/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
leca ydermur istedet for mur
Fra : ulrik1976
Vist : 1906 gange
300 point
Dato : 02-05-07 19:15

Er i gang med en tilbygning.
Her var meningen at der skulle mures ydervægge i mursten også pudset.

Men men men nu er vi blivet lidt forelsket i cedertræ istedet for.

Kan vi istedet for murstensmuren rejse en lecavæg og på den lægte ud og sætte cedertræ på istedet for.

Den burde jo isoleret lige så godt(skidt) som en murstensmur??

nogen der erfaring med lecablokke(19*10*49 cm) også klinkebeklædning uden på

Min væg kommer så til at se sådan ud:

1:indervæg: letbeton (multiplader) (10 cm tyk)
2:190cm murisolering (rockwoll)
3:ydervægge i lecablokke (10 cm tyk)
4:træskelet påskruetlecablokkene (4 cm)
5:cedertræ som klinkebeklædning (2 cm)

Nogle gode bud på om dette er lovligt/god konstruktion

håber på gode svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-05-07 01:36

Aner ikke om det er lovlig, men min ydermur på nordsiden er af 30cm brede lecablokke, pudset og malet både udvendig og indvendig, det var engang i 1970erne der blev bygget om, den isolerer helt sikkert bedre end den oprindelige mur af ubrændte mursten , og er uden hulrum, en sådan gammel mur står endnu på sydsiden

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 03-05-07 07:32

Hej

Jeg går ud fra at multipladevæggen er er bærende, og så er det da bedre at droppe lecaen og bare isolere dét mere. Slut af med vindgips og træbeklædning. Billigere løsning og bedre isolering. At mure bagvæggen op i uarmerede multiplader lyder lige friskt nok, og egentlig også lidt omstændeligt. Gasbetonelementer fås i fuld etagehøjde, og lur mig om ikke H+H vil regne på om du opnår tilstrækkelig stivhed. Kan være et problem hvis du har lange vægge, der ikke er afstivet.