/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Karoline Jacobsen født 1869
Fra : nielsen789
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 25-04-07 17:23

Jeg søger oplysninger om:

KAROLINE JACOBSEN
Født d. 4 oktober 1869 i Viskinge ved Kalundborg
Gift d. 1 november 1899 med

KRISTEN KRISTENSEN
Født d. 26 oktober 1873

KAROLINES FORÆLDRE:
Jacob Larsen ???
Karen Nielsdatter ????

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 25-04-07 17:26

Jeg har prøvet at give Caroline en chance mere, og der viste det sig at hun blev konfirmeret
lidt tidligere end man ellers skulle tro, samt at det på trods af at kirkebogsscanningen
er elendig, alligevel var muligt at lave lidt kombineret tydning gætteri med en nogenlunde
lødighed:

Citat
Viskinge Sogn, Skippinge Herred, Holbæk Amt
Opslag 148.

Confirmerede Piger
1 Oktbr. 1882 Viskinge
4. Caroline Jacobsen
Viskinge

Forældre:
Indsidder Jacob Larsen og H. Karen Nielsdatter

f. 4/10-68

Og se, det fødeår er jo et andet end det du opgav.Du husker måske, at jeg protesterede
over 4 tallet,som efter min mening var et 8 tal, som var blevet rettet til et 7 tal.
Nu gør dette ikke noget længere, idet dåbsindførsel jo skal findes et år tidligere:

med al mulig forbehold for korrektheden i detaljerne:

Citat
Viskinge Sogn, Skippinge Herred, Holbæk Amt
Opslag 68
Fødte Quindekjøn 1868
4. Oct. Caroline Jacobsen
Hjemdøbt d. 31 Oktober, i Kirken 31 Dec.
Forældre Jacob Larsen
______ Karen Nielsd.

______ Søren Nielsens Enke Marie i Fattighuset
Mette Marie Jacobsdatter
Faddere: Hmd. Niels ______ Løjtved, Ungkarl _____
Jacobsen ________, Smed Jens Peter Jacobsen i ____

Fra FT 1880 Viskinge på AO opslag 9
Citat
98 Jacob Larsen, M, 69, G, Bregninge Holbæk Amt, Arbejdsmand
99 Karen Nielsen, Kv, 53, G, Viskinge, hans kone
100 Karoline Jacobsen, Kv, 11, U, Viskinge, deres datter
101 Karen Nielsen, Kv, 73, E, Viskinge, under Fattigvæsenet

I flg. 2 FT'er fra Bregninge ser vi at Jacob Larsen har været gift før:

Citat
Holbæk, Skippinge, Bregninge, Hagendrup, En Gaard, 10, FT-1845, C2626

Jakob Larsen 35 Gift Gmd Her i Sognet
Marie Nielsdatter 36 Gift Hans kone Vidskinde S. , Holb.A.
Ane Marie Jakobsdatter 12 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Kristen Peter Jakobsen 5 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Jens Peter Jakobsen 4 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Julius Jakobsen 2 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Dorthea Jakobsdatter 1 Ugift Deres Barn Her i Sognet
Ole Andersen 19 Ugift Tjenestefolk Her i Sognet
Anders Rasmussen 18 Ugift Tjenestefolk Hørve S. , Holb.Amt
Maren Jensdatter 22 Ugift Tjenestepige Særslev , Holb.Amt
Niels Jørgensen 80 Gift Aftægtsgaardmand Vidskinde S. , Holb.A.
Mette Nielsdatter 70 Gift Hans kone Ubye S. Holb Amt
Peder Nielsen 28 Ugift Skrædder Her i Sognet

Holbæk, Skippinge, Bregninge, Romperup by, En Gaard, 148-F1, FT-1840, C6888

Jakob Larsen 30 Gift Gaardmand
Marie Nielsdatter 31 Gift Hans kone
Ane Marie Jakobsdatter 7 Ugift Deres barn
Peder Nielsen 23 Ugift Tyende
Bodil Marie Frederiksdatter 18 Ugift Tyende

Flg. opslag i Kirkebog på AO er tydelig og let at læse:

Citat
1812-1852, Viskinge Sogn, Skippinge Herred, Holbæk Amt
Opslag 110
Daabens Confirmation i Kirken 18 Martz
Karen Nielsdatter
Hiemmedaab 14 Januari
Forældre:Hm. Niels Carlsen og Hustru Lisbeth Poulsd: i Løigtved

Gm. Niels Nielsens Hstr: Ane i Løigtved bar barnet;
Testes: Gmænd Anders Andersen og Niels Nielsen i Løjtved.

Med forbehold for tydningens absolutte korrekthed i alle detaljer:

Citat
1800-1814, Bregninge Sogn, Skippinge Herred, Holbæk Amt
Opslag 25
13. Dom Reminisc. Jacob

Lars Pedersen og H.Margrethe Sørens D. Gaardfolk i Romperup,
deres Søn Jacob /: født og hiemmedøbt d. 16de Martij :/ baaren
af hendes Søster ___ Sørens D. ibid
Faddere: Peder Olsen Mads Dideriksen, Hans Larsen og Peder Larsen
som Jens Olsen alle gaardmd. _____

[Dom Reminisc. altså 2 søndag i fasten var i 1810 d. 18 marts]

Citat
Holbæk, Skippinge, Bregninge, Alleshauge, , 2, FT-1801, B8240

Hans Nielsen 42 Gift Huusbonde Ligeledes [bonde og gaardbeboer]
Karen Nielsdatter 51 Gift Hans kone
Bodil Sørensdatter 18 Ugift Hendes datter af første ægteskab
Lars Hansen 8 - Deres børn i sidste ægteskab
Anne Hansdatter 6 - Deres børn i sidste ægteskab
Lars Pedersen 23 Ugift Tienestekarl
Jens Jensen 52 Enkemand Mandens stedfader Inderste

Citat
Holbæk, Skippinge, Bregninge, Hagendrup, et Huus, 120, FT-1834, C1213
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Pedersen 54 Gift Huusmand
Margrethe Sørensdatter 52 Gift hans Kone
Jens Larsen 11 Ugift Deres Søn
Marie Nielsdatter 25 Ugift Tjenestepige
Ane Marie Jacobsdatter 1 Ugift hendes Barn

Fra IGI

Citat
NIELS CARELSEN

Marriages:
Spouse: LISABETH POULSDR
Marriage: 07 JUN 1822 Viskinge, Holbaek, Denmark

Samme fra AO - let læselig:
1812-1852 Viskinge Sogn, Skippinge Herred, Holbæk Amt
Opslag 206

Citat
1822 Copulerede
Ungkarl Niels Carelsen af Rûgtved
Lisabeth Povels'datter, Enke efter afdøde Huusm: Hans Nielsen i Løÿgtved
forlovere:
Gm: Anders Jørgensen af Madsstrûp
Hm: Hans Povelsen af Vidskinde
Viet d. 7de Juni i Vidskinde Kirke

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Vidschinde Bye, , 63, FT-1801, B8245

Karl Mogensen 48 Gift Mand Jordløs huusmand
Anne Jørgensdatter 50 Gift Hans kone
Niels Carlsen 7 Ugift Deres søn
Else Andreasdatter 79 Enke, Mandens moder

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Løigtved Bye, Et Huus, 108, FT-1834, C1216

Niels Karlsen 41 Gift Huusmand, Lever af sin Lod og sit Arbeide
Lisbeth Pouls Datter 53 Gift Hans Kone
Anne Niels Datter 11 Ugift Deres Børn
Karen Niels Datter 8 Ugift Deres Børn

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Løigland, Et Huus, 150, FT-1840, C6893

Niels Karlsen 47 Gift Jordbruger
Lisbeth Poulsdatter 59 Gift Hans kone
Karen Nielsdatter 14 Ugift Deres barn

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Løigtved, Et Huus, 125, FT-1845, C2629

Niels Karlsen 52 Gift Lever af sin Jordlod og sit Arbeide Her i Sognet
Lisbeth Pauls Datter 64 Gift Hans kone, Her i Sognet
Anna Lisbeth Niels Datter 3 Ugift Deres DatterDatter, Her i Sognet

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Løgtved, 1 hus, 55, FT-1850, C8660

Niels Karlsen 57 Gift Lever af sin jordlod Her i Sognet
Lisbeth Poulsdatter 69 Gift Hans Hustru, Her i Sognet
Ane Lisbeth Nielsdatter 8 Ugift Plejebarn, Her i Sognet

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Widschende Sogn og Bye, , 50, FT-1787, C1625

Povel Rasmussen 67 Gift Mand Gammel Huusmand og Skræder Børn tigger
Johanne Jørgensd (Jørgensdatter) 44 Gift Kone
Hans Povelsen 12 Ugift Børn af andet Egteskab (tigger)
Lisbet Povelsdatter 4 Ugift Børn af andet Egteskab (tigger)

Citat
Holbæk, Skippinge, Viskinge, Widschende Bye, , 9, FT-1787, C1625

Peder Jørgen (Jørgensen) 54 Gift Hosbonde Bonde og Gaadmand (Gaardmand)
Ane Larsdatter 44 Gift Kone
Karen Pedersd (Pedersdatter) 17 Ugift Børn af første Egteskab alle
Barbara Pedersd (Pedersdatter) 14 Ugift Børn af første Egteskab alle
Ane Pedersd (Pedersdatter) 12 Ugift Børn af første Egteskab alle
Lars Pedersen 7 Ugift Børn af første Egteskab alle
Peder Pedersen 2 Ugift Børn af første Egteskab alle
Anders Hansen 22 Ugift Tienestefolk
Ole Mauritsen 23 Ugift Tienestefolk
Ane Hendrichsdt (Hendrichsdatter) 77 Enke Hosbondens Moder

Vedr. FT umiddelbart ovenover, så vær lige opmærksom på, at der i sognet også findes
en Lars Pedersen på 8 år, hvorfor det nok er nødvendigt at gå meget i detaljer med
disse to - meget forskelligt stillede - Lars Pedersen'er, for at sikre at du får fat
i den rigtige ane her.

Når der ses bort fra Margrethe Sørensdatter forældre (som jeg ikke nåede at finde i
farten), så er der heri data for Caroline Jacobsen, hendes forældre, bedsteforældre
og oldeforældre.

I den videre jagt på Margrethe Sørensdatter kan følgende måske bruges:

Fra IGI
Citat
MAGRETTE SORENSDR

Marriages:
Spouse: LARS PEDERSEN
Marriage: 25 SEP 1807 Avnso, Holbaek, Denmark

Samme på AO
Citat
Avnsø Sogn 1760-1812 Opslag 74

den 25 September 1807
Copuleret Ungkarl Lars Pedersen paa Lerchenborg og Pigen Magrette Sørensdatter paa A
-søegaard

[der kan mangle bogstaver mellem A og søegaard, således det godt - og
sandsynligt - kan være Avnsøgaard]

Denne herunder er det eneste match i 1887 og det passer årstalsmæssigt, men
jeg ved jo ikke om den god nok:

Citat
Holbæk, Skippinge, Holmstrup, Slusholm, , 89, FT-1787, C1628

Søren Christensen 42 Gift Mand Bonde og Huusmand
Karen Pedersd (Pedersdatter) 36 Gift Hans Kone
Magrete Sørensd (Sørensdatter) 5 Ugift Deres Børn
Ane Sørensd (Sørensdatter) 1 Ugift Deres Børn

Accepteret svar
Fra : præceptor

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-07 23:46

Det var godt nok ikke mange kommentarer du havde til det forrige indlæg,
men eftersom jeg i det indlæg var inde på at Jacob Larsen havde været
gift før, vil jeg her lige runde af med at tilføje FT'er fra Avnsø med
Jacob Larsen og hans første kone:

Citat
Holbæk, Skippinge, Avnsø, Svebølle By, 1 hus, 66, FT-1850, C8652

Jacob Larsen 40 Gift Husmand Bregninge, Holbæk Amt
Marie Nielsdatter 41 Gift Hans Hustru Viskinge, Holbæk Amt
Ane Marie Jacobsdatter 17 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Christen Peter Jacobsen 11 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Jens Peter Jacobsen 10 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Julius Jacobsen 7 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Hans Peter Jacobsen 5 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Dorthea Jacobsdatter 3 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt
Karen Marie Jacobsdatter 1 Ugift Deres barn Bregninge, Holbæk Amt

Holbæk, Skippinge, Avnsø, Svebølle by, 1 huus, 68, FT-1855, C4691

Citat
Jacob Larsen 45 Gift Huusmand, lever af sin jordlod Bregninge
Marie Nielsdatter 46 Gift Hans kone Vidskinde
Jens Peder Jacobsen 14 Ugift Deres børn Bregninge
Hans Peder Jacobsen 9 Ugift Deres børn Bregninge
Dorthea Jacobsdatter 8 Ugift Deres børn Bregninge
Mette Marie Jacobsdatter 4 Ugift Deres børn Bregninge
Hanne Marie Jacobsdatter 2 Ugift Deres børn Bregninge

Citat
Holbæk, Skippinge, Avnsø, Svebølle by, , 80, FT-1860, C4692

Jacob Larsen 50 Gift Dagleier Bregninge
Marie Nielsd 51 Gift Hans kone Vidskinde
Dorthe Jacobsd 13 Ugift Deres børn Bregninge
Marie Jacobsd 9 Ugift Deres børn Her i Sognet
Hanne Jacobsd 7 Ugift Deres børn Her i Sognet

i Avnsø, Skippinge, Holbæk 1856-1889 opslag 165 ses hans første
kones dødsindførsel:

Citat
død 2 August
begravet
9 August
Marie Nielsdatter født Loitved.
Hmd. Jacob Larsens Kone 52 Aar.

Brylluppet med Karen Nielsdatter er både indført i
Avnsø, Skippinge, Holbæk 1856-1889 opslag 128

Indførsel overstreget og tilføjet bemærkningen: Til Viskende

Citat
Hmd Enkemand Jacob Larsen
Stenmade Mark født Romperup
53 Aar

Pigen Karen Nielsdatter
Datter af Niels Karlsen Løjtved.
34 Aar

Forlovere:
Niels Karlsen
Gmd. Jens Olsen

og i Viskinge, Skippinge, Holbæk 1856-1887 opslag 159.
bryllups indførsel gentaget men med vielsesdato tilføjet: 11 Dec. 1861

Kommentar
Fra : nielsen789

Dato : 27-04-07 19:14

Hej Præceptor

Har haft en masse at se til de sidste dage. Du er godt nok kvik til at finde oplysninger. Jeg har en masse at arbejde videre med og det pynter på mit stamtræ.

Håber også du har held med egen familiesøgen.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 27-04-07 23:39

Citat
Håber også du har held med egen familiesøgen.

Det kommer an på, hvad succeskriteriet er.

Hvis du kigger på din egen:
Holbæk, Skippinge, Holmstrup, Slusholm, , 89, FT-1787, C1628

Så får du brug for at slå Søren Christensens dåb op i 1745 og Karen Pedersdatters
dåb op i 1751, men i det pgl. sogn går kirkebøgerne ikke længere tilbage end
til 1776 - og hos AO kun til 1812 - og værket Danmarks Kirkebøger oplyser at
hovedsædet Jyderups Præstegård brændte d. 16. Febr. 1733 og
igen d. 20. April 1807. Og dermed stopper dine muligheder for med sikkerhed
at kunne føre den linje længere tilbage.

Du vil måske kunne finde en Søren Christensen født et andet sted i 1745
og/eller en Karen Pedersdatter et andet sted i 1751, men når du ikke kan
konstatere at de(n) pågældende ikke findes mellem de fødte i Holmstrup Sogn
på samme tid, så har du ingen garanti for at de(n) du finder andet steds
nu også er din(e) ane(r).

Hvis succeskriteriet er at få alle linjerne komplette så langt tilbage som i
1500 årene, som man ser at nogen har, så har jeg ikke succes med mine egne
aner, for i mange af de sogne mine aner har levet i, har der været krige,
oversvømmelser, nedbrændig af præstegårde og sågar præster der i sindssyge
har brændt deres kirkebøger: Hvilket altsammen sætter en effektiv stopper
for den store komplette anetavle helt tilbage til ruder konges tid.

Til gengæld har jeg haft succes med at løse en del gåder og knække nogle
nødder, hvor jeg så flere år efter er stødt på registreringer der har vist,
at problemløsningerne var korrekte.

Godkendelse af svar
Fra : nielsen789

Dato : 28-04-07 12:10

Tak for svaret præceptor. jeg stopper denne tråd. Fortsætter min søgen og stiller senere flere spørgsmål.