/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
pletter på tøj
Fra : bublebee
Vist : 748 gange
100 point
Dato : 26-04-07 17:36

Jeg har lige fået ryddet op i klædeskabet idag og har fundet alt det gode lækre sommertøj frem.
Men så er det jeg ser en plet. Har en rigtig fed hvis cowboystof vest, men brune syninger. Her er der nogle pletter omkring knaphullerne. Hvordan får jeg disse dumme pletter væk ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 17:40

Det kommer da i høj grad an på, hvad de er lavet af/med
mvh

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 17:42

Og også hvad der har givet den brune farve.

Hvis stoffet er af bomuld, og du ikke har noget imod at de brune syninger forsvinger, kan du lægge vesten i en klorinopløsning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 17:43

Du kan finde mange gode svar og spørgsmål her

http://www.ask-alex.dk/soeg.php

hvis linket ikke virker, så skriv pletter i søgefeltet oppe til venstre

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-04-07 17:48

det er sådan noget cowboy stof vesten er lavet af.

Tror pletterne er fra noget spaghetti sovs, men forstår ikke hvorfor de er rundt om alle 3 knapper

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 17:49

Hvad hjertet er fuldt af, løber knaphullerne over med!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-07 17:54

Det lyder nu mere som om knapperne har smittet af??

Hvis det er hvidt cowboystof, kan det godt tåle en klorinopløsning, men tag knapperne af først, men du må affinde dig med at de brune stikninger forsvinder

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-04-07 18:13

pyt med syningerne, bare irriterende at knapperne så er smittet af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 18:16

Af med knapperne, og ned i en gang klorinopløsning, vask engang uden klorin bagefter, og så er det nye knapper i

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-04-07 18:26

det må prøves, for det er en fed vest gg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-07 18:48

Tøjet lægges i vand tilsat 1 dl citronsyre per 10 liter vand.
Efter en halv time vrides tøjet og vaskes i en varm sodaopløsning med 3 dl soda til 10 liter vand.
Tøjet skylles og vaskes.

Ovenstående er for at fjerne rustpletter, men nu skriver du ikke hvilken farve pletterne har ved knaphullerne.

Men jeg tror også det er knapperne, der smitter af. Er der pletter der hvor knapperne sidder.

Det er jo ikke så nemt at skifte knapper i cowboystof. Du skulle måske få en til at skifte dem for dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 18:53

ans... hvorfor er det specielt svært at skifte knapper i cowboystof?? man kan da bare trykke nålen ned med et fingerbøl eller hvad man nu har ved hånden, så er det ikke noget problem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-07 18:57

De knapper jeg har i mit cowboytøj er ikke syet på, men hvis knapperne er syet på, så er det ikke noget problem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-05-07 20:00

Det er ikke knapper der er syet på. det er de der metalknapper ligesom i cowboy bukser. Det er svage rødlige pletter rundt om knaphullerne i vesten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-07 20:39

Du kan i en velassorteret stofforretning købte de metalknapper og værktøjet til selv at slå nye knapper i, hvis du ikke kan finde det i nærheden af din bopæl kan det købes her

http://www.stofogstil.dk/

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 24-05-07 18:48

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 18:52

Fik du fjernet pletterne !!!