/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Elektrolyt forstyrelser k+
Fra : hellobal1
Vist : 1397 gange
50 point
Dato : 03-05-07 17:57

er der et kvikt hovde der kan forklare et knapt så kvikt hovde hvad det betyder når der står i min opgave at jeg skal frholde mig til at hun har elektrolytforstyrelser for lavt serum k+. Detter er opdaget efter et blodprop i hjertet og hun har også vand i benene. ???????

ville gerne gi fere point men har ikke flere til rådighed, håber der er en der forbarmer sig alligevel..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-07 18:00

Og det er skoleopgaver?
Brug dine bøger i emnet.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-05-07 18:11

jeg troede at elektrolytter var noget der sad i biler.......men hvor søren sidder de på mennesker....
i min bil er de nede i motorrummet et sted...tror jeg nok.....
god weekend
miss.j

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-07 18:15

Elektrolyt kan også være en væske.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-07 18:20

Elektrolyt er en væske, i daglig tale kalder vi en elektrolytkondensator
for elektrolyt.
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrolyt
Men det er jo ikke et svar på spørgsmålet, kun at elektrolytforstyrrelser
er lig med væskeforstyrrelser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-07 18:21

Vand i benene kan være svigtende nyrefuntion.

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 03-05-07 18:35

Jeg ved det har noget med saltbalancen at gøre, men lige hvordan det skal løses ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-05-07 18:37

Ja se det ved jeg heller ikke, selvom min læge skal kontrollere
saltbalancen tit og tæt.
Jeg kan spørge næste gang om ca to måneder, hvis du kan vente.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 03-05-07 18:41

der kan man bare se....man blir klogere og klogere......men så har det jo også noget med funktionen at gøre, ligesom i bilerne.....ha...ha...
missj

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 03-05-07 19:02

jo, det har du ret i Missjosephine

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 03-05-07 19:07

Øhh, kom lige til at bruge hovedet jeg tager selv vanddrivende grundet saltbalancen/elektrolytter
og skal undgå at bruge for meget salt i maden øv øv

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 04-05-07 10:39

Gad vide hvilken opgave vi taler om, medicin, sundhedsassisstent, hjælper, folkeskole.
Nå, Kalium er essentiel for hjertets pumpefunktion og befinder sig primært inde i cellerne. Når Se-K er for lavt, vil det være væsentlig sværere at genoplive patienten hvis hun får hjertestop. Derfor skal det udlignes hurtigst muligt. Der findes formler for hvor hurtigt man må udligne deficit. FIND DEM!! Og tilka!d en læge akut!!!
Hendes ben er et udtryk for svigtende pumpefunktion og dyshydrering, Tilkald en læge, hvis hendes vejrtrækning bliver påvirket, indlæggelse AKUT.

Det var nok ikke de svar du søgte.
Men læs på hjertets pumpefunktion. Na-K-balancen og effekt af vanddrivende medicin.
Så bliver du lidt klogere.

Accepteret svar
Fra : anders_hougaard

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-07 13:17

Hej hellobal1,

1) Hvad forstås ved elektrolytforstyrrelse?
Når fysikere taler om elektrolytter, mener de en substans (oftest væske) der indeholder frie ioner. Når biologer og læger taler om elektrolytter, mener de ofte i virkeligheden de enkelte ioner i en opløsning. I humanbiologien er de vigtigste "elektrolytter" Na+, K+, Cl-, HCO3-, Ca2+ og Mg2+.
En elektrolytforstyrrelse vil sige, at koncentrationen af en eller flere ioner i kroppen falder uden for et på forhånd defineret referenceinterval.

2)Din opgave
Du beskriver en kvinde med væskeophobning i benene. Hun har desuden haft en blodprop i hjertet.
Herefter har man opdaget, at hun har en for lav serum-K+.

- Sandsynligvis har hun haft dårligt hjerte som følge af kranspulsåreforsnævring inden hun får blodproppen. Hjertets pumpefunktion har været nedsat, og hjertet har således ikke været i stand til at skabe en trykforskel, der er tilstrækkelig til at transportere blodet retur fra de nedre dele af kroppen. Der vil sive væske ud fra blodkarrene i benene, og de vil hæve op, hvis hun står op i længere tid.

- Pga. disse væskeansamlinger (+ at hun garanteret har for højt blodtryk) får hun sikkert et vanddrivende middel. De oftest anvendte vanddrivende midler øger udskillelsen af K+ fra nyrerne og koncentrationen af K+ i serum vil falde. Derfor giver man ofte samtidig et kalium-tilskud.

- En blodprop i hjertet vil øge blodets indhold af katekolaminer (adrenalin og noradrenalin), hvilket vil øge cellernes kalium-optagelse. På den måde vil K+-koncentrationen i serum falde (mens den organismens totale mængde K+ vil være uændret).

- Nu ved jeg ikke, hvilket niveau, din opgave er på, men evt. kunne du overveje renin-angiotensin-aldosteron-systemets betydning (kræver lidt flere oplysninger om typen/graden af hendes hjerte-kar-sygdom + evt. andre følgesygdomme eller relaterede livsstilssygdomme).

- Hvis vi i stedet forestillede os, at hun havde sukkersyge og en nyresygdom som følge af dette, kunne forklaringen på K+manglen og væskeansamlingerne være en helt anden.

Mvh

Anders

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 20-06-07 16:33

Tak for svaret anders_hougaard.