/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
edamame bønner tilberedning?
Fra : Misanthropy
Vist : 22079 gange
100 point
Dato : 26-04-07 12:45

Jeg bestiller ALTID edamame bønner når jeg spiser sushi. Men idag prøvede jeg at købe en pose selv. Jeg kom dem i letsaltet kogene vand i 5-7 min, men de smager SLET ikke "kartoffelmos"-agtigt som dem jeg får på sushiresturanter - de smager bare.. lidt ala en jordslået smag? Tilbereder jeg dem forkert, eller???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-07 13:39

Der blev i morges vist en opskrift med edamame bønner i Go' Morgen Danmark

Citat
Kog bønnerne i to minutter i usaltet vand, si vandet fra og vend saltet i bønnerne. Hvis du bruger bønner i bælg, gør du således: Hæld de frosne bønner i letsaltet, kogende vand, lad vandet komme i kog igen og kog bønnerne i 3-4 minutter, de skal være sprøde indeni. Tjek, at de er 'al dente'. Hæld bønnerne i en sigte, bælg dem og vend dem sammen med saltet.

Bræk eller klip tangen i mindre stykker og rør dressingen sammen. Ved serveringen: Vend salatblade, evt. gulerodsstave og dressing sammen og drys med tangstrimler og evt. 7-spice eller chiliflager.

Edamame bønner: Hæld de frosne bønner i letsaltet, kogende vand, lad vandet komme i kog igen og kog dem 3-4 minut­ter, til de er sprøde indeni. Smag på dem, de skal være 'al dente'. Hæld dem i en sigte, vend saltet rundt i bøn­nerne og lad dem stå 5-10 minutter, til de er håndvarme. Server lune eller kolde med et lille drys salt.

Man spiser ikke bælgen, kun bønnerne, som "trækkes ud" af bælgen mellem tænderne.

http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=3168291

Kommentar
Fra : Misanthropy

Dato : 26-04-07 13:41

Også den opskrift jeg har forsøgt mig med, men smager slet ikke som det burde..