/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Hvor kommer det fra???
Fra : the1best
Vist : 623 gange
200 point
Dato : 01-05-07 11:53

Ordsproget "Af børn og fulde folk skal man høre sandheden" Er der en, der kan fortælle mig hvor det stammer fra, hvem er kommet med det og hvor gammelt er det???

the1best

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-07 12:34

Jeg tror det bliver svært, at finde ud af hvem der sagde eller skrev det for alleførste gang, Det er måske bare mange års erfar, der har affødt ordsproget. Men engang må jo være den første.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-05-07 12:41
Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 01-05-07 12:51

Her er et godt link

http://www.dr.dk/P1/Apropos/Udsendelser/Arkiv/2005/10/17/000001.htm

lyd optagelse fra P1 på Dr

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 12:55

Kong Christian den 4. sagde sådan nogenlunde det.

Han turde heller ikke stole på folk, hvis han ikke også havde været sammen med dem stangberusede, for så vidste han at folk kunne tale over sig, gjode de ikke det, kunne han stole på dem

Ret interessant fyr ham Christian

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 13:00

Det står også nævnt her

http://www.aerenlund.dk/quotes/index.html

men jeg kan ikke se hvem der sagde det, andet end det er dansk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 13:25

Tja.... han må jo også vide noget om børn, når man tænker på at han fik 24 af slagsen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-07 15:16

Der er ingen tvivl om at det er sagt af en "ædru voksen".

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-05-07 17:30

Måe ja - en ædru voksen, ham må man da ku finde. Det får mig til at tænke på kaptajnen og styrmander, der skiftedes til at føre logbogen. En dag, da styrmanden havde fået en tår over tørsten, skrev kapjajnen: "Styrmanden var fuld i dag" Da det blev styrmandens tur til at føre logbogen skrev han: "Kaptajnen var ædru i dag"