/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
MINI Touch kontakt
Fra : Drott
Vist : 1019 gange
60 point
Dato : 19-01-03 11:08

Hej er der nogen der har et lille simpel diagram på følgende eller kan hjælpe mig på anden måde.

Det skal kunne følgende: - når man berører et stykke metal med hånden, skal det få en lysdiode til at tænde og forblive tændt i ca. 3-5 sekunder. krav: - lavt strømforbrug - Max 1,5-4,5 volt(hvis det er muligt da det skal være batteridrevet) - Fylde så lidt som muligt(meget vigtigt) - Enkelt

Venlig Hilsen Georg Boas Drott@worldonline.dk

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-01-03 11:24

Byggesæt til 68,-kr med god vejledning.
100mA strømforbrug, berøringssensor kontakt - http://www.brinck.dk/byggesaet/br54b.asp

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 19-01-03 19:24

Hej master of Kefir
Ikke noget dårligt forslag, men jeg ved ikke med det byggesæt, hvilken af dioederne der er tændt og det jeg skal bruge skal der kun være en dioede der lyser.Desuden ville det være bedst hvis jeg kunne komme helt ned til en batteri størrelse som ligner et stort urbatterier. Størrelsen på selve hele enheden må ikke være større end en tændstikæske.

Venlig Hilsen Drott

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 19-01-03 19:32

Hvad skal det tænde , giv lidt info så kigger jeg på det i morgen.*S*

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-01-03 19:35

Du kan bygge det af en enkelt IC kreds af c-mos typen, eller en lille 8-benet fyr der hedder 555. De bruger ikke meget strøm og kører på meget lav spænding. Desværre kan jeg ikke finde mine bøger om det. Men som Master_of_KeFir siger gå til BRINK, som uden tvivl kan og vil hjælpe dig. De har mange mærkelige ting der.
Emesen.

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 20-01-03 16:22

Hej Igen (Forklaring)
Jeg har en gammel mormor som ikke kan se nøglehullet i sin hoveddør, påtrods af hun har udendørs belysning. så ideen var, at når hun berører sit håndtag eller metalblikket omkring låsen med nøglen eller hånden aktiveres der en dioede der er fokuseret lige på nøglehullet og slukker efter nogle sekunder.
Derfor batteridrevet og lille i størrelsen.
Venlig Hilsen Drott

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 20-01-03 16:37

Hvad med en bevægelsesføler?
De får fra omkring 100,-
EVT indbygget i en ny udendørslampe.

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 21-01-03 22:49

Nææææææ.................fromsej
Det går ikke, det er afprøvet, for med en god jævn belysning bliver nøglehullet ikke særlig tydligt. Det vigtige er diodens placering og dens fokusering på nøgle hullet. Men montering er også vigtig at den er nem.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 22-01-03 18:29

Du får et diagram i morgen ,Torstag.

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 27-01-03 21:45

Fromsej har du glemt.......................................er kunne det ikke lykkes.
drott

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-01-03 21:50

Sorry , ja jeg har glemt det.
Jeg er lidt presset lige nu , men jeg prøver om det kan lykkes så hurtigt som muligt.

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 27-01-03 22:15

Det ville betyde meget for mig............
Har du også stødt på noget der kan ligende som jeg her skal bruge
Genstandsføler.
Den skal kunne følgende.
- En lysdioede skal tænde når en genstand kommer i nærheden af elektronikken det kunne feks. være en lille magnet ,en spole, en mini sender eller noget andet der kan side i en nøglering. Begge enheder skal være batteridrevet og fylde så lidt som muligt. Den skal kunne aktivere elektronikken fra en af stand af 0,2-0,5 meter

vh. drott

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 27-01-03 22:47

Dit nr 2 ønske , kan det ikke laves med en bevægelsesføler der trækker et relæ og giver spænding til en lysdiode via en transformer , det kan nr 1 også , og det vil blive meget mere stabilt end noget berøringsføler der sidder udenfor.
Man kan også spare transformeren og indsætte et battri i kredsen.*S*
Hvis du kan bruge det , så læg en mail-adresse så sender jeg det til dig så hurtigt jeg kan.*S*

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 28-01-03 14:53

Jeg har et diagram nu.
Men det var ikke en løsning jeg ville vælge , køb dog en batteriholder til 1,5V AAA batterier sæt det fast indvendig på væggen og bor en LED ind i dørkarmen.
Hvis det så viser sig at være noget værd så sæt en trafo og en ensretter op så det kører konstant.
Det andet er alt for usikkert.

Kommentar
Fra : Drott

Dato : 28-01-03 16:11

Det er desværre nødvendig at det skal kunne køre på batteri.
Men du må da godt sende et diagram.
drott@worldonline.dk

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 28-01-03 17:09

Det er sendt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-03 17:22

se lige her http://www.brinck.dk > produkter > Byggesæt> Alfa-numerisk oversigt med priser på Br-byggesæt. > br1a eller br6 som kan køre på en meget lav spænding og med lille (hvile strøm). IC 555 kan meget.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 28-01-03 18:41

>>Emesen , det er vist en noget bedre løsning end min.*S*
Jeg vil anbefale 2a eller 3a , da de må være de nemmeste at få til at reagere ved "håndspålæggelse".

Kommentar
Fra : bodanis

Dato : 28-01-03 19:37

Hej Drott.
Jeg har en meget bedre løsning.
Hvad med at købe en nøglering, med en "Diodelygte", den kan fås fra ca 10kr og op til 50kr. Så er der også den fordel at den er aktiveret, lige så længe man ønsker og den kan anvendes til andre formål, andre steder. Det var bare et forslag!
Peter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-02-04 11:23

hvad med at lukke dette spørgsmål?? næsten 1 år gammelt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-06-04 19:33

hvad med at lukke dette spørgsmål?? næsten 1½ år gammelt