/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Indendørsbilleder - hjælp
Fra : alkyrix
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 29-04-07 15:35

Hej.
Jeg har lige et, måske, teknisk spørgsmål.
Jeg har et Richo R2 digital kamera, som jeg skal tage billeder med indendørs.

Jeg syntes aldrig de bliver særlig gode, de bliver altid lidt grumset og mørke.

Hvordan kan det være og hvad kan jeg gøre for at gøre det bedre? Er der nogle specielle indstillinger jeg ikke forstår eller noget i den stil?
Er det noget med ISO, lukkehastighed, opløsning af billederne, linse..et eller andet?

Det er lidt vigtigt, fordi jeg skal tage billeder til en fest i næste uge og det kunne være rart med nogle skarpe billeder dertil

Kommentar
Fra : kj

Dato : 29-04-07 15:44

Det vil være en rigtig god ide at tjekke din ISO følsomhed, for høj ISO giver billedstøj(kornethed)
for lav ISO giver underbelysning under dårlige lysforhold. Da jeg går ud fra du bruger blitz, ville jeg sætte ISO til 400, og så bruge blænderorienteret belysning, f.eks blænde f:11 eller f:16 for at få så stor dybdeskarphed som muligt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-07 17:09

Ja og så er der det med den indbyggede blitz på de fleste digitalkamera, det er som at bruge en NEFA lygte, så snart du bevæger dig ud på en afstand på mere end 2 - 3 meter.
Ledetallet er simpelt hen alt for ringe på de små blitze der er indbygget på dem.
Her kunne en god hjælp være en eller flere slaveblitze, som findes i en udgave, som skrues op i en lampefatning. De blitzer så med, når du fyre NEFA lygten af, og giver en bedre lysfordeling.
Jeg har selv valgt en ekstra blitz, som afløser den indbyggede, når den påsættes. Den har et ledetal på 25, som giver en rækkevidde på op til ca 10 meter.
Så hvis muligheden er der på dit kamera, så var det nok værd at overveje.

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 29-04-07 18:19

Hvis du ikke har en brugsanvisninbg er her et link du kan benytte. Inden du skal være "selskabsfotograf" kunne du jo teste dit kamera, det er en af fordelene ved digital fotografering
http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/41/page_1.html

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 18:50

Citat
Ja og så er der det med den indbyggede blitz på de fleste digitalkamera, det er som at bruge en NEFA lygte, så snart du bevæger dig ud på en afstand på mere end 2 - 3 meter

Kan KUN GIVE DIG RET.

Og det bliver ikke bare GRUMSET men direkte grimt og kornet,
hvis man prøver at rette fejl og mangler.

Så på med en extra blitz/ NEFA

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 18:52

Og det duér slet ikke til macro - optagelser,
da der kommer alt for meget lys på genstanden,
medmindre man laver en beskyttelse på blitzen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-07 19:25

Indendørs billeder med et kompaktkamera er altid et problem, såfremt belysningen i rummet ikke er så god.

Men brug så lav ISO som muligt (eks. 100)....alt over 200, vil give grumsede billeder på et kompaktkamera...og især hvis belysningen er dårlig........du må have en halvautomatisk indstilling (hedder som regel "P"), hvor du kan ændre ISOværdien....og sørg for at komme så tæt på motivet som muligt.

Nu ser jeg, at en nævnede noget med blænde 11 eller 16......det er ikke nemt på et kompaktkamera, da det ikke kan gå så højt op

M.h.t opløsningen af billeder, skal du altid bruge den bedste opløsning.......det går så ud over, hvor mange billeder du kan have på kortet, men det lønner sig alligevel i sidste ende på kvaliteten af billederne.

Hvis ikke du er meget øvet i at tage billeder, skal du ikke eksperimentere med manuel indstilling af blænde og lukkertid til indendørs billeder, det vil ikke fungere, da du skal kende kameraet 110% for at vide hvordan billederne bliver ved manuel indstilling sammen med brug af blitz
Derfor nævnede jeg den halvautomatiske "P" såfremt du har den...ellers brug autofunktionen, den er bedst til det formål.

mvh dova

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 19:44

Øhhhhh.

Citat
Men brug så lav ISO som muligt (eks. 100)....alt over 200, vil give grumsede billeder på et kompaktkamera...og især hvis belysningen er dårlig........du må have en halvautomatisk indstilling (hedder som regel "P"), hvor du kan ændre ISOværdien....og sørg for at komme så tæt på motivet som muligt.

På et Digi - kamera.

Læser LIGE med her...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 19:45

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 19:53

dova

Med GODT ord tilbage, men HVORDAN, gør man det.

Medmindre det er et MEGET dyrt kamera,
med refleks og andet...
Men læser stadig med, da jeg tænker på at købe
et DIGITALT spejlrefleks, forhåbentlgt, uden ISO film

http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r2/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-04-07 19:55

Der er kun en god løsning . En stor ekstra blitz om evt peges mod loftet, hvis der er et hvidt loft, som kan sprede lyset. Løsningen er ikke billig, men du kan måske låne eller leje ved fotohandleren.

Ellers må du eksperimentere med indstillingen. De modsatte råd som er givet ovenfor viser at den bedste indstillig er forskellig ved forskellige kameraer.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 19:55

Hader at NÆRLÆSE tips,
det skulle JO kunne klare det hele
ØVVVVVVVVV

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-07 19:56

Hvad er det du finder så ustyrligt morsomt, disken

Jeg tror ikke du skal være i tvivl om, at jeg ved noget om at tage billeder med kompakt digitalkameraer og hvordan de skal indstilles under de forskellige forhold

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-07 20:00

Der kan vist ikke sættes ekstern blitz på det kamera her.

disken

Citat
Med GODT ord tilbage, men HVORDAN, gør man det.

Medmindre det er et MEGET dyrt kamera,
med refleks og andet...

Fis med dig Det kan du på 99 % af alle digitalkameraer....også de billige.

det behøver man ikke et spejlrefleks til.

Der findes kun ganske få kameraer der ikke har andet end en en automatisk point-and-shoot-funktion.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:05

Du kan også hente den direkte, ???
50 up/s

Men sikkert hurtigere en posten, men dit valg

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:06

HVad var den AF,

SORRY::::::::::::::::::::::::

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:11

dova

Hvor finder du ISO og lukke-hastigheder på et
IKKE spejlrefleks, henne.

Derfor jeg FØLGER MED, da jeg IKKE kan finde
de funktioner... på mit ''normale kamera''

Intet andet...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:13

Citat
Med GODT ord tilbage, men HVORDAN, gør man det.

Medmindre det er et MEGET dyrt kamera,
med refleks og andet...

Finde ISO og lukkehastighed + meget andet.
Men følger stadig med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-07 20:19

Citat
Hvor finder du ISO og lukke-hastigheder på et
IKKE spejlrefleks, henne.

Derfor jeg FØLGER MED, da jeg IKKE kan finde
de funktioner... på mit ''normale kamera''

ISO på et digitalkamera sættes inde i kameraets menu, og kan have op til flere værdier at vælge imellem.
På et gammeldaws analog kamera med rullefilm, valgte man ISO ved at vælge den film som egnede sig til den aktuelle opgave. Man kunne dog fixe lidt ved det, ved at angive en anden type DIN/ASA for den indsatte film end hvad der var reelt!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:29

severino__________

Går UD fra, at mit gamle digi allerede er for
gammelt og alt det andet, 2 år og der kan højest
sættes et indsæt/ opgraderings.- kort ind.
Og det kan INTET af ovennævnte.

Flere penge, NU IGEN..,
Sikkert billigere at købe et nyt kamera

Derfor jeg selv kom i tvivl, men GODT ORD IGEN...

Kommentar
Fra : disken

Dato : 29-04-07 20:44

''Normale kamera'' digi men,

Men har stadig ikke en eneste af disse funktioner.

Bare det jeg mente...

Har haft et NORMALT Pentax - kamera, og det er JO
meget simpelt at gå til, men TEMMELIGT dyrt i brug.
Film og fremkaldelse, så et digi kan hurtigt spare det op igen.
For ikke at tale om mørke-kammer o.s.v.

MEN åbenbart ikke mit kamera, der er ''absulite'' efter 1/ 2 år

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 29-04-07 22:13

Du "disken", lad nu lige dova få lidt fred - det er ikke helt tovligt det han siger.
Med hensyn til indstillingsmulighederne på dit digi-cam, skal jeg ikke kunne udtale mig før du fortæller lidt om, hvad det er for en model du anvender. Alle de digicams vi har her i huset (3 stk) kan du indstille iso (=følsomhed) på, lige fra det billigste til en plovmand, og op til mit aldrende Canon G3.

Og så sidder jeg lige nu og leger med et stykke billigt bras jeg har klunset på genbrugen. Det hedder AIPTEK Pocket Cam 3 Mega. Det er vist nærmest tænkt som et meget avanceret web-cam, men minsandten om jeg ikke i menuerne finder noget der hedder +/- EV, hvor jeg kan stille EV 1,5 blænde til hver side af normalen (svarende til ISO ca. 35 til ISO ca. 300), og det på et stykke noname legetøj, der max bør koste 300 kr.

Så mon ikke du skulle kigge lidt i din manual igen

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 30-04-07 12:26

Mange tak for jeres svar
Blev helt overrasket over hvor mange indlæg der pludselig var

Desværre kan mit kamera ikke tilsluttes en ekstern flash, så havde jeg gjort det
Men det er bare et alm. kompakt kamera, jeg vil meget gerne have et bedre reflex-kamera eller lign. men det koster og min bank er ikke enig med at jeg skal bruge så meget af min SU på kamera, desværre.

Men det med ISO er helt sikkert løsningen Jeg har leget lidt med det, men jeg kan ikke helt finde ud af den bedste indstilling. Den nemmeste måde må vel være at tage nogle "prøve"-billeder på stedet når jeg kommer derud for at se hvilken indstilling jeg skal bruge.
Mit kamera kan mindst gå ned til ISO 64 og der efter ISO 100, 200, 400 og 800.
Ville der ske noget ved at jeg brugte 64, eller er det 100, 200 der er bedst? Gør det noget hvis det bliver for lille en ISO??

Ellers, ang. opløsning. Så havde jeg fået at vide jo større opløsning man tager i, jo mere skal chippen arbejde med og jo mere lys kræver kameraet. Har det ikke noget at sige med hvor meget støj der kommer på billedet evt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-07 12:36

Citat
Ellers, ang. opløsning. Så havde jeg fået at vide jo større opløsning man tager i, jo mere skal chippen arbejde med og jo mere lys kræver kameraet. Har det ikke noget at sige med hvor meget støj der kommer på billedet evt

Det er noget vrøvl du har fået at vide der

Det har intet at gøre med hvor meget lys kameraet kræver.
Om der kommer "støj" på billederne, det kan du risikere såfremt du tager billederne i for dårlig en opløsning, sådan at kvaliteten bliver for dårlig når billederne kommer op på skærmen....jo større opløsning, jo bedre billede og jo mere kan du forstørre dem op.

Min mening (erfaring) er, at jo mindre ISO jo bedre.

Eneste ulempe er, at hvis du f.eks tager billeder uden blitz, vil lukkertiden blive en smule langsommere end ved højere ISOtal, men billedet vil blive bedre......og da blitzen er medvirkende til, at lukkertiden bliver en del hurtigere, vil det ikke have nogen større betydning ved indendørsoptagelser.......de skal du bare af hensyn til blitzens rækkevidde sørge for, at du ikke er alt for langt væk fra motivet.

Men prøv dig frem, tag en bunke billeder under forskellige forhold, det er den måde du bedst lærer kameraets evner og begrænsninger at kende.

mvh dova

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-04-07 13:42

Du skal passe på med den helt lave ISO, du risikerer en alt for blændeåbning, med en meget lille dybdeskarphed til følge. Følg dova's råd og bru lidt tid på prøveoptagelser.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 30-04-07 21:14

Det er sådan, at jo lavere iso du bruger, jo MERE lys skal du bruge, så hvis dit problem er, at dine billeder er for mørke, så skal du bruge en iso der har et højere tal (f.eks 200 eller 400). Dette kan som nogen tidligere har nævnt give mere støj i billederne. Dette vil du kunne se som grums eller pletter.

Der er en anden løsning, hvis du vil benytte en flash/blitz mere. Gå ind hos nogle af de forhandlere du kender, der handler med brugt foto udstyr, og hør om de har en slave-udløser til en elektronblitz. De må kunne fåes rimeligt billigt. De er i stand til at udløse en eller flere ekstra blitz ved hjælp af lyset fra din indbyggede blitz. Hvordan dit kamera så skal indstilles afhænger dels af dit kamera, og dels af den/de blitz du benytter ekstra. Her må du nok til at forsøge dig frem.

Held og lykke

Vh
Finn

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-05-07 07:59

Jeg har lige læst et andet sted på nettet, at digitalkamera ikke altid kan bruge sådanne slaveflash.
De får slaven til at fyre af lige inden billedet tages.
Det siges at blinket fra kameraet består af 2 blink i hurtig rækkefølge.
Det første bruges til indstilling af kameraets hvidballance og andet. Det er her kæden hopper af.
Det andet blink er det som skal belyse motivet der tages.
Der blev også nævnt noget om at denne dobbelt flashing kunne slås fra på nogle typer af kameraer.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 01-05-07 08:53

Det der med dobbelt glimt kender jeg ikke noget til. Jeg bruger selv en ældre Osram S440 med indbygget slave udløser på mit Canon G3 uden problemer.
Det kan muligvis løses med manuel hvidbalance, og/eller hvis dit kamera har muligheden for at synkronisere flashen med "bageste lukkergardin", så at bruge en lidt længere lukkertid, men prøv at tale med tidligere nævnte fotohandlere.
Du kan jo prøve at tage dit kamera med hen til dem, så du kan prøve inden du køber - filmen til et digitalkamera koster jo ikke noget

Vh
Finn

Godkendelse af svar
Fra : alkyrix

Dato : 07-05-07 13:34

Tak for svaret alle sammen! Det var gode svar, men det bliver Dova der får de point, det var Dova's svar der besvarede mit spørgsmål bedst

Men ellers, så var jeg ude og fotografere lidt her i søndags, og de blev rimelig ok. Det er lidt svært med mit kamera, det er ikke så godt til indendørs tror jeg. Så snart det begynder at blive lidt mørkt, så bliver der lidt støj og grums i billedet...der er vist ikke andet for end jeg må til at spare sammen til et reflex-kamera

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-05-07 14:02

Det tyder stadig på, at dit kamera står til automatisk ISO!