/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Splines?
Fra : rcn
Vist : 696 gange
200 point
Dato : 17-01-03 13:09

Er der nogen, der kan anbefale en manual til splines. Jeg har Uhrskovs bøger, men det lader til at han er sprunget let og elegant hen over denne diciplin. Hjælpefunktionen finder jeg uoverskuelig, så det ville være rart med noget mere pædagogisk.
Jeg bruger AutoCad 2002Lt.
Jeg ved splines er problematiske! Men de er svære at erstatte, når man skal lave slyngede forløb uden synlige overgange med cirkelstykkerne.
Mange hilsner,
Rikke

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 17-01-03 13:53

Jeg ved ikke om det er noget for dig, for det er ikke så meget en spline manual, men en spline forklaring.

men jeg tillader at henvise til starups indlæg i - http://www.kandu.dk/dk/spg/10177

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-01-03 14:48
Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 28-01-03 10:18

Hej Rikke

Kan du ikke prøve at præcisere dit spline problem? En spline kurve er en matematisk definition for en kurve der går gennem nogle punkter uden knæk. Betragt den som et stykke tov du lægger på bordet. De behøver bestemt ikke være vanskelige at anvende i AutoCAD.

Med venlig hilsen
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen
Tlf: 4826 3570

Kommentar
Fra : dkspeedo

Dato : 04-04-03 01:23

Hmmm, hvad laver et AutoCAD spørgsmål, under VB spørgsmål???

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 04-04-03 09:37

Hej Michael
Problemet opstår, når jeg bruger dem som koter.
Forestil dig en kurveplan, hvor koterne ligger ret så tæt i et slynget forløb. Kurvene afsættes ved hjælp af en masse tværsnit. Afstanden mellem koterne varierer, hvilket resulterer i, at kurverne nogle gange kommer for tæt på hinanden, og det er nødvendigt at indlægge endnu et eller flere snit og nye ankerpunkter. Det kan lade sig gøre, hvis jeg ikke har rørt splinen, siden jeg lavede den, men har jeg trimmet den eller på anden måde haft fat i den, ligger ankerpunkterne ikke længere på linien, og jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg løser det problem andet end at starte forfra med at tegne splinen om.
Er ovenstående forståligt?

Til dkspeedo
Hvad mener du?

Rikke

Kommentar
Fra : dkspeedo

Dato : 04-04-03 10:30

hmmm, er autocad ikke et tegneprog. eller lign.

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 04-04-03 10:44

Jo. Og splines er en linietype til at tegne med i AutoCAD. Hvad er VB-spørgsmål?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 04-04-03 10:45

Jeg er bange for at det er dig der er på gale vegne dkspeedo.

Dette her er AutoCAD gruppen....

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 04-04-03 10:53

???????????? Ja, det ved jeg.
Men hvad mener du med VB-spørgsmål????
Og lad os så slutte der. De andre med indlæg til mit spørgsmål bliver jo tæppebombarderet med mails, hver gang vi skriver, og det er jo egentligt splines, det her skulle gælde

Kommentar
Fra : dkspeedo

Dato : 04-04-03 11:02

Det må i sku' undskylde, ved en eller anden fejl. er jeg komet ind på den forkerte gruppe!!! :)

Accepteret svar
Fra : CADmageren

Modtaget 200 point
Dato : 04-04-03 11:09

Rigtigt Rikke - tilbage til sagen.

Jeg forstår nu dit problem. Og det er ganske rigtigt, at sådan opfører en spline sig desværre. Problemet er at ved en trim, så forsvinder noget af den matematiske definition for splinekurven.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en workaround på dette i AutoCAD LT

Mvh
www.cadmageren.dk

Michael Christoffersen

Godkendelse af svar
Fra : rcn

Dato : 04-04-03 11:13

Tak for svaret CADmageren. Det har desværre også været min konklussion indtil videre. :-/