/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Mit køle/fryseskab virker ikke
Fra : Charlottepigen
Vist : 4535 gange
20 point
Dato : 26-04-07 15:46

Jeg har her til morgen konstateret at temperaturen i mit køleskab er 15 grader, mens temperaturen i fryseskabet er normalt (-22). Hvad kan jeg gøre? Det er ca. 5 år gammelt. Det er et Whirlpool ARZ 828/G.

Mange hilser
Charlotte

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-04-07 15:52

- ring til den nærmeste hvidevareservice... Ang. indhold, se hvad der kan reddes og smid det ind til familie og naboer i en helvedes fart...

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-04-07 15:56

Det lyder som om, at kompressoren til køledelen på dit skab er gået en tur, det er ret dyrt at få lavvet, med mindre du har lavet en tillægsforsikring på det, da du anskaffede det.

Clou

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-07 16:00

Hvis det er et skab med kun een kompressor (den runde sorte dims bag på), kan det være kølemiddelmangel, eller defekt termostat. Er der to kompressorer kan det være en baldret kompressor.

Kommentar
Fra : Charlottepigen

Dato : 26-04-07 16:08

Jeg glemte at skrive, at der er rimfrost øverst bagved i køleskabet, selvom der er 15 grader midt i køleskabet. Jeg ved ikke om det har nogen betydning..

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-04-07 16:10

Er du sikker på at skabsdøren lukker helt tæt?

Clou

Kommentar
Fra : Charlottepigen

Dato : 26-04-07 16:21

Listen har siddet lidt løs forneden, men jeg tror at jeg har udbedret det. Det lyder som om døren er tæt når jeg åbner den.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-04-07 16:32

vis det er selvafrimende, så tjek om hullerne hvor vandet
løber ud, er stoppet/frosset til,det løber ud på en bakke der ligger på toppen af kompressoren og giver også
en køle virkning til kompressoren,den kunne f.eks. være
overophedet/belastet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-04-07 16:57

Hvis der er to "sorte" kompressorer bag på skabet så sluk for køledelen (thermostaten) og vent til den er helt rimet af.

Ps. Et slukket må først genstartes efter ca. 15 min.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 20 point
Dato : 26-04-07 22:35

en eller to kompressorer = samme antal termostat(er)..

Hvis der kun er en kompressor, så anskaf et nyt køle-fryse skab.
Kan skyldes mangel på kølemiddel, som nævnt. (= dyr reparation)

Hvis der er to kompressorer/termostater kan du være heldig at det kun er termostat eller start udstyr til den ene kompressor. Det er en billig reparation.

Du kan kontrollere om det er termostaten ved at kortslutte de to ledninger på den, så skal kompressoren gå igang, hvis den gør det kan du sansynligvis selv skifte termostaten. Det er en termostat "nummer 3" med kort eller lang føler du skal have så, kort = 90cm, lang = 180cm.
Sådan en koster nok kun 100-200kr ved en elektrikker eller hvidevare reparatør

Hvis det ikke er termostaten, og kompressoren ikke kan starte, kan det være start udstyr, hvis det er en danfoss kompressor (det er der i næsten alle køleskabe og frysere) står der "hst" eller "lst" på den. Noget med om det er lav eller høj start..
Det kan du prøve at skifte, hvis det stadig ikke kører er den færdig = nyt køle-fryse skab..
Koster ca det samme som en termostat

En anden ting.. Hvis den kører hele tiden uden at køle, så er det nok mangel på kølemiddel = dyrt = nyt køle-fryse skab..

Håber det kan hjælpe

- Anden

Erfaring med hvidevarer siden 1998

Kommentar
Fra : Charlottepigen

Dato : 27-04-07 07:47

Køleskabet er kun 5 år - kan man forvente at dette sker så hurtigt?

Godkendelse af svar
Fra : Charlottepigen

Dato : 27-04-07 09:45

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-07 22:28

Nogle holder 20 år, andre gange er man uheldig at det holder kortere, desværre