måde er der heller ikke noget synligt græsafklip tilbage og du gøder samtidigt din plæne

VH

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-05-07 22:08

Lige nu har XL tilbud på klippere med træk og en kombination af opsamler/bioklip.Til ca. 3000 kr.
Det synes ikke lyder helt gal.Og motormæssig har jeg altid haft gode erfaringer med Briggs & Stratton.Honda er også kvalitet,men de koster også derefter.
Jeg er nu ved at være overbevist om at trækket skal være på forhjulene.Må være mest handy.
Flere argumenter er velkomne.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-05-07 22:18

Men vær meget opmærksom på, - i dag sælges mange maskiner med kinesermotorer, og gå langt udenom disse. Selv TEXAS er begyndt at montere deres maskiner med disse, og min svoger som er sælger og reparatør af disse, siger at det dog er det værste der er sket, de skifter så mange motorer, at man tror det er løgn, - aldrig har han set noget så dårligt. Og for troværdighedens skyld vedlægger jeg lige et link.
http://www.smk-kortegaard.dk/
Hvis du vil have eksperthjælp, så spørg efter Kenn, og hils fra Helge.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-05-07 23:36

Jeg vil anbefale Ginge 46 b fra Bauhaus...den starer på 3. år (trods manglende tømning af benzin hvert efterår) klipper perfekt , har selvstarter, er selvkørende og er super til opsamling af blade om efteråret ... Ziggy99

Specifikationer:

Ginge motorklipper uden træk og slip
Ginge benzinklipper starter med tryk på et håndtag i stedet for snoretræk og uden batteri og strøm
Hos AL-KO Ginge A/S har man gjort op med de opslidende træk i snoren, det hidtil har krævet at starte plæneklipperen. I stedet kræver det nu kun et let tryk på et håndtag at starte motoren på de selvkørende Ginge Comfort 47 BC Auto TNM og Ginge Classic 46 B Auto TNM. Det nye startsystem er ikke alene banebrydende, fordi det hverken bruger batteri eller anden form for strøm, men også fordi denne fingerlette start samtidig medvirker til fremme af ligestillingen i familien, når plænen trænger til en kærlig hånd.

Første gang plæneklipperen skal startes, skal man trække i snoren, men derefter vil plæneklipperen starte ved et tryk på startknappen.

Manøvreringen af de selvkørende plæneklippere foregår også med let hånd. Ikke mindst på grund af de store hjul med letløbende kuglelejer og det ergonomisk udformede skaft. Indstillingen af klippehøjden på Comfort 47 BC Auto TNM er placeret centralt og foregår uden brug af værktøj. Ginge Comfort 47 BC Auto TNM er kort sagt uhyre effektiv og klarer med sin klippebredde på 47 centimeter snildt en græsplæne på op til 1.500 kvadratmeter.

Bioklip eller bagudkast

Ginge Comfort 47 BC Auto TNM kan også benyttes som bioklipper ved montering af den medfølgende ”prop” til udkaståbningen. Takket være den særlige udformning af kniven og skjoldet bliver græsset snittet meget fint, inden det falder helt ned i bunden af plænen. Her indgår det afklippede græs som næringsstof i det økologiske kredsløb, og man slipper for at rive bagefter.

Skulle græsset efter ferien være blevet ekstra langt, bruger man i stedet opsamleren, der hører til standardudstyret. Her er 65 liter rigelig plads til det afklippede græs og en stor portion visne blade, når den tid kommer.

Ginge Comfort 47 BC Auto TNM og Ginge Classic 46 B Auto TNM fås hos Ginge-forhandlere og i byggemarkeder.

Billedtekst:

Den selvkørende Ginge Comfort 47 BC Auto TNM klarer op til 1.500 kvadratmeter plæne og har foruden nyt startsystem også mulighed for omstilling mellem bioklip og bagudkast med stor opsamler.