/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
smukt ukrudt
Fra : snusi
Vist : 1614 gange
200 point
Dato : 29-04-07 19:35

Ja jeg mener det

Jeg har noget ukrudt mellem fliserne som jeg ikke vil fjerne. Jeg vil dog høre om der er nogen der ved hvad det hedder og om det er giftig. Har været rundt på nettet uden resultat.
Det ligner en trekløver, farven er mørk lilla, og der ser ud til at der kommer en lille gul blomst. Det vokser i små totter som efterhånden breder sig.

snusi

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 29-04-07 20:06

Nu ved jeg jo ikke om hvorfor du vil vide om det er giftigt, jeg har 2 små børn, og jeg er meget interesseret i at vide om tingene i vores have er giftige

Nu er det jo heldigvis reglen frem for undtagelsen, at giftige planter smager meget markant bitre/vammeltsøde/sure, så børn og dyr plejer jo ikke ligefrem at guffe løs af sagerne....

-Bare en betragtning....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-07 20:09

Når bladene ligner trekløver, er det sikkert en plante i kløver- eller lucerne familien.

De lillafarvede blade kan snyde....bladene misfarves når de vokser på steder med dårlige jord-og næringsforhold.

En plante som hedder Udstrakt kløver, Trifolium campestre, vokser ofte på steder som du nævner der.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 210 point
Dato : 29-04-07 20:17

Hej,

hvis du har planter mellem fliserne, som du ikke vil fjerne, er der jo '
ikke tale om ukrudt!
Jeg tror der kan være tale om en Oxalis-art - prøv af søge på "Google-billeder."
på navnet "oxalis".
En af arterne kaldes for lykkekløver, men det er ikke en fra ærteblomstfamilien.

Jeg havde en mellem mine fliser sidste år jeg ikke kunne nænne at fjerne.
Det var en valmue i blomst, men den tapre lille plante kunne kun nå at blive
ca. 1 cm høj! Den havde fortjent at leve videre.

mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 29-04-07 20:41

Tak for svaret 2603ph.

Den hedder oxalis corniculata, og der står heldigvis ikke noget om at den er giftig.

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-04-07 20:45

Den "ukrudtsblomst" er da også rigtig køn, i det hele taget undre jeg mig over, hvem der har bestemt hvilke blomster der er ukrudt og hvilke der ikke er, for selv en mælkebøtte er da køn når man studerer den nærmere, og så lyser den så flot op... nå det var bare lige en strøtanke