/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skjoldlus
Fra : BjornJ
Vist : 8517 gange
200 point
Dato : 01-05-07 16:16

Er der nogen der kender et godt middel mod Skjoldlus?

Meget gerne noget der ikke er gift, f.eks. er der nogen der har fortalt mig at man kan få nogle mider der bekæmper Skoldlusene.
Hvad der det for mider, og hvor køber men dem?

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 17:01
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-07 17:49

Skjoldlus er lette at bekæmpe med insektsæbe, fordi de er stationære, og de skal ånde gennem skjoldet, det bliver lufttæt af insektsæben, fås i planteskoler.
De "mider" du snakker om er ret dyre, jeg er ikke sikker på at de findes mod skjoldlus. Forrresten er det ikke mider men nematoder (Mikroskopiske rundorm) Der skal du bruge en specifik nematode mod det insekt du vil bekæmoe, - nåe insekt - de findes også mod "dræbersnegle" De skal bestilles hjem man har dem ikke på lager, fordi de har en begrænset levetid. Brugsen var først med de nematoder.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 01-05-07 22:50

Til valde

Det der med sæben er noget af et arbejde, det er en vin, der fylder et helt drivhus, der er angrebet.
Hidtil har jeg bekæmpet skjoldlusene med en tandbørste og sæbevand. Nu tørre jeg dem af med en klud.
Hvad hedder nematoderne, og hvor kan man købe dem? Mener du at de kan købes/bestilles i Brugsen.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 23:03

Der står noget om nematoderne her, der er også en online butik, men der står ikke noget om, at de kan bruges til skjoldlus

http://www.lundhede.com/nematoder.htm

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 01-05-07 23:08

Hej Norsted1
Jeg har søgt rundt omkring ogt kan helle ikke finde nogle kræ der æder skjoldlus, det kan være at de slet ikke findes.
Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 23:11

BjørnJ. jeg er lige ved at tro de ikke findes, men prøv at kontakte dem i linket fra Lundhede, de må da kunne svarer dig, ellers er der ikke anden udvej en give dem en omgang med sæben det er godt nok et stort arbejde, men det er da i det mindste ikke giftigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 23:16

I dette link er der en laaaang liste over dyr der æder skjoldlus, måske vi skulle søge på nogle af de navne, og se om der er en eller flere du kan bruge, umiddelbart siger de navne mig ikke noget, men hvis det blev oversat kunne det da godt være

http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/112.html

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 01-05-07 23:16

Hej igen

Så fandt jeg denne her

Er der nogen der ved om en vin kan tåle behandlingen????????????

Bjørn

Skjoldlus kan findes på en del af vore stue- og haveplanter. Som navnet antyder, er dette skadedyr kendetegnet ved at være beskyttet af et skjold, der vanskeliggør bekæmpelsen af disse insekter.

Der findes dog en nem, billig og miljøvenlig metode til bekæmpelse af skjoldlus. Metoden går ud på at lave en sprøjtevæske ved hjælp af vand, brun sæbe og husholdningssprit. Helt præcis laves væsken ved at opløse ca. 2 store spsk. brun sæbe i ca. 0,5 liter varmt vand. Herefter tilsættes ca. 1,5 dl husholdningssprit og 1 liter vand. Væsken kan herefter hældes over i en sprøjte og udsprøjtes på planten med skjoldlus.

Grunden, til at denne metode er effektiv, er, at den brune sæbe lægger sig som en hinde over skjoldlusene, hvilket hindrer dem i at kunne trække vejret, og de bliver derfor kvalt. Det gælder derfor også om at få hele den angrebne plante oversprøjtet for at være sikker på, at alle skjoldlusene er ramt.

Det er en god ide at gentage behandlingen efter ca. 14 dage for herved at sikre, at eventuelle nyklækkede skjoldlus også dræbes.

Det er ikke sikkert, at alle planter kan tåle sprøjtevæsken, så det er måske en god ide at lave en lille prøvesprøjtning, på en mindre del af planten, inden man sprøjter hele planten til.

Nedenfor ses et par billeder af skjoldlus. Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 23:27

Citat
Det er ikke sikkert, at alle planter kan tåle sprøjtevæsken, så det er måske en god ide at lave en lille prøvesprøjtning, på en mindre del af planten, inden man sprøjter hele planten til.

Dette er nok en god ide

Jeg ville prøve det hvis det var mig, det lyder da som en god og "uskyldig" metode.

Pøj pøj, og rigtig god sommer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-07 23:27

Jeg er næsten sikker på der ikke findes nematoder mod skjoldlus, men der kommer nyt hele tiden så man kan ikke være sikker, jo brugsen plejer at bestille hjem af de arter de findes imod. men havecentrer må også ha dem efterhånden, har du ikke enlille rygsprøjte, det må da være hurtigt overstået
Prøv om du kan finde noget her http://www.havenyt.dk/ Ellers har de en rækkke eksperter der kan svare på alt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-05-07 11:02
Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-05-07 17:31

Nu er jeg igang med tandbørsten og søbe/spritblandinge der er beskrevet 0ven for.
Jeg lader spørgsmålet stå nogle dage, det kunne jo være at, o.s.v.
Så kommer det svære spørgsmål om point, men det må jeg jo finde ud af:
Gudskelov er der ikke så mange der går op i det.

Tak for de gode råd!

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 21:01

Jeg ville nu kun turde prøve med nogle få blade i spidsen, indtil jeg kunne se, at vinen kunne tåle den behandling, håber det må lykkedes for dig, at få bugt med de møjdyr

Rigtig god arbejdslyst,

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-05-07 22:04

Hej Norsted1

Det er en stor vin, der vel ca 20 - 25 m stængel.
Jeg har prøvevehandlet en 2- 4 m i den yderste endefor at se om hvad der sker.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-07 22:11

Selv et par meter er da et stort arbejde, Men der er langt igen kan jeg forstå. Jeg håber metoden virker, for det er da godt nok irriternede med de skjoldlus. Som der tidligere er nævnt, kan du så ikke bruge en sprøjte, en af de der store på på f.eks 5 liter hvis det virker?? Det må da gå lidt hurtigere, hvis der altså ikke kommer en kanuer forbi og kan fortælle dig hvor du kan købe mider til at klarer arbejdet for dig

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 02-05-07 22:33

Jeg har en lille 2 l sprøjte, og den er stor nok.
Jeg sprøjter ca. en halv meter og så får stænglen en tur med tandbørsten.
Det skal bare gøres en halv hundrede gange, så er jeg færdig.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-07 17:19

Det lyder halvvarmt, kan du ikke vente til på mandag, der siger de vi får regn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 24-05-07 20:42

Tak for svaret Nordsted1.

Det går godt med bekæmpelsen, der nøsten ingen skjoldlus tilbage, Jeg følge op med tandbørsten en gang imellem.
Svare først nu da jeg har været af nettet siden 16/5

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-07 21:12

Selv tak, sikke et arbejde, men det er da dejligt det hjælper

Velkommen til omverdenen igen

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-05-10 18:54

australske mariehøns kan købes hos ritsler di kan virke i mange år