/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Genvex energy 2 installation.
Fra : alapmi1
Vist : 2749 gange
200 point
Dato : 26-04-07 09:20

Hej

Jeg skal til at installere et genvex energy anlæg. Det skal placeres på loftet, hvor der fast spånpladegulv, hvordan sikre jeg mig bedst at larm og vibration ikke forplanter sig. Jeg havde tænkt mig at sætte det på en plade, hvor jeg havde monteret 'fødder' af de gummiophæng man bruger til udtødningen på bilen, er der nogle der har en bedre ide?

Kan spirorørene sættes direkte på unit'en, eller kan man med fordel sættes et mellemstykke af fleksibelt rør, som buffer mellem unit og spirorør?.

Tilslutningerne til energy 2 er 200mm og mine eksisterende rør er 160mm. Er det bedst at sætte reduktionen tæt ved unit'en eller er det ligegyldigt?.

Har det den store betydning om lyddæmperne til udsugning/indblæsning er 1200mm eller 900mm, den sidste ville nemlig passe bedst?

På forhånd tak

Per

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 26-04-07 15:15

Jeg har min genvex stående på en 100 mm. rockwool støbebatt og de tfungerer udmærket. Jeg tror du skal regne med jo længere lyddæmper des mere dæmpning. Spirorørene direkte på ellers kan der let blive lidt turbolens der larmer. Jeg overvejede seriøst at hænge min genvex op på en plade, i tov fastgjort til spærrene.
mvh.
nakgej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-07 15:39

Bedste er (nedefra og op)

spånpladen (er der allerede)
Betonfliser (hvis der er plads til det)
Støbebat
Betonflise
Genvex energy

Genvex skal allerhelst være fastboltet til betonfliserne. Nederste lag fliser kan undværes hvis pladsen er trang.

De anvendte ventilatorer er "ligeglade" mht systemtryktab, så optimalt tager du en FLF flexforbindelse ø 200, en RCU 200 160 overgang og så lyddæmperne i ø160. En 160'er lyddæmper har større indsætningsdæmpning end den tilsvarende ø200. Men du får lidt højere tryktab end intensionerne er, når du anvender ø160 hovedkanaler. Men snakker vi ombytning af eksisterende anlæg er der ingen problem. Snakker vi nyinstallation der skal overholde BE06 har du et problem.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 26-04-07 19:29

Tak for svaret, jeg har søgt på FLF flexforbindelse på nettet og kan umiddelbart kun finde rektangulær hvem laver dem i runde Ø200?

Mvh Per

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-04-07 08:38

Øland (kalder dem FLEX) Exhausto kalder dem FLF

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-07 15:32

Fik du svar?

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 03-05-07 16:55

Tusinde tak for svaret. Er lige kommet hjem fra en smuttur til Paris......, derfor det manglende svar. Nå men virkeligheden og Genvex'en kalder, det var lige det rigtige foreslag