/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
router ud i et gl. murstens hu
Fra : Samsingen80
Vist : 1873 gange
100 point
Dato : 04-05-07 22:24

Hej eksperter!

Vi skal til at skifte router ud i et gl. murstens hus. Vi har computer både i kælder og på 1. sal.

Jeg leder efter en stabil løsning med stor båndbrede (minimum 54mbit)

Ved ikke om en repeater er nødvendig. PT kører jeg med en billig 11 mbit router og den har lidt svørt ved at række.

Vi har netop fået en 8/1 mbit linje fra cybercity.
og vil gerne have det maximale ud af båndbrede de udbyder.

Glæder mig til at se hvilken produkter I kan forslå

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-05-07 22:36

I princippet er din 11 Mbps router tilstrækkeligt da du kun har 8 Mbps i download. Så når det gælder trådløs ud af huset så er den OK.
En hurtigere trådløs forbindelse vil kun have en effekt i det lokale netværk.
Har du set inde i routermenuen, om der er skruet helt op for effekten på den trådløse del ???

Dækning lodret som i dit tilfælde, kan klares med at placere routeren et godt og stratekisk sted, evt. lægge antennen ned i vandret på alle enheder og lad antennerne pege i sammen retning, således at de ser hinanden ind fra siden, så de kan læse det rundstrålet felt som antennen udsender!

En lodret antenne udstråler bedst i vandret plan!

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 05-05-07 00:56

Har selv haft det ståre problem med tråsløst i en beton gygning
kontor med stationære computere og printere i stueetagen, og bærbare computere og x-box på 1. sal.
min 11Mb. router kunne ikke gå fra stueetage til 1. sal uden store udfalt nok på grund af armeringen i beton gulvene.

Jeg kom ud over problemet ved hjælp at Amitech, der har lave noget der hedder Homeplug.
systemet består at 1 netværks adaptorer til 240 volt strømstik og derved kører netværket i kablerne i vægene.

Nu kører jeg fra min cybercity router på førstesalen, direkte til en lanport på den trådløse router, (det var så de bærbare på 1. salen) og den første homeplug i en lan port og i stikkontakten.

I stueetagen trækker jeg så signalet ud via den anden homeplug adaptor og ud til fordelig i en 10 ports switch.

sådan virker mit netværk i hele huset. upåklageligt.

PS. Amitech Homeplug findes i 11 MB og i 85 MB udgaver, (Der findes et tilsvarende produkt fra Jensen også)

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 05-05-07 00:59

Med hensyn til Homeplug systemer, så er der mange der taler dårligt om dette, Men jeg kan ikke se problemet,

Har prøvet at sikkerheds teste det ved at sætte en adaptor i stikkontakter hos naboen men der kan ikke fanges noget signal overhovedet så det stopper altså ved målerskabet.

adaptorne kan GODT sidde på 2 forskellige sikringsgrupper, (Er afprøvet i praksis)

De adaptorer man installerer i sit hjem bliver tildelt en kode så der kun er dem med samme koder der kan "snakke" sammen

(bare en lille tilføjelse)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-05-07 07:25

Rigtigt Tranceman!
Det stopper ved målerskabet. men det stopper også hvis disse "Homeplug" sidder i en stikkontakt på hver sin face i elnettet, for så skal den jo op og vende måleren, hvis homeplug vender sådan, at den benytter face-ledningen, hvorimod hvis den benytter nul-ledningen, skulle der ikke være de samme problemer.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-05-07 09:12

Du har lige fået to rigtig gode svar, har selv overvejet "Homeplug".

Ang. antenne teknik har severino helt ret, det er retnings bestemt. Med en repeater kunne du jo så vende signalet både lodret og vandret, bare en lille indskydelse fra mig

- Anden

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 05-05-07 12:09

Hvis nogen har forslag til konkrete produkter (evt. fra edbpriser.dk) så tages de imod med kyshånd. Gerne produkter I har erfarninger med.

Mvh Michael

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-05-07 22:13

Hvis du vælger at opsætte en repeater, som taunusanden forslår, så ved jeg at Linksys WRE54G er ret nem at få til at fungere (har den selv kørende i mit netværk).
Vi er et par Kandutter, som bruger den og du vil kunne trække på vores expertviden (eller mangel på samme) hvis du får brug for det!

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 05-05-07 23:42

Med hensyn til homeplug så fungerer det fint her
selvom at de sidder på 2 forskellige sikringsfaser.
de sidder oven i købet i en 2 stiks fordeler stikdåse
og det fungerer

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 06-05-07 08:05

Okay WRE54G er den i bruger som repeater, men hvilken router bruger i så?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 06-05-07 08:22

Den kan bruges på alle trådløse routere. Jeg bruger det på en TopCom WBR654G, og har fungeret i ca. 1 år nu.

Lidt omkring Repeater fra Linksys WRE54G

Den har to muligheder for strømforsyning. Den er indbygget, men stikforbindelsen er sådan at der følger to adaptorer med, hvor den ene kan sætte repeateren direkte i en stikkontakt, og den anden er med en ledning, så den kan sættes op på væggen eller stå på et bord.

Repeateren opsættes via et netkabel. - Herefter er den klar til at blive placeret på det sted hvor du ønsker en udvidelse af dit trådløse netværk.
Den vil så modtage og vidresende signalet fra din routers AP, med samme kanal, SSID og kryptering.
Rækkevidden er ca. 100 meter under gode forhold.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-05-07 08:26

OBS !
Hvis du bruger MAC filter, så husk at tilføje repeaterens MAC adresse i listen!

Iøvrigt er det en god ting, at holde styr på alle de MAC-adresser du har i dit netværk, både faste og trådløse.
Det kan hurtigt blive en del.

(Jeg har selv 21 MAC adresser i min liste)

Godkendelse af svar
Fra : Samsingen80

Dato : 08-05-07 21:49

Tak for svaret severino. Du er en guttermand

Kommentar
Fra : ccc19155

Dato : 05-10-09 17:41

Jeg bruger en "Belkin Range Extender" FSD7132 den er smart (op til 100 mbit).
Opsætningen foregår ved at placere enheden tæt på den trådløse del der skal repeates og holde autoconnect inde i 10 sek og enheden har nu selv sat sig op.
Jeg kører fuld hastighed på 40 meters afstand med en bygning imellem. Jeg har dog monteret en 7 dbA antenne på repeateren og accespointet og det næsten fordoblede hasigheden.
Men det er aldrig lykkes før at nå denne bygning trådløst.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-10-09 17:55

Hvis routeren skal udskiftes, så vælg en der køre Draft-N, altså med det tredie bånd 802.11A på 5 Ghz. Det kræver dog at du sørger for, at alle netkort kan køre med 802.11A på de 5 GHz.
802.11 B og G benytter 2,4 GHz, som er belastet med en masse andet hardware på samme frekvens. Sendereffekten er max 100 mW på antennen.
802.11A benytter 5 GHz og er endnu fri for alle sådanne discount naboer af andet etnisk herkomst. Rækkevidden er lidt kortere i forhold til 2,4 GHz ved samme effekt. Men her er der kompensaseret med en 10 dobling af effekten, altså 1000 mW, som skulle give en bedre dækning.
En sådan router med Draft N, kan som regel køre med begge bånd sideløbende, således at du ikke behøver at udskifte alle netkort på en gang, men kan nøjes med at udnytte det på den der står længst væk.