/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hvordan klarer jeg dette?
Fra : Spuky
Vist : 593 gange
120 point
Dato : 25-04-07 11:50

Hej.

Ja nu har jeg læst lidt på lektien, men er desværre ikke blevet
helt klar over, hvad der er den fornuftigste løsning.

a) For det første vil jeg gerne køre Skype via bredbåndet, men
det ideelle vil være en løsning, der kan fungere uden at min PC
er tændt. Derfor anskaffede jeg en DUALpone, som også fungerede
fint som alm. telefon, medens jeg aldrig fik styr på Skype over
nettet. Måske kræves der en anden løsning end den jeg anvendte,
hvilken var ADSL->Zyxel Routeren->en D-Link DES-1005D Switch (4/5
porte). Zyxel Routeren har kun en port, så derfor Switchen.

Skal jeg i stedet anskaffe en Router med flere porte?

Jeg formoder, at det i givet fald er ligegyldigt om der er tale om en fast,
eller om der er en trådløs udgave?

Jeg kunne godt tænke mig en trådløs løsning, fx 1 port til PC, 1 port til den
bærbare og 1 port til den lille server, der følger med en trådløs Skype
DUALphone telefon. Altså et lille 'hjemmenetværk, hvor flere PCere kan
trække på min bredbåndsforbindelse via fx trådløs kommunikation, plus
en Skype-telefon - også trådløs - med adgang til det samme bredbånd.

b) Såfremt jeg ellers får Skype til at køre, så kommer der en
fase to, idet jeg vil opholde mig i udlandet 2-3 md. om året. Jeg
har fanget, at jeg i så fald kan lave en løsning ved at sætte et
lokalt taletidskort i min mobiltelefon, når jeg er i en andet
land, og så lave en omstilling via Skype, så der kan tales til
lave danske takster. Eller er dette helt misforstået?

Tjah, jeg er godt klar over, at dette blev en større mundfuld, men
jeg vil pokkers gerne have vi begreb om disse ting, så jeg får
lavet mig et god løsning!

Jeg hører meget gerne et par gode råd/kommentarer/erfaringer,
og skulle der tilfældigvis snige sig et par produktanbefalinger ind
i svaret, så er det sikkert kun mig der opdager det!

TIA

Spuky

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 11:57

Citat
Derfor anskaffede jeg en DUALpone

Det er en forkert dualphone du har....

Du skal have denne der har "indbygget" skype og fungerer selvom comp. er slukket...

http://www.dualphone.dk/ Nr. 2 og 3

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 25-04-07 15:00

Hej Refi.

Tak for dit svar.

Jeg ved det, og telefonen er skam også den rigtige, det er blot mig, der ikke kan stave ordentligt. Jeg skrev DUALfone, men det rette navn er som bekendt DUALphone. Den er sidste nye model og hedder model 3088.

At jeg er usikker på netværk, bredbånd, routere, hubs og switche er 100, men så må jeg jo spørge mig lidt for, og fortælle, hvad jeg gerne vil. Fx vil jeg da også gerne, at de to PC'ere kan udveksle filer, ligesom en gæs, dder medbringer en PCer, også kan komme ind i mit lille hjemmenetværk.

Venlig hilsen

Spuky

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-07 18:40

De forskellige udbydere af IP-telefoni, bruger forskellige måder at opsætte systemet på, lige som der findes forskellige systemer.
Men jeg tror at det ligger i din opsætning af telefonen. Du må have en vejledning til din telefon, lige som du har nogle oplysninger fra SKYPE, som du skal have indtastet i telefonen, før den bliver accepteret på SKYPE nettet. - Husk den skulle gerne registrere dig som bruger, og det gør den med de oplysninger som telefonen skal have, før der er hul igennem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 19:01

Jeg er ret overbevist om at det er netværket der skaber problemerne....

Som jeg forstår det har du allerede en skype-konto.... (der virker)
Ved tilslutning af telefonen burde skype finde den automatisk (og komputeren i øvrigt) som ny hardware....

Hvad der derefter sker i dit netværk er jeg nok ikke den rigtige til at fortælle dig....

Det er vel ikke sådan at når du slukker komp. så slukker du også netværket.....

For så er der jo ikke hul.....

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 25-04-07 21:12

Hej

Tak for svarene.

Ja, jeg er også selv af den opfattelse, at det er mit 'netværk', der er en væsentlig del af problemet.

Jeg er jo oppe i enheder, der koster vel kr. 600 til kr. 1200 pr. stk, så jeg føjer, at jeg må have lidt styr på det helt overordnede, nemlig at jeg netværksmæssigt går efter den rigtige løsning. Er en Pouter med blot én port det rette, hvis jeg bare hænger en Switch bagefter, eller er det en klamphuggerløsning, der kun kan skabe problemer? Skal det helst være en fastkoblet flerportsrouter, eller vil en trådløs ditto være lige så god? Et e, at alle enhederne får adgang til nettet, men kan de enkelte tilsluttede PCere også snakke sammen?

Det er omkring disse spørgsmål, at jeg er for svag, og når jeg ikke kender svarene er det jo lidt vanskeligt at anskaffe de rette enheder. Om jeg blot ved, hvad der skal til, så skal jeg nok få det til at spille - det er jo bare at fatte manualerne!! ;)

Venlig hilsen

Spuky

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 120 point
Dato : 25-04-07 22:13

Alt efter hvad du har til hensigt på lang sigt, så vil jeg nok vælge en løsning med trådløs forbindelse.
Routeren bør nok være med 4 porte, da det koster ca. det samme som med en port.
At tilslutte en switch bag routeren er ikke noget problem.
Jeg har selv en 4 ports router med AP, og bag den har jeg en 4 og en 16 ports switch. De køre automatisk med, og bliver styret af routerens DHCP system.
Fordelen ved at bruge switch sammen med en router, er at du kan med et langt kabel i routeren, sætte switchen til i den anden ende, så du kun har et fremføringskabel til det næste fordelingspunkt, som kan være på en anden etage eller i den anden ende afhuset. - Mulighederne er mange!!!

Godkendelse af svar
Fra : Spuky

Dato : 26-04-07 06:52

Tak for svaret severino.

Forstår jeg dig rigtigt, så er din konklusionen altså, at

- en trådløs Router m. 4 porte sættes til mit ADSL-stik.
- en sådan trådløs Router også giver mig mulighed for at føre et kabel direkte fra Routeren og hen til en Switch, der fx er placeret 50 meter væk - jeg får altså både trådløs(e) og fast(e) forbindelse(r).
- at jeg herved har/laver er netværk, hvor tilsluttede PCere i huset kan kommunikere med hinanden og komme på Internettet via dette netværk - trådløst eller direkte.

I så fald er alt lykke!

Du indleder med at skrive, at mulighederne er mange, og det er jo rigtigt. Så sent som i går fik jeg brev fra Greve Kommune / DONG, at vi skulle have fibernet i vort område. Da jeg så så nærmere på kortet, var vores lille vej bare ikke med i ordningen!

Skal jeg fremtidssikre lidt (er født i 39), går det vel i retning af hastigheder på mit 'husnet', som også muliggør TV, film og video. Hvad skal jeg op i mht. hastighed og mulige modeller på Router og Switch, for at mit net kan følge med til disse ting når/hvis? Min ADSL er pt. en 2 Mbit løsning.

Hm, jeg har faktisk også en parabol oppe på gavlen (fra den tid du ved nok). Kan den bruges til noget sjovt, når vi taler og mit kommende netværk?

Under alle omstændigheder takker jeg dig, fordi du har rådgivet mig, det er jeg meget glad for!

Venlig hilsen

Spuky

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-04-07 18:21

Du nævner mange spændende ting, som kan give fantasien et ekstra skub.
Med det netværk som jeg nævnte, jeg har. Giver mulighed for op til 254 tilslutninger incl. max 127 af dem kan være trådløse.
Jeg har yderligere opsat en repeater, en LinkSys wre54g, som opfanger mit trådløse signal, og rundsender det igen, så jeg på den måde kan udvide mit trådløse område.

Med hensyn til fremtidssikret netværk, så husk at det er det svageste led som bestemmer farten, både på netværket og i den trådløse del.
Med 2 Mbps, kan du ikke opnå en højere farte ud på internettet, selv om dit netværk måske kan køre 100 Mbps lokalt. Det kræver at alle enheder understøtter den hastighed.
Den trådløse del er straks mere kilden. En dårlig trådløs forbindelse vil gå ned i hastighed for at kunne bevare et stabilt signal.
Hvis to trådløse PC'er med f.eks. 54 Mbps netkort, og den ene går ned i fart til f.eks. 11 Mbps p.g.a. en dårlig forbindelse, så vil den anden også gå ned i fart. Det skyldes at routerens access point kun består af en sender enhed, og det er den som sætter hastigheden på det trådløse netværk.

Selv om hastigheden går ned på 5 Mbps, så vil du ikke mærke det, når du surfer på nettet, da din begrænsning ligger på 2 Mbps ud på nettet.