/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Makro i Excel. Gemt filnavn...
Fra : Tobster
Vist : 846 gange
50 point
Dato : 02-05-07 13:19

Jeg har en makro som jeg gerne vil have lidt hjælp til. Jeg har en excel-fil som jeg vil have gemt, men navnet på den gemte fil skal være afhængig af kildefilen. Dvs. den gemste fil skal hedde det samme som kildefilen.

Hvad skal jeg skrive i stedet for:
Kode
"F:\SERVICESALG\Tilbudsplatform\Quotations - test.xls"

Kode
Sub Makro2()
'
' Makro2 Makro
' Makro indspillet 02-05-2007 af -
'
' Genvejstast:Ctrl+r
'
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
"F:\SERVICESALG\Tilbudsplatform\Quotations - test.xls", FileFormat:=xlNormal _
, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
CreateBackup:=False
End Sub

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-07 14:19

??? Der er liiige noget jeg ikke forstår dér.

Hvis du allerede har åbnet filen (altså kildefilen), så skal du jo blot gemme filen oveni, altså et helt almindeligt "Gem" med genvejstast CTRL+S

Hvis det er fordi du vil gemme filen i et andet (men forudbestemt bibliotek), hvor filen IKKE eksisterer i forvejen, så skal du blot have tilføjet filnavnet til din sti.

Så kan koden se således ud:
Kode
Option Explicit

Sub SaveTilbud()
Dim fname, fpath As String
fname = ActiveWorkbook.Name
'fpath = "F:\SERVICESALG\Tilbudsplatform\"
fpath = "C:\"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=fpath & fname, FileFormat:= _
xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False _
, CreateBackup:=False
End Sub

- du vil stadig blive spurgt hvis filen eksisterer i forvejen, hvis du afvikler makroen....

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 02-05-07 14:24

Der er tale om en grundfil, som bliver sendt ud til flere personer.
Disse personer gemmer så filen lokalt. Eks.: "Quotations - Søren Nielsen.xls"

De skal så kunne rapportere filen til et fællesdrev - alle sammen i samme mappe, men med hvert sit kildenavn.

Hvis jeg bruger den kode jeg har beskrevet ovenfor, vil den kande Sørens fil for "Quotations - test.xls"

Det er okay at blive spurgt om filen skal overskrives.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-05-07 15:55

OK - du vil altså flette et brugernavn sammen med filnavnet....

Kode
Option Explicit

Sub SaveTilbud()
Dim fname, fpath, pname As String
pname = Application.UserName
fname = ActiveWorkbook.Name
'fpath = "F:\SERVICESALG\Tilbudsplatform\"
fpath = "C:\"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=fpath & fname & " - " & pname, FileFormat:= _
xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False _
, CreateBackup:=False
End Sub

Dvs. hvis filen hedder: "Quotation.xls" og brugeren der åbner filen hedder Hans C. Andersen, så gemmes filen ved makroafvikling som "Quotation - Hans. C. Andersen.xls"

Navnet er det brugernavn der er registreret i brugerens Officepakke (Excel).

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 03-05-07 16:58

He he... Nej ikke helt... Men nogen derhen ad...

1. Grundfilen "Quotations.xls" sendes til en sælger.
2. Sælgeren gemmer den på sin PC og tilføjer sit navn bagefter: "Quotations - Søren Nielsen.xls"

Så på den måde skal den jo bare via makro gemme filen i det samme filnavn som den har i forvejen.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 03-05-07 17:19

Ok, jeg fik det til at virke med følgende kode:

Kode
Sub Rapportér()
Dim fname, fpath, pname As String
pname = Application.UserName
fname = ActiveWorkbook.Name
fpath = "F:\Servicesalg\Tilbudsplatform\"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=fpath & fname, FileFormat:=xlNormal _
, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False, _
CreateBackup:=False

Det eneste problem er nu, at sælgeren så befinder sig og arbejder i den fil der er kopieret til serveren.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-07 18:43

Din kode mangler da pname.....

Linien med ActiveWorkbook.SaveAs skal da se således ud:
Kode
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=fpath & fname & " - " & pname, FileFormat:= _
xlNormal, Password:="", WriteResPassword:="", ReadOnlyRecommended:=False _
, CreateBackup:=False

- ellers gemmes filen IKKE som:
"F:\Servicesalg\Tilbudsplatform\Quotation - Hans C. Andersen.xls"

men kun som
"F:\Servicesalg\Tilbudsplatform\Quotation.xls"

Men rigtigt - sælgeren vil fremover arbejde med den fil sælgeren har gemt i folderen
"F:\Servicesalg\Tilbudsplatform\"

Men det var jo sådanset også det du bad om

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-05-07 20:49

....ellers er det jo blot at rette i stien (fpath), så den ikke peger på serveren.....men på brugerens lokale harddisk.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-05-07 21:52

Halloooo Tobster

Har du helt styr på koden, eller er der noget der skal tipasses yderligere ?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 07-05-07 22:30

He he.... har nok lige et par spm mere om kort tid...

Det er noget jeg laver på/for arbejdet, og har haft møde i dag - håber jeg får tid til at se på det i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 22-05-07 14:29

Tak for svaret berpox.