/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
brugsprøve for jagthunde 2
Fra : Birgitta
Vist : 559 gange
120 point
Dato : 19-01-03 10:01

jeg er blevet afskåret fra mit spørgsmål fra d. 16-1 (vistnok), kan ikke komme ind og læse kommentarerne. Får besked på, at kandu har fået ny adresse og min DNS endnu ikke er opdateret. I går kunne jeg slet ikke komme på kandu, i dag er det bare mit eget spørgsmål, jeg ikke kan komme frem til. Men læs spørgsmålet i "brugsprøve for jagthunde", under afventende spørgsmål. Og svar mig her.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-03 17:26

Jeg afviser Kefirs svar fordi der ikke står noget nyt i det. Og forøger pointtallet fordi jeg håber af få flere gode tips fra jytteras eller andre med erfaring indenfor området. Men jeg har lige til nu igen haft problemer med at komme på kandu. -Jeg håber og ber til, at problemerne nu er overstået.

Accepteret svar
Fra : jytteras

Modtaget 120 point
Dato : 21-01-03 00:53

Hej Birgitta

Tak for din store tiltro, til at jeg skulle kunne komme med flere gode tips - dejligt med sådan en ros.

Jeg mener du skrev at du havde problemer med at hunden er urolig i munden, når den bærer på apporten????

Med fare for igen, at få "nogle over nakken" så vil jeg dog tillade mig at sige, at mange hunde har det problem og grunden til at man ikke vil acceptere det, er at hunden vil kunne komme til at beskadige vildt når den er med på jagt.

Nu er din hund rimelig ung og kan være lidt pjattet, men omvendt skal man ikke tillade den slags for længe for så bliver det hurtigt en dårlig vane som er utrolig svær at komme af med igen. ;-(

Du skal simpelthen dele din apportering op de elementer, den er sammensat af;
finde - samle op - bringe/hjemkald - holde fast indtil den bliver bedt om at slippe.

Hunden forstår jo ikke ret mange af vores ord og kan let misforstå en irettesættelse, ved at du f.eks. skælder den ud for at tygge i apporten, mens den helt korrekt er på vej direkte hjem til dig ............. forstår du pointen?????

Altså trænes rolig mund med hunden ved siden af dig - jeg bruger ordene "hold fast", men det er af gammel vane. Hvilke ord man bruger er ligegyldigt blot de ikke kan misforstås med andre kommandoer.
Jeg bruger så denne form for træning både når hunden selv kommer med noget til mig og når jeg sender den efter noget og den så evt. bliver bedt om at gå ved siden af mig med apporten i munden ................... dette giver mig mulighed for at rose og skælde ud på lige nøjagtig det tidspunkt der er det rigtige.

Held og lykke med det - håber for dig du får din brugsprøve i hus
(jeg træner selv brugsprøvehold, så jeg skal nok tænke på dig)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-01-03 18:31

Jah, men så har jeg nok gjort det rimelig rigtigt indtil videre. Hun blev præsenteret for sin første dummy til hvalpemotivation i DRK. Og der fik hun vist den ide, at en dummy skulle ruskes og aflives. Men det vigtigste på det tidspunkt var jo, at hun rendte ud og samlede den op. Så det gik jo ikke at skælde ud....
Da vi var færdige med hvalpetræningen holdt vi en meget lang pause fra dummyerne. Hele efteråret smed jeg med nedfaldsæbler, og det sjove blev jo så at fange dem hurtigst muligt og gerne flere af gangen. Efterhånden fandt hun da ud af, at jeg smed flere æbler, hvis hun hentede dem til mig. I næste omgang afleverede hun dem til min hånd. Hun er meget glad for at søge, og meget ihærdig. Nu bruger vi bolde, for hun finder dem altid, lige meget hvor jeg smider dem hen.
Men når vi så træner ("laver lektier") så bruger jeg en dummy, som ikke er så stor, og som jeg har bortopereret snor og strop fra, så den KAN ikke ruskes. Og det går så også rimeligt, men sådan en dummy er altså lidt kedelig, så hvis jeg bare står og kikker dumt på hende og venter på, at dommeren giver mig lov til at tage den, -så mister hun helt interessen og spytter den ud på jorden. Jeg tror ikke, jeg kan nå at lave om på det til på søndag. men det er så også bare den sidste lille bid af apporteringen, der mangler.
Jeg vil nok, som du siger, gøre mere ud af at lade hende bære dummyen, mens hun går på plads og så irettesætte hende, når hun gumler. Men jeg tør ikke starte nu, så kort før prøven, for jeg kunne være bange for, at hun pludselig helt nægter at tage dummyen i munden, hvis jeg presser hende.....
Men et helt andet spørgsmål: Får man et stykke papir med en skriftlig vurdering? Vi har jo ikke nogen resultatbog som den der kræves til lydighed.

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 22-01-03 10:31

Hej Birgitta

Ja du får et stykke papir hvorpå din hunds data, sted og dato samt dommer står på - der står selvfølgelig også om hunden har bestået eller ikke bestået.

Held og lykke på søndag, jeg skal nok krydse fingrene for dig.