/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bauknecht tørretumbler støjer
Fra : vagn2901
Vist : 5955 gange
100 point
Dato : 01-05-07 18:50

Vi har en tørretumbler Bauknecht TRA 963, som er købt i 1991. Den har tørret upåklagelig i alle årene. Den tørrer også udmærket stadig, men den støjer nu meget med snurrende/pibende lyd. Er der mon nogen der har en ide om den kan repareres, eller om vi blot skal skifte den ud.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-07 18:53

Skurrende lyd kan være det glidefilt som sidder lige indenfor lågen som er slidt op.
Tromlen glider på det filt og hvis det ikke er der kan det være årsagen til den skurrende lyd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-07 20:21

16 år er lang tid for en tørretumler, hvis i bruger den meget. Opslidte lejer er ikke så billige at skifte.
det bliver dejligt med en ny der måske kører upåklageligt de næste 16 år. du kan jo få helt præsis at vide hvad en ny koster. Du kan måske også få en fast pris på reparation, men måske varmelegemet eller motor går i næste måned - nå det blev en hel salgstale.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-05-07 20:33

du kan selv skifte lejerne uden de store problemer. og de koster ca 50 kr pr stk.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 50 point
Dato : 01-05-07 22:09

Som nævnt, ofte det forreste filt, det glider tromlen på.
Måske lejer i motor, det er billigt hvis du kan selv.

Filt, mærk efter om der er slør i tromlen.

Lejer, tag siden af maskinen, tag rem strammeren af remmen, start maskinen og hør om støjen kommer fra motoren.

- Anden

Motto : Næsten alt kan laves

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-05-07 07:54

Du kan godt regne med at det er kuglelejet (kuglelejerne) som sidder på tromleakslen, der er færdige. Disse er af den lukkede type, og er permanent smurt, men dog ikke i al evighed.
Jeg har selv prøvet at skifte leje i min tørretumbler. Det var ret let, og tog vel under en halv time.
Min var dog "kun" 4 år gammel, og jeg tror godt nok, at hvis det var mig, der stod med en 16 år gammel tumbler, ville jeg overveje kraftigt at udskifte den. De er jo designet til en holdbarhed på 5-10 år, så den har da i hvert fald udtjent sin værnpligt.
Du kan da sagtens være heldig, at hvis du skifter lejer, at den holder 5 år til, men sansynligheden for at noget andet går i stykker, inden for kort tid, er noget størrere.

MVH

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-07 20:29

5-10 år til en Bauknecht?! Nej, det er sgu for lidt! Ja, mange bliver kasseret når de har en alder af 12-15 år, men det er sgu mest pga vores "køb-og-smid-væk" samfund. Som jeg ikke mener holder i længden, vores aflagte ting og sager forsvinder jo ikke af at vi smider dem væk..

Undersøg du bare om en af de nævnte ting er galt, der er 90% chance for at det kan betale sig at lave

- Anden

Kommentar
Fra : huneck

Dato : 03-05-07 20:55

Jeg har en AEG Økolavamat der også sagde den der skurende lyd. For vores vedkommende hjalp det at støvsuge den i bunden, altså inde i tumbleren hvor der bagi sidder en masse huller. Jeg satte en slange på der kunne gå ind mellem hullerne og tapede den til støvsugerslangen. Da jeg havde støvsuget den et par gange og kørt lidt rundt med den holdt den op. Det var små sten fra ungernes flyverdragter der havde sat sig fast der hvor tromlen sidder fast.

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 09-05-07 14:49

Tak for svaret taunusanden.
Det er godt nok svært at afgøre, hvem der skal have point. Men svaret skal jo lukkes.
Den opfører sig i øvrigt igen normal, uden at jeg har foretaget mig noget.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-05-07 18:13

Støjen skal nok komme igen, på et tidspunkt

Men tror da på den kan laves