/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Haster... Mazda problem
Fra : Aprilla_Crew
Vist : 2142 gange
160 point
Dato : 25-04-07 16:56

Hey...

Har en mazda 323 F (89-92).

Bilen lyder som en fiskekutter, når den står i tomgang. Hvad kan være galt? Kunne det være bezinen, der var forkert og hvad bruger denne type bil af benzin?

Håber i kan hjælpe mig.

P.s hvis i ved hvilken slags bezin den bruger så skriv hurtigt?
Tak på forhånd

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-04-07 16:57

Den kan sagtens køre på blyfri 92 oktan.... Har selv haft én.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 17:04

har du nogen ideer om hvorfor den krøe så dårligt ?

Kommentar
Fra : Boardgear

Dato : 25-04-07 17:05

Nu ved jeg ikke så meget om mazda'er, men burde den eksakte benzitype ikke stå i manualen/instruktionsbog ?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-04-07 17:15

Måske der er hul i potten et sted, men så ville den larme hele tiden. Prøv at give den en omgang karburator eller insprøjtningsrens, fås på enhver tankstation og blandes i benzinen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 17:16

Bilen lyder som en fiskekutter, det tyder på den kun går på 3 cylindre. Det kan jo være tændrøret, tændkablet, strømfordeleren, eller alvorligere ting, som stempel/ventiler, toppakning.
Handsker på og træk et tændkabel af tændrøret medens motoren går, hvis der ikke ændrer motorgangen, ved du at det er den cylinder/tændrør/kabel det er galt med.

Toppakning:
Se efter om der er hvidt skum i olien.
Se efter om der kommer bobler i vandbeholderen når motoren går.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 17:27

Tak for den pallehansen. Det prøver jeg lige...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 17:55

Og hvis du læner dig mod bilen, eller holder den anden hånd på, så er der størrer sandsynlighed for at få et rap.
Så kan du undgå noget metalberøring, kan du for den sags skyld, tage tændrørshætten af med fingerne, uden at få stød.
Jeg selv ville foruden en kraftig handske, også have en tør klud i "tændrørshånden"

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 17:57

Okay.... Første gang jeg prøvede at hive dem ud med motoren tændt, kunne jeg ikke rigtig høre nogen forskel andet en at tændrørne sagde klik klik klik ud over det fik jeg så stød ...! Når men anden gang, bare for at høre igen, Hev jeg et tændrør ud og tændte motoren. Lyden ændede sig kun lidt. Det var det ved dem alle sammen og "klik" lyden var der stadig.

Men alså tændte og slukkede motoren, hvor jeg så ind imellem hæve et tændingskabel ud af gangen.
Den første gang jeg hev kablerne ud, mærkede jeg et af dem var nemmere at tage ud, så tror det er et kabel der sad løst, for da jeg bagefter havde sat alle godt fast, kørte den som den skulle.

NYT problem. En grå røg kommer ud af udstødningen, samt det også ryger lidt fra sammenkoblningen mellem udstødningsrørne fra cylinderne og det entlige udstødningsrør. ?

Hvad sker der ?

Jeg er 18 og ved ikke særlig meget om bil problemer, så ekstra store stykker pap, gør ikke noget :P

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 17:58

tak for det, så ved jeg det med, et rap over fingerne næste gange. hehe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-07 18:24

Røgen fra udstødningmanifolden kan skyldes spildt olie- må man da håbe.
Det du kalder grå røg fra udstødninge er forhåbentlig hvid kondenseret vanddamp. Ellers er det alvorligt galt.
Når den er gennemvarm i motoren, kan du i tomgang gasse motoren noget op (ikke helt vildt) , slippe gassen og derefter gasse op igen. Hvis det giver meget røg ud af udstødningen- skal du til at se dig om efter en anden motor eller bil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 18:27

Der hvor de 4 udstødninger er samlet, kaldes udstødningsmanifolden, og den ender tit i en 4-kantet flange, forrøret er spændt sammen med den, med sin 4-kantede flange, og der imellem ligger en kobberudstødningspakning, som nok ikke er spændt nok sammen (Feks 4 bolte)
De bolte skal nok have noget Pronto eller WD40, et par timer før du spænder boltene.
Det er ikke nogen stor fejl, specielt hvis du ikke kan lugte røg i kabinen, men lidt slipper der jo altid ind, og sundt er det bestemt ikke, så det går i hvertfald ikke til syn.

Grå røg, tja, man siger hvid røg er vanddamp fra forbrændingen, og blå røg er olie der forbrændes fra en slidt motor.
Men grå, tja, måske lidt en blanding i en gl. motor du skal leve med.
Men se nu godt efter olie og vand på motoren, og så følg det i den nærmeste tid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 18:30

kan det ikke være udforbrændt benzin? Jeg lod den jo køre med kun tre tændrør, ergo vil der være noget benzin der ikke er brændt ? Hvilken røg vil det give ?

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 18:54

Røgen er stadig en blanding af grå og hvid, efter jeg har kørt lidt rundt. Motoren går som den skal. En nabo siger at det kunne være toppakningen der er røget, og den så tager vand ind.

Kan det passe ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 19:32

Jeg en mulighed, eller at der ikke er noget galt.
Men jeg har jo skrevet at du kigger i vand-expansionsbeholderen, for at se om der kommer bobler, men pas på ikke at blive skoldet, sluk skruelåget 1/4 op så trykket går af, evnt. med en klud for hånden.
Men hvis toppakningen er gået ret meget, så plejer der at være startvanskeligeheder, og i hvertfald kun 3 cylindere lige efter start(Hvis den altså har stået slukket i 5 minutter og trykket vand ind i cylinderen fra den varme trykkøler)
PS: En egentlig tryktest kan også laves med en trykpumpe der sættes på vand-expansionsbeholderens låg, men det er nøjagtigst med kold motor. Et hvert mekanikerværksted har sådan en.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 19:47

Ville den boble hvis toppakningen er gået? Umedlbart kunne jeg ikke se nogle bobler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:21

Nu melder historien jo ikke noget om hvor mange km. den har på bagen.....

Sååååå

Jeg vil tro du har købt et sminket lig......

Og så begynder det at koste

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:23

Der tager du så fejl... Så man ge km. har den heller ikke kørt og den er rimelig velholdt. Desuden er det min fars, men han er ude at rejse, så han kan ikke hjælpe.

Kan man køre en toppankning i stykker eller er det bare noget der sker ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:25

Citat
Kan man køre en toppankning i stykker

Ja

Det kan jeg garantere dig for man kan.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:25

Citat
Så man ge km. har den heller ikke kørt

Og hvor mange er det.....

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:26

Hvordan gør man det ?

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:29

Den har kørt 130. Så vidt jeg ved er det ikke ret meget for en bil fra 1990

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:32

Det lyder af MEGET lidt.....

Lad du den stå og lad være med at "pille"......

Det har din far nok tjek på....

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:37

Spørger lige igen. Hvordan kører du et toppakning i stykker ? Jeg håber selføl ikke det er mig der har kørt forkert...!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:42

For høje omdr. bl.a.

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:44

Hvad er for høje omdr. ? Hvor mange er det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:52

Det kommer da helt an på hvordan bilen ellers er kørt og i hvilken stand den er i.....

Men helt ærligt....

Lad den være og fortæl din far om problemet....

Du kan alligevel ikke gøre noget selv....

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 20:55

I Know... Men vil gerne være forberedt på ballen, hvis det viser sig at jeg har mishandlet bilen. Synes selv jeg kører ordenligt, men bliver jo så i tvivl, når det her sker.

Vil du sige jeg har mishandlet den eller kunne det også have sket for min far ?

(sidste spørgsmål :P)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 21:22

Det er svært for andre end dig selv at svare på....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 25-04-07 21:58

Mazda 323 F bliver leveret med en kuttermotor fra fabrikken, så der er absolut intet mærkeligt ved lyden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 22:19

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 22:20

Hvis ikke det smager af fisk, så lugter det.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 22:29

Man kan godt selv være skyld i en toppakning der går.
Hvis man starter en kold motor og giver den alt det den kan tygge ud af en motorvej.
Eller hælder kold vand på en motor der mangler vand (Der er ikke noget i expansionsbeholderen, og mangler også noget nede i køleren)
Men tit går en toppakning af uransagelige grunde, men hvem siger den er gået, men kan jo også være fordi remmen til vandpumpen går itu.(Tit samme rem som generatoren), og man så ikke ligger mærke til at temperaturen i viseren er steget op i det røde felt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 25-04-07 22:34

Jeg vil først afgive mine point, når min far kommer hjem.

Det er vildt nederen, har det sgu dårligt med at have ødelagt hans bil. Hans pc er også lige gået i stykker på grund af mig, det var dog et uheld, men stadig væk.

Tak fordi i har svaret så hurtigt og så mange. Nu krydser jeg fingre for at det er noget der kan laves for billige penge og ikke kræver den helt store renovation

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-04-07 22:52

Jeg tror du skal satse på det var et løst tændkabel
Det er da set før på lidt ældre biler, typist fejl der er nem at rette

Det med røgen.. Mange biler ryger altså hvis de ikke har været kørt ordentlig varme længe, det er kondens vand i udstødningen.. En længere tur fikser det problem.

Motorene plejer at holde okay i mazda, så bare rolig

- Anden

Kommentar
Fra : Aprilla_Crew

Dato : 27-04-07 21:05

jeg tør bare ikke køre, hvis der er noget galt med den....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-04-07 21:15

Fornuftigt...

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-04-07 22:32

Enig med refi

Siger det mest for at du ikke skal være urolig, det kan tit være små ting der giver se største bekymringer

- Anden