/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Græsallergi, antihistaminer
Fra : hejsahovsa
Vist : 4830 gange
100 point
Dato : 26-04-07 09:53

Hej.
Jeg har indtil nu (siden sidste års sæsson) taget Cetirizin mod græsallergi, men pga. den voldsomt sløvende effekt som antihistaminer har, vil jeg helst gøre alt for at undgå det.
Så er det nogen der kender til noget andet som virker. Jeg har kigget på Høfazin og Høron, men de skal helst tages 1-2 måneder før pollensæson, hvilken allerede er startet.

Er der nogen der har nogen ideer til at undgå antihistaminer? Hvis det er umuligt er der så nogen der kender nogen meget milde former?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 10:22

Hvis ikke det var så irriterende at have allergi, ville jeg have sagt velkommen i klubbe..

Vi har snart sagt prøvet alle former for allergi medicin, den medicin der hjælper os bedst er

Aerius 5 mg De er ikke sløvende, men er på recept.

Ellers kan jeg foreslå dig, at få en depotvaccination, den virker optimalt efter 14 dage, og kan holde i ca 8 uger, alt efter hvor allergisk du er, men så er du da fri for pillerne.

Hvis Aerius ikke virker optimalt, kan du supplerer med næsespray og øjendråber.

Er du blevet tjekket overfor hvlke ting du er allergisk overfor, for er det "kun" brik, så kan du da se en ende på det, birken varer ca 1. mdr. så der ville jeg ikke have en depotvaccination, for så er virkningen først ved at være optimal, når pollenen er forsvundet. Er det derimod birk og græs, så ring og snak med lægen - det skal du under alleomstændigheder, hvis du vil have Aerius'.

Nogle gode råd for at mindste allergien

Luft kun ud når duggen er faldet

Sørg for et pollenfilter i bilen

Når du har rigtig mange nyseture, tag et bad, dette kan også være en rigtig god ide, inden du går i seng, så har du ikke pollen i håret

Hæng ikke dit vasketøj ud, der får du pollen i.

Har du flere spørgsmål, så bare kom an

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-07 10:24

Du kan også have stor gavn af zoneterapi og akkupunktur.

Græspollen er ikke startet endnu, så mon ikke du har allergi over for andet også, snak med lægen om at få en priktest

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 10:34

Jeg ser helst, at lægen ikke bliver indblandet. Det er af min erfaring, at hvad man får på recept er det farligste medicin. Jeg er generelt imod alt medicin, og derfor undgår jeg også helst antihistaminer fuldstændigt.

Cetirizin, som det står beskrevet på netdoktor har kun sjællendt bivirkninger, hvilket så ikke passer på mig. For Aerius står der, at det kan forekomme.
Jeg vil tror det er meget forskelligt fra person til person, efter hvilket medicin der passer bedst.

Har du nogen erfaringer med Benadryl? Ved godt at det også er et antihistamin, men det skulle være ret mildt.

Men tak for alle de andre gode råd :) og så kom jeg til at tænke på, om hvor de fleste pollen befinder sig fra jordoverfladen. Jeg bor nemlig bor på øverste sal, og gad godt vide, om der er flere eller færre pollen dér.

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 10:38

Jeg tror kun jueg har allergi overfor græspollen. Sidste år startede det også så snart den sneg sig op på 1/m^2. Det kan da godt være at der også er meget lidt overfor birk, men så er det så lidt, at jeg hellere til undlade at forgifte mig selv med medicin :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 10:46

Ja, vi har også brugt Benadryl, men som sagt, er det Aerius der hjælper os bedst. Hva' med zoneterapi eller akkupunktur?? Hvis du skynder dig at komme igang, så kan du nå at være rustet til sæsonstart for græs - den plejer at toppe omkring sankt Hans, men starter noget før, og nok især i år, hvor alt er tidligere på færde.

Når du helt ikke vil snakke med lægen om det, skal du være opmærksom på krydsreaktioner, du kan læse mere om det her http://www.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=search&query=krydsreaktioner

Hvis du ikke kan tåle birk, er det højst sandsynligt at du heller ikke kan tåle hasselnødder osv

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 11:48

Jeg kan godt tåle hasselnødder. Godt nok ikke jordnødder, men fødevareallergi er jo ikke noget problem. Det er noget man har kontrol over så :)

Jeg ved ikke helt om jeg tror på zoneterapi og akkupunktur. Vil helst gerne se flere meget gennemførste videnskabelige beviser for at det virker først.
Der er også græs i luften nu også selvom sæsonen 'på papiret' ikke er startet endnu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 12:51

Jeg kan godt forestille mig, at du ikke umiddelbart tror at zoneterapi og akkupunktur kan have en gavnlig virkning, meeeeen jeg har set med mine egne øjen at det virker, så jeg er overbevist. Vores alm. huslæge er også overbevist, og han fik overbevist kommunen, så vi fik behandlingerne gratis.

Jeg kan ikke sige andet end - prøv det prøv det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 13:08

Citat
Godt nok ikke jordnødder, men fødevareallergi er jo ikke noget problem. Det er noget man har kontrol over så :)

Ehm.... hvis bare det var så enkelt, jeg håber aldrig du behøver at sætte dig ind i den jungle, af tilsætningsstoffer e-numre mm pga fødevarer allergi, det er bestemt ikke noget man bare har kontrol over, det er noget man skal sætte sig ind - hver dag- deklarationerne bliver ænderet i et væk, fabrikkerne har altid en linje i deres deklaration, det er deres fabrikshemmelighed, for at netop det produkt ikke skal blive kopieret, men det er måske lige noget i den linje man ikke kan tåle, ka du se "balladen"?

Du kan også kun have kontrol over en fødevareallergi, hvis du ved hvilke fødeemner, tilsætningstoffer mm, du ikke kan tåle og det kræver i de fleste tilfælde en test

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 14:54

Alligevel har man kontrol over det. Det har man ikke med pollen allergi, jo mindre altså man spærre sig selv indendørs og aldrig lufter ud. Jeg har prøvet mange ting, også fødevareallergi (mælk, gluten, gul farvestof, konserveringsmiddel) og syntes at allergi overfor pollen er langt værre. :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 15:19

Er man først mega allergisk er det heller ikke nok at spærre sig selv inde, heller ikke selv om der ikke bliver luftet ud. Pollen sidder jo også i det tøj andre familiemedlemmer har på osv.

Nu du er opmærksom på fødevareallergi, så se lige her, når du har græsallergi, skal du passe på følgende fødeemner

Græspollen
Fødevarer, som kan give allergiske reaktioner ved græspollenallergi

Frugter:
Appelsin, Melon

Grøntsager:
Tomat, Ært

Nødder:
Jordnød/peanut

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 15:28

Jo tak, men tror kun det gælder jordnødder, jo mindre de fødevarer du har listen skulle fremkalde intolerans istedet for allergi. Så vidt jeg ved indeholder alle overnstående pånær jordnødder lutein hvilken er serotonin dræber for intolorante, men om det er det som der menes ved jeg ikke. Har i hvert fald ikke 'fysiske' symptomer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 16:14

De frugt/grøntsager, skrev jeg kun for at du kan undlade dem, når du har en omgang høfeber, ingen grund til at provokerer mere end højst nødvendigt.

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 16:18

hmm.. Men hvis jeg ikke er allergiske over for dem, kan jeg vel æde løs også selvom jeg ligger og gisper efter vejret.. eller hvad ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 16:25

Det vil jeg bestemt ikke tilråde dig, man kan sige at krydsreaktion, er fordi tingene er i familie, det er sådan forenklet sagt

Ergo har du en nysetur pga græs, skal du ikke begynde at spise en melon, det kan du få det værrer af, og jo mere du udsætter kroppen for af allergiske reaktioner, som du også har oplevet fra din fødevareallergi, jo dårligere får du det. Krydsreaktionerne kan "brede" sig, så ingen grund til at provokerer

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 19:29

Men hvis jeg kan spise appelsiner uden problemer ellers, syntes jeg da det er underligt, at der pludseligt, bare fordi jeg er generet af græs, også får en midlertidig allergi over for appelsiner.
Hvor har du læst om det henne?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 19:34

Det er ikke noget jeg har læst mig til, det er det overlægen har fortalt, men hvis du læser i linket fra astma og allergi foreningen, vedr. krydreaktioner, så står det sikkert også der

Du får heller ikke en midlertidig allergi overfor f.eks appelsiner, men græs og appelsiner er "i familie" dvs. har du en allergisk reaktion pga græs, så kan du få det værrer ved at spise appelsiner, det kan så igen betyde at når du "kun" har en lille smugle allergi overfor græs kan du uden problemer spise alle de appelsiner du har lyst til resten af året men ikke i højsæsonen for græspollen, men alt efter hvor allergisk du er

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 20:24

Krydsreaktioner kan opstå hos personer der har pollenallergi. Taget fra benadryl.dk
Må betyde at der er noget som kun ses hos nogle personer med pollenallergi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 20:28

Jeg skrev jo også

Citat
men alt efter hvor allergisk du er

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 20:49

Så må allergi kunne måles på flere måder for jeg er sikker på, at jeg er meget allergisk for græs, jo mindre det er blevet bedre siden sidste år. Kan næsten fylde en hel spand af øjenvand hvis jeg kommer det forkerte sted hen. Der er flere situationer som jeg aldrig vil glemme. Nogen af det værste jeg har oplevet (fysiske).
Så man kan altså godt reagere stærkt overfor græs men ikke reagere på æbler og apelsiner. Ellers må jeg jo selv lave nogle forsøg.

Der står her, at man kan få krydsreaktioner i sæsonen men kun når det er birkepollenallergi:
http://www.foedevareallergi.dk/Fakta_om_foedevareallergi/Pollenallergi_mad/forside.htm

Så for mit vedkomne, gør det ingen forskel om det er sæson eller ej, da det er græs jeg ikke kan tåle. Så logisk set, hvis jeg kan tåle apelsiner som udenfor sæson kan jeg også tåle dem indenfor sæson. Alt andet vil være ulogisk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 21:03

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om at du har græsallergi, det har snart sagt alle mennesker.

Men når du skriver

Citat
Kan næsten fylde en hel spand af øjenvand
så er det "kun" en enkelt bivirkning af allergien, den mest almindelige er nysen, rindende næse/øjne, træthed af at det hele irriterer, så når du "kun" nævner øjnene, er du nok ikke så allergisk - trøst dig med det -

At jeg nævnte krydsreaktionerne, var venlig ment, jeg syntes ikke der er nogen grund til at fremprovokerer en allergisk reaktion. I pollen sæsonen er du mere følsom overfor de ting som er "i familie" med græs.

Og nej det er ikke spor ulogisk at du kan tåle appelsiner resten af året, der er du ikke så proppet med pollen.

Hvis du bliver meget allergisk, kan det gå så vidt at du reagerer på næsten alt, så lad være med at spøge med dit helbred, ved at lave forsøg, og da slet ikke i pollensæsonen.

Ka' du ha en god sommer, uden for meget allergi

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 22:19

Jeg har stadig svært ved at tro på det. Tror jeg skal ha' det på papir.
Der er vel ikke noget galt i at lave forsøg. Det er noget jeg skal gøre et par gange, og så har jeg lært at jeg faktisk godt kan spise apelsiner under sæsonen alligevel.

Citat
Årsagen er, at de allergene stoffer, der er på overfladen af pollen og nogle fødevarer ligner hinanden. Din krop reagerer, fordi den ikke kan skelne mellem de allergene stoffer.

Så skal vi ikke bare sige, at jeg er meget allergisk, men at min krop alligevel godt kan skelne mellem hvad der er græs og hvad der ikke er ^^ Det er jeg ihverfald næsten helt sikker på er rigtigt for mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-04-07 22:29

Jeg kan ikke give dig et stykke papir, men du kan da læse på astma og allergiforbundet hjemmeside og så printe det ud

Citat
Så skal vi ikke bare sige, at jeg er meget allergisk

Næææ det kan vi da ikke sige, hvis du kan spise krydsreaktions fremkaldende ting, appelsiner, rå tomater og ærter, uden at få kløe/hævlser i munden, så er du ikke meget allergisk, men kan da godt havde det rigtigt skidt alligevel.

Om du vil lave et forsøg med risiko for at fremprovokerer en allergisk reaktion, tja jeg syntes ikke man skal spøge med sit helbred, men gør som du har lyst/mod til

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 26-04-07 22:38

Det står ikke noget på astma allergi forbundets hjemmeside.
Det eneste der står, er at nogle pollen allergikere også kan være allergiske overfor nogle bestemte fødevarer.
Det står intet om, at man skal have lidt eller meget allergi. Man kan også godt være allergiske overfor kun én ting. Fordi du reagere på fødevare behøver jeg ikke at gøre det.
Så tror ikke på, at krydsallergi har noget med graden af pollenallergi at gøre, før at jeg kan se det dokumenteret og forklaret.
Desuden, hvis det var sådan som du siger, vil min hudlæge nok også ha' sagt eller en eller anden. Jeg kender flere med allergi, og har aldrig hørt den forklaring som du giver omkring krydsreaktion, så beklager, men har meget svært ved at tro på dig lige omkring det her :(

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-07 07:37

Citat
Det eneste der står, er at nogle pollen allergikere også kan være allergiske overfor nogle bestemte fødevarer

Øøøh er det ikke det jeg hele tiden har sagt???

Citat
Det står intet om, at man skal have lidt eller meget allergi

Nææ men det er vel logik for burhøns, er du meget allergisk, vil du også reagerer på de krydsrelaterede fødeemner, som jeg tidligere har nævnt (kopieret fra astma allergikforeningens link)

Citat
har meget svært ved at tro på dig lige omkring det her :(

Jamen, så må jeg bare konstaterer at jeg ved mere om allergi end din hudlæge, i det hele taget kender jeg mere til allergi end jeg har lyst til.

Kommentar
Fra : hejsahovsa

Dato : 27-04-07 15:44

hehe.. jeg tror bare vi skal stoppe nu, men du har ikke fået mig til at skifte mening lige omkring det med krydsreaktioner :D

Men tak for hjælpen alligevel !!

Godkendelse af svar
Fra : hejsahovsa

Dato : 27-04-07 15:44

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-07 15:59

Selv tak