/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Renter på pantebrev
Fra : sybil3
Vist : 1063 gange
100 point
Dato : 28-04-07 21:31

Hej

Min kone har i forbindelse med et tidligere forhold haft et hus, der er gået på tvangsauktion.

Nu her, 14 år efter, vil ejeren af pantebrevet gerne have det tilbagebetalt. Der er ingen tvivl om at hun skylder pengene, men hvordan med renter? I hvor lang tid bliver det oprindelige beløb opskrevet med renter? Og gælder der en forældelsesfrist på disse?

Venlig hilsen

Michael

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-07 22:31

Spør en advokat. Ja det er jo ikke noget svar: Men der er vist mange forhol der skal tages i betrsgtning, hvad der står i paprene, hvad hun selv og hendes tidliger samlever har skrevet under på, hvornår der er blevet rykket for renter og sikkert meget andet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-07 22:59

Det er absolut et spørgsmål for en advokat. Efter en tvangsauktion har vedkommende ikke mere pant hos din kone og det er et åbent spørgsmål om din kone skylder ham noget, når hun ikke mere har huset.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-04-07 05:51

Hun skylder ikke noget væk.
Når et hus bliver solgt på tvangsauktion er det normalt kreditforeningen der får deres penge (de byder selv på en tvangsaujtion). Har kreditforeningen et pantebrev på 500.000 kr. og huset bliver solgt for mindre taber kreditforeningen også penge. Bliver huset solgt for 500.000 kr. bliver den nye ejer kreditforeningen. Alle andre der måtte have pant i huset, pengeinstitut, private m.m. får så ikke en øre. Deres tilgodehavende er væk og den tidligere ejer hæfter ikke mere for ubetalte pantebreve.
En privat kan anlægge et civilt søgsmål for at kræve sit tilgodehavende da det jo er den tidligere ejer som har lånt pengene. Dette sker ikke ret tid og det skal være større beløb og skulle være gjort for længe siden, ikke 14 år efter.
Så sig hun kan tage den med ro.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-07 10:08

Sybil3, der er, som du siger, ingen tvivl om, at din kone skal betale gælden - der tidligere var en pantegæld, men som nu er et personligt gældsansvar. Man taber ikke sit krav selvom ejendommen sælges "for billigt" på tvangsauktion (se retsplejeloven § 578 forudsætningsvis). Dette personlige hæftelsesansvar forældes efter 20 år, idet skyldner jo har anerkendt gælden ved underskrift på gældsbrevet. Så det er ikke for sent at komme efter 14 år.

Renter forældes derimod efter 5 år, så kreditor må kun medtage renter 5 år tilbage. Hvor meget der må tages i rente fremgår af pantebrevet.

Vær iøvrigt opmærksom på, at så længe kreditor har det gamle pantebrev, så behøver han ikke at anlægge et civilt søgsmål. Han kan, efter at have rykket behørigt, få din kone indkaldt til fogedretten med henblik på tvangsfuldbyrdelse af kravet (f.eks. ved pant i et eventuelt nyt hus).

Med venlig hilsen
RyeJensen

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 29-04-07 21:54

Hej

Tak for svaret.

Det er godt at det kun er 5 års renter hun skal af med. Ellers ville det jo have været fuldstændig uoverskueligt at komme igennem.

Venlig hilsen
Michael