/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken maling til karm+dør
Fra : maler-fidusen
Vist : 6277 gange
20 point
Dato : 02-05-07 11:03

Jeg ville rigtig gerne male min karme og dører hvide. Jeg var i en flügger butik og købte en bøtte exolit v40 efter råd fra ekspedienten- men efter at ha læst flere indlæg på nettet om at det klæber kontaktede jeg flügger selv som oplyste at hvis jeg maler både døren og karmen med exolit v40 vil det klæbe sammen? så det gør jeg naturligvis ikke.
Jeg er så i tvivl om hvilket produkt jeg så kan bruge? Jeg har noget Dyrup 2 i 1 træ og metal maling som jeg har malet nogle låger med tidl. og det er et godt produkt men mon jeg kan male både karm og dør med det? der står at det er klædefrit??
Gode råd søges.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-05-07 12:25

Det kan du godt. Jeg har selv malet mine døre og karme med Sadolin træ og metal glans 40, og de klæber ikke sammen, efter at de er gennemtørrede forstås.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-05-07 14:33

Supplement til stig54.

Din forhåndenværende maling er faktisk rigtig god og giver en flot, holdbar finish. (har brugt den til mine døre og karme).

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-05-07 14:35

ps.

Du har forhåbentlig kylet den købte maling lige tilbage i hovedet på Flügger ???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-05-07 14:48

Du skal lige tænke på at malingen måske er en uge om at hærde helt fldstændigt, den hærder udefra og ind. er den stadig klæbrig så er den for gammel.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 02-05-07 15:50

jeg har idag returneret malingen - jeg havde ikke nået at åbne den inden jeg på nettet læste om flere som stadig havde problemer med at den klæbede selv 6 mdr. efter -derfor kontaktede jeg flügger som kunne bekræfte dette... i den flügger butik jeg havde købt den i informerede jeg dem også om dette da de havde anbefalet den og specifikt sagt at jeg kunne bruge den til både karm og dør --- de måbede lidt og troede ikke helt på mig - så måtte jeg jo ref. til den tekniske specialist fra flügger som jeg havde fået e-mail fra.
Håber på at dyrups 2 i 1 træ og metal virker bedre - skrev for en sikkerheds skyld til dyrups som siger ok for dette... ?? nogle erfaringer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-05-07 16:15

Som sagt Sadolins træ og metal er udmærket, så hvorfor skulle Dyrups ikke være det.

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 20 point
Dato : 02-05-07 22:07

Hej

Jeg er selv maler og har malet meget med Exolit V40 Det de mener med at den "klæber" er den virker lidt "fedtet" ind til den er gennem tør. En par dage. ca alt efter rumtemperatur og luftfugtighed. Men ellers kan du ta en fra Flügger som hedder Interiør 50 den er lidt mere blank en Exolit V40 men ikke meget. Ellers har Sadolin en rigtig god Træ og Metal lak. Kan anbefale dem alle 3. Men hos mig selv har jeg brugt Sadolins. Og det er kun pga. prisen da den er billiger end flügger men dækker lige så godt som Exolit V40.

http://www.sadolin.dk/dk/Products/Sadolin+Træ+og+metal++inde+og+ude+glansgrad+90.htm

Lidt data om Exolit V40

Citat
Exolit V 40 er en halvblank acrylplastemalje til fyldig behandling indendørs.
Den specielle geléagtige konsistens giver god sammenflydning, men
også sejhed og dermed stor lagtykkelse, kantdækning og fylde.
Exolit V 40 gulner ikke.

Massefylde: 1,24 kg/liter
Glans: 40, halvblank
Tørstof: Vægt%: 51 Vol%: 38
Rækkeevne: 8-10 m² pr. liter
Påføringstemp.: Min. arbejdstemperatur under påføring og
tørring/hærdning: + 5°C
Maks. luftfugtighed 80% RF
Tørretid ved 20°C, 60% RF: Støvtør: Ca. 1 time
Genbehandlingstør: Ca. 16 timer
Gennemhærdet: Flere døgn
Fortynding: Vand
Rengøring af værktøj mv: Vand

OBS: PVC-tætningslister vil pga. blødgøringsmidler være årsag til klæbning.

Håber du kan bruge det, ellers er du velkommen til at spørge igen, så skal jeg forsøge at svare så godt jeg kan.

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 31-05-07 20:56

Tak for svaret Laika_pigen.