/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
bundkort fejl
Fra : Fijala
Vist : 667 gange
300 point
Dato : 27-04-07 21:19

For et par år siden døjede jeg med mit bundkort http://www.kandu.dk/Spg65204.aspx . Da endt4e det med at jeg skiftede det ud med et andet.

Nu skaber den sig pludselig igen. Den vil ikke kendes ved mine tre HDer. Ind imellem kan det lade sig gøre at finde den ene men det er overhovedet ikke muligt at få den startet op. Hvis jeg piller batteriet af bundkortet og resetter, kan den lige finde den i første hug, men da skal jetg jo lige ind og stille ur m.m. i bios og efter endt justering er det sket igen. Den tæller ram og alle ventilatorer m.m. kører og fungerer.

Det kan vel ikke være andet end et defekt på motherboardet eller

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-04-07 21:33

Hvis du har overbelastet din IDE controler kan du teste med at sætte HD til USB HD-holder, for
så bruger den USB controleren ----- mener jeg.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 07:10

hej e.c

overbelasted IDE controleren ?? hvordan det.

IDE 1 HD 30GB master (cable select)
HD 120GB slave (cable select)

IDE 2 DVD master
HD 120GB slave (cable select)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 08:58

En skadet ramblok kan gøre det samme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 09:38

Jeg har en gang gjort følgende.
Monteret defekt HD på IDE primary...................farvel controler (idiot)
Flyttede den over på IDE secondary.................farvel controler (stor idiot)

Monterede controlerkort...............med ny HD - super.
Men det endte med at jeg skiftede motherboard.

Når du har testet dine RAM

Men sikker fejlfinding er jo at bygge op fra bunden, og så måske støde på fejlen.
Det er sansynligt at der kun er en fejl.

Afprøvning af HD i ekstern USB HD-holder vil nok kun ødelægger denne holder.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:00

1: Ingen fejl på ram. De tælles faktisk også fint op
2: Ingen fejl på nogen af hd. de kan læses fra i en anden pc.

Det lykkedes mig faktisk at få den halvejs startet op i morges. Da er der kun master HD monteret på IDE. Da kom den til den sorte XP skærm hvor indikatoren kører i bunden. Jeg var allerede ved at juble, men så fik jeg lige et splitsekund en blå skærm med tekst og den genstartede. Surt.

Derfor er jeg mest tilbøjelig til at tro at det er morherboardet der er defekt. Eller måske IDE controlleren. Jeg har faktisk haft nogl,e tilfælde hvor den ikke har villet læse fra HDer, men da skulle jeg blot lige hive powerkablet af alle tre HDeriog i med dem igen, så gik der en måned igen.

Jeg har vist et andet motherboard, jeg kunne afprøve med. Kan bare ikke huske om det fejler noget

Der er vel ikke nogen af jer der har et til at ligge og drive. Sokket 478 m. 5 PCI sokler og 1 AGP. Der er ikke mange til salg på www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-07 11:06

Det kunne jo osse tyde på at en (eller flere) af dine HD'er var defekt(e). Du kunne jo prøve at tilslutte dem en efter en og så se hvornår fejlen opstår?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:15

Alt dette er afprøvet og det er ikke defekt på nogen af dem. De er alle testet som slave i en anden pc og der fungerer de fint.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:17

En fejl på rammene kan ikke ses i en evt. optælling af ram på bundkortet, da fejlen/fejlene først vises, når adressen med fejl bruges. Du kan teste dem med memtester. http://pyropus.ca/software/memtester/

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:19

Jeg ville køre en fdisk med en gammel 98/me bootdiskette og slette partitionen og derefter formatere. så køre en ny indstallation og formatere i NTFS, så kan det være, du kan gennemføre.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:20

Killdisk kan også klare det, men det tager lang tid.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:22

Hør nu her

HD 1 120GB:Hvis jeg tager HD med styresystem XP Pro og smider i en anden pc så fungerer den og kan starte op. Derfor ingen fejl på den hd. Selv hvis den bliver sat i som master i den anden pc kan den bootes fra.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:24

HD 2 30GB: Der ligger også XP Pro på og den fungerer og kan lige ledes bootes fra i en anden pc.

HD 3 120GB. Kun data. Fungerer perfekt i en anden pc.

Så det er IKKE HDer der fejler

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:24

Så prøv med en anden ramblok.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:31

???

Ram fungerer. De tælles op og pcen går videre til detecting af drev. Da fejler den.
Hvorfor er du opsat på at det er ram der fejler. Når jeg teste dem i en anden pc fejler de heller igenting

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-04-07 11:35

Nu er det jo ikke altid man kan se om en harddisk har fejl!

Prøv evt. at køre det her program http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:43

Det er fordi, der i løbet af ugen har været et par stykker her på værkstedet med samme fejl, og der var det rammene, hvis du er helt sikker på, at ram og hdèr ikke fejler noget, er kontrollerne defekt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 11:46

jeg kan lige teste HDer med det program du linkede til.

Forøvrigt er ram rimelige nye da de blev byttet ud med en blok på 512 MB PC 2700 og til en blok 1024 MB PC3200. De har fungeret perfekt i 3 mdr uden at fejle en eneste gang

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 11:50

God weekend til alle, jeg er på vej ud af huset.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 16:42

Du har en harddisk med styresystem som fejler under opstart.

Mistanke primary IDE controler

Sæt HD til secundary IDE controler og lad den starte på den
Er der kun een HD på IDE controlerne vil den starte op på den ene.

Desværre sidder jeg med min 478 Asus og vil helst ikke undvære den, men ok hvis du absolut skal bruge den så må jeg hoppe over på en bærbar, eller min gamle 450 Mhz.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 17:07

jeg har monteret min HD 1 med styresystem i en HD skuffe i en af mine andre pcer og er ved at gemme hvad der nu skal gemmews over på en 250GB USB disk. Bare for en sikkerheds skyld.

Desværre har jeg allerede afprøvet med sekundær IDE og regnede så også selv med at det hjalp, men det er akkurat det samme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 17:11

Tja - så er det nok godnat bundkort.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 17:18

ja ikke. Det er faktisk det jeg har regnet med fra starten af, men man skal jo lige spørge.

Op med muldvarpen desværre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 17:19

Kan du køre Knoppix eller ubuntu på den comp.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 18:01

det har jeg faktisk ikke lige tænkt på. Det kunne jeg da lige afprøve

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 18:20

Den kører fint Knoppix, så der er nok helt klart motherboardet. Det er vel slået fast nu med syvtommer søm.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 18:25

28-04-07 11:43>>controller er en del af bundbrættet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 18:30

Men disse to kan også læse harddiske.
Der er jo stadig det med dine Ram, som vi ikke med sikkerhed ved om virker helt ok.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 18:40

Hvorfor ved vi ikke om mine ram funker eller ej. De bliver talt op og de figurerer i bios og der er intet i vejen med bipcodes eller lignende. Kun når de bliver pillet ud.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 18:47

Citat
28-04-07 11:43>>controller er en del af bundbrættet.

Hvad kan jeg gøre for at tjekke om controlleren er defekt

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 28-04-07 19:10

Kan du køre knoppix på begge controller, er de iorden, så fejler bundbrættet ikke noget.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 19:14

Hvis der er fejl på dine controlere - så vil Knoppix/ubuntu ikke kunne læse på harddisken.
Hvis det er en ældre Knoppix, så skal HD lige mountes først med et h-klik > mount.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 19:57

knoppix blev kørt fra cdrommen og uden nogen diske i

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-04-07 20:06

måske er det mig der er dum, men

Hvis jeg kan køre mir dvddrev så kan controlleren vel ikke fejle noget.

Jeg smed for sjov lige xp skiven i drevetog bootede op på den. Da kunne jeg se min hd 2 30gb (det var den eneste der var tilsluttet) men da jeg ville formatere den og gøre klar til install fejlede den efter 20 %.

Så har jeg prøvet at have min USB 250GB i og den kunne jeg også se fra boot med xp cdrom. Jeg kunne sågar formatere den og lave partitioner.

Konklusion (troede jeg så) måtte jo være at den 30GB var defekt, men den kan jeg sagtens bruge i den anden pc i en skuffe og lege med den i diskhåndtering.

Alle de 3 diske som der har været talt om, kan læses fra i skuffen og sågar Disksetup som du linkede til peet49 kan læse alle oplysninger fra dem alle 3. ????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-04-07 22:15

Kan du med Partition Magic se om den er activ.
Har du noget Linux dualboot på den harddisk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-04-07 08:42

Alle de diske der har været i den famøse pc er i orden. De er nu testet og tjekket på en anden pc og de fungerer som de skal. De er endda aktive.

Jeg har så efterfølgende prøvet med en hel fjerne disk. En ældre 6GB hvor jegogså havde XP liggende på. Den har jeg for sjov skyld monteret i konens pc som kaster og den booter fint og fungere som den skal
Så har jeg monteret den over i min og den bliver opdaget og starter lige op men så kommer der en fejl på blå skærm lige efter opstart hvor man ser XP logoet . Jeg har ikke en chance for at se meddelsen da den kin er der i et split sekundt (eller så er jeg ved at blive gammel) Jeg har i bios sat den til - Halt on no errors - fo at se om det hjalp men nej.

Ok, når der nu kunne læses fra den &GB så prøvede jeg at smide min xp cd i drevet og boote op fra den og vil så prøve at installere en hel clean xp install på den. Det forløber fint indtil jeg skal formatere disken så kommer der en skærm at disken ikke kan formateres pga en fejl.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-04-07 08:45

Der skulle altså stå en hel 4. disk

Der er ingen Linux dualboot på nogen af diskene.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-04-07 09:37

Det der giver den blå skærm, ligger stadig på disken. Desuden formaterer XP ad H til. I sådan et tilfælde bruger jeg killdisk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-04-07 11:13

Har du prøvet at skifte dine data kabler ud til diskene,f.eks. lån fra en anden pc der virker,
eller køb nogle nye,tjek strøm kabler for brud,løs
tilkopling til stik i stikket,eller prøv med en anden strømforsyning.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-04-07 18:16

xp's formatering har ikke noget med det at gøre, da det er en anden fejl der sker. I en anden pc kan det godt lade sig gøre.

Alle kabler er skiftet med andre for at tjekke dette. Ingen bedring.

Har nu prøvet at skifte til et andet motherboard men det virker ikke.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-04-07 19:14

Er det de samme ram, du har brugt ved bundkortskiftet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-04-07 19:21

Har du en win 95/98 diskette.
Start comp med den.

A:\>fdisk /mbr

Ellers kan du bruge Technet disketten og give samme ordre

Men er der rod i partitionerne så killdisk (Technet disketten)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-05-07 17:40

Nu har jeg lige været forhindret pga. arbejde så derfor er jeg først tilbage lige nu.

Det andet morherboard er defekt så derfor funker det jo heller ikke.

peet49

Der er de samme ram og de er testet igen i en anden pc hvor de fungerer perfekt

e.c

Jeg har prøvet med både en 98 opstartdiskette og Xp cden og begge booter jo fint men når så der skal findes hd fejler den. Og som tidligere så kan jeg bruge Hderne i en anden pc hvor der ikke er noget galt

Jeg er måske kommet i besiddelse at 7 stk. komplette P4 pcer så mon ikke jeg får noget til at virke. Kunden skal lige sige ok til køb at de nye iht. tilbuddet

Jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 01-05-07 17:43

Hvis du ikke gider teste dine ram, kan du ikke forvente, at få det til, at virke, at rammene kører i en færdigindstalleret maskine, er ikke ensbetydende med, at de er iorden.
Jeg skal ikke forstyrre dig med indlæg mere, har nok i de maskiner, der kommer på værkstedet hver dag.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-05-07 18:48

Så sæt de syv pc'er i serie (helst cirkulerende) og brug den akkumulerende værdi på udgangen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-05-07 20:03

peet49

Hvad mener du med at jeg ikke gider teste de ram der er i. Jeg har jo netop, som jeg skrev kl. 17.40, sat dem over i en anden pc og testet dem med memtester som du foreslog d. 28-04-07 11:17, og de er ok. Jeg er skam glad for de indlæg/hjælp der kommer, men det er som om at det ikke kan være bundkortet der fejler. Alt andet er faktisk testet efterhånden så der er jo ingen vej udenom nu, mener jeg.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 300 point
Dato : 01-05-07 20:39

Kontrollerne er jo en del af bundkortet, og kan ikke repareres, så er de defekte=bundkort defekt.

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 02-05-07 19:22

Tak for svaret peet49.

Jeg var jo netop selv ind på at boardet var defekt helt fra starten af, så som jeg har sagt flere gange i denne trås så er det op med mulvarpen.

Tal til alle der deltog med indlæg.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-05-07 08:27

Selv tak - En PC er som en kvinde, de gør hvad de har lyst til.