/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fortællinger / Historier
Fra : CLAN
Vist : 700 gange
200 point
Dato : 29-04-07 11:38

Hejsa
Min bedre ½-del har lige fået en mindre øjenoperation, og ser ikke for godt p.t.
Hun har spurgt mig, om jeg ikke "lige" kan finde en "bog" på nettet, altså en som bliver oplæst.
Jeg kan så'gutte finde noget, ikke andet end hvis jeg går på biblioteket i morgen - og det hjælper jo ikke ret meget lige nu.
Sidder der nogen med kendskab til bøger eller ugeblade på nettet - som bliver oplæst?
(evt. til download)
Link(s) modtages med kyshånd af "fruen" i huset

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 29-04-07 11:57

Der findes mange titler osv i lydbogsformat.....

Bibliotekerne kan også klare en del....

Men at få det gratis online er der ikke de store muligheder for...

http://boglyd.dk/?Lydb%F8ger_fra_Boglyd

http://www.apple.com/dk/itunes/store/audiobooks.html

Kommentar
Fra : iah

Dato : 29-04-07 12:02

Man kan jo købe lydbøger her:
http://www.per-kofod.com/

Ellers kan man søge 'Lydbøger' på Goggle...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-04-07 12:17

Her er et lille trick:

Med en skærmlæser kan du få læst alt højt op fra en hjemmeside.

Prøv f.eks.: http://www.adgangforalle.dk/

Her er en brugervejledning: http://www.emu.dk/gsk/adgang/index.html

Derefter er det blot at finde noget 'spændende' tekst på nettet, som man ønsker læst op

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 12:30

Og skal det absolut være idag - ja så er der jo "dampradioen".....

De sender måske et hørespil.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 12:55

Ja det står pokker ta' mig sløjt til for de svagtseende i Danmark
OK de kan jo ikke surfe på nettet som mig (seende)
Hvad angår den dersens adgangsforalle, ja så får man da først en depression + lyst til at hente haglsprederen... kors hvor lyder det ynkeligt (snøvlende og stammende robot indelspæret i en mælkejunge)

iTunes... tjah! Der er ikke meget Dansk at hente her - eller for den sags skyld også på Engelsk (som lillemor kke er så "stiv" i). Man er henvist til at tro, der kun er en håndfuld forfattere in the whole wide world... men hold da helt ferie, hvor er der mange banjospillere - var jeg nu godt klar over.

Det ser ud til jeg må ind og finde en bog, og så ellers i gang med at underholde lillemor
Sørgeligt at se hvor mangelfuldt vores www er i Danmark, hvad angår "noget" til blinde og svagtseende. Det må være en niche der er værd at forske lidt i... og en ny måde at tjene penge på - sørgeligt men sandt!
Nå det var et lille "lokalt" ØF fra mig
Lad os se hvad der "dumper" ind i løbet af dagen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 13:01

NB: Sjovt nok... at der skal så'n noget til, før man opdager det

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 13:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 13:15

Der fåes/købes masser til blinde, men det er jo ikke noget der lige fremskaffes her og nu....

Hvad angår lydbøger er biblioteket nok dem der har det største udvalg PÅ DANSK, men det er heller ikke her og nu....

Logik der ikke er så mange DANSKE bøger i omløb - markedet er ALT for lille.....

På engelsk kan findes alt fra H.C.Andersen til Hamlet..... Sååååå

På Tysk findes også en del bl. a. på Cder....

Men din nærmeste allierede bliver nok en snak med det lokale bibliotek....
De kan skaffe næsten alt ret hurtigt....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-07 13:19

Det står slet ikke så sløjt til med mulighederne for de svagtseende som CLAN tror. Surfe på nettet kan vi da sagtens med forstørrelsesprogrammer og talesynteser. Men dem kan du jo ikke nå at få installeret i dag, jeg har et link her, noget bliver læst op noget læser min egen pc op for mig så jeg roder lidt rundt i hvad der er hvad men prøv selv og se- (CLAN kan så læse lidt om hvor sløjt det står til)
http://www.e17.dk/portalen/hjem/hjem.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 13:24

En 42" skærm er også en mulighed....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-07 13:30

Jeg giver dig ret i at de lokale biblioteker ikke har noget men dansk blindebibliotek har msser telefon. 39274444

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-07 13:40

Refi - en 42 tommer skærm vil ikke hjælpe mig - nå det var så heller ikke mig der spurgte Jeg forstørrer min 22 tommer op 16 ganga, når det ikke er nok stater talesyntesen, der findes meget fine talesyntser i dag ikke at sammenligne med dem der er links til her.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-07 13:47

Refi . siger:
----------------------------------------------------------
Der fåes/købes masser til blinde, det er da rigtig. Der mangler bare at der udlånes (på livsti) meget mere fra amterne gennem dansk blindesamfund

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 15:27

*LOL * hvad har jeg dog ikke sat gang i
Det ser ud til, at hvis det skal være her og nu, ja så er udbudet ret så begrænset. Man skal enten bestille, have tilsendt eller være medlem (login - som der skal søges om).
Jeg er dog stadig af den opfattelse, at der ikke er så meget på nettet til svagtseende - OK tager man musik med ind i betragtningen, ja så er der da riiiigeligt, men ellers syntes jeg nu nok "markedet" er ret tyndt, så det ser ud til at refi "vinder" denne runde med:
Citat
Men at få det gratis online er der ikke de store muligheder for...

og som tilføjelse kan jeg sige: Heller ikke hvis man vil betale, er der store muligheder "her og nu", man skal igennem dit og dat, eller forudbestille, yage bad, rense støvler, fremvise ID og helst også et Dansk pas - latterligt i min verden!... og jeg har sgu' ikke engang brug for det, men fandt ud af "manglerne" her i formiddags.

NB: Lillemors øwn' er i orden igen i morgen, det er bare siden fredag eftermiddag, de er lidt i u'du'. Hun har fået løftet øjenlågene... som var kommet til at hænge lidt for meget med aldren (gav spændinger/hovedpine), ellers ser hun alt for godt... hun opdager i hvert tilfælde mine fejl.

Kommentar
Fra : minger-lis

Dato : 29-04-07 15:51

det er ret trist med synet ven - men se dte fra den lyse side så kunne i måske tale sammen og hygge jer på den måde - til hverdag hvor din kones syn eventuelt er fint og godt nok har i tv og andre gøremål - og glemmer som os andre at tale sammen der er så meget man ikke får sagt før det er forsent - brug dagen i dag til det ven.

Kommentar
Fra : minger-lis

Dato : 29-04-07 15:59

i kunne måske også ringe til nogle gode venner og få en sludder - alt for mange låser sig inde med tv
og har ikke som førhen tid til vennerne og det samme med naboer man kender dem ikke engang idag alle har nok i sig selv -
og derved mister vi det virkeligheds nære som førhen var så fedt
de steder hvor der stadigvæk findes .
den gode gamle sludder er mellem kolonihave folket .
børger er gode nok - men den virkelige nærhed og indtryk får du fra livets virkelighed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-04-07 16:02

CLAN

Har du så læst højt for "Lillemor" !

Citat
ellers ser hun alt for godt... hun opdager i hvert tilfælde mine fejl

Bare vent nu er synsvinklen blevet meget større og hun kan holde mere øje, når trådene er blevet fjernet.

Ja det er i sådanne tilfælde man ærgrer sig over ikke at have tænkt på det for lang tid siden.

Jeg har også søgt på nettet efter hørespil. Jeg har selv flere liggende på kassettebånd, men det hjælper jo ikke dig og Lillemor i dag.

God bedring med Lillemor, hun bliver glad for operationen, når trådene er blevet fjernet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 16:05

CLAN.....

Så gør du en lang historie kort.....

Inviter du lillemor på en god middag med lidt dans.....

Så er den dag reddet.....

I morgen er det hverdag igen....

Og husk så INDEN næste (der kommer forhåbentlig ikke flere) operation at bestille lidt af al det man ikke sådan lige kan skaffe....

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-07 17:09

du har jo ikke ret i at du skal være logget ind på e17, som jeg gav dig et link til, for at få læst op af kendte skuespillere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 17:12

Bare rolig... vi hygger, og snakker skam på livet løs. Det er jo et vidunderligt vejr (synd hun ikke rigtigt kan se det)
Ang. god middag, så vil jeg tro, at den oksemørbrad som skal på grillen om ½ times tid, garanteret falder i god smag... sammen med en udsøgt rødvin + andet tilbehør. Generelt set, så er det mig der er kokken herhjemme - jeg elsker at lave mad... samt spise det.
Det der med lydbånd... var skam lillemors egen idé
Citat
Og husk så INDEN næste (der kommer forhåbentlig ikke flere) operation at bestille lidt af al det man ikke sådan lige kan skaffe

Refi... ja, ja! Var det ikke Knud Thorsen der sagde: Intet er så klart som set i bagkundskabens klare lys (eller noget i den retning).
Nå jeg må ud i haven igen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 17:49

God appetit

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 29-04-07 21:18

Tak for svaret refi... ja det er så det svar, som rammer nærmest virkeligheden.
Det er ganske rigtigt som valde skriver, at man kan lytte til lidt på e17.dk men i det store hele er alt på nettet minimalistisk... eller død-kedeligt (set med mine øjne)
Overvejer at lave en hjemmeside, hvor der er "noget" for enhver smag, men det med tiden dertil kniber lidt + vi jo nærmer os en årstid hvor PC'en ikke dyrkes så kraftigt.
Molo's link til "dåse-oplæseren" rammer faktisk godt i en nødsituation, men når jeg lukker øjnene, så er det ret forvirrende / latterligt at høre på... men OK det er brugbart i en nødsituation.
Bortset fra det, så havde vi en rigtig hyggelig middag - mums! Vores bortfløjne poder (2 stk) kom også hjem til en hyggelig middag, så snakken har gået frem og tilbage omkring mangt og meget. Lillemor har absolut ikke kedet sig... ditto for os andre, ja selv gravhundene snorker bag mig, de har brugt alt for meget krudt på denne solrige weekend - haven er blevet godt og grundigt afpatruljeret.
Takker for alle input på denne streng, I burde alle ha' points... men kan kan endnu ikke dele på Kandu.
I ønskes alle en rigtig god uge, som jo starter i morgen tidlig - nu skal aftenkaffen eller en kold nydes sammen med lillemor.
Hygge... til jer alle sammen
Søren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-07 21:25

Selv tak....

Og fortsat hygge aften.....